Klip i Tyskland
Fra : Jan S

Dato : 21-10-06 16:43

Hej Jeg er lige blevet blitzet i Tyskland (Hartzen), tror nok for farten
men
mit spørgsmål er kan man få klip i kørekortet i DK, for overtrådelser
begået
i udlandet.

Jan

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Carsten H

Dato : 22-10-06 05:56

Bøderne overgives nu til danmark. Klip får du næppe, men laver du en størrer
færdselsovertrædelse i udlandet kan du få kørselsforbud i det pågældende
land.

Carsten

Fra : Rene LArsen

Dato : 22-10-06 10:19

> Bøderne overgives nu til danmark. Klip får du næppe, men laver du en
> størrer
> færdselsovertrædelse i udlandet kan du få kørselsforbud i det pågældende
> land.

Jeg har ladet mig høre fra min far og han påstår at man kan godt få et klip
i kortet i udlandet på sit kørekort, hvis man kører for stærkt, jeg synes
selv det lyder underligt men det påstår han kunne være rart at få ham væltet
ned af pinden hvis man nu ikke får klip i kortet

Fra : Henrik

Dato : 22-10-06 22:36

"Rene LArsen" <ed_sykes@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> synes selv det lyder underligt men det påstår han kunne være rart at få
> ham væltet ned af pinden hvis man nu ikke får klip i kortet

Du straffes efter pågældende lands regler. Hvis de har en "klippe-ordning"
vil disse klip blive foretaget i dit DK kørekort. Hvis de ikke har, kan du
ikke få et klip. Hvis din overtrædelse er stor nok til en frakendelse,
mister du dit kort.

Det nærmeste jeg har kunnet komme en dokumentation, er flg:
"Efter straffelovens § 11 kan der ske frakendelse af førerretten, hvis en
dansk statsbor-ger eller en person, der er bosat i Danmark, i et andet land
er straffet for en overtræ-delse, der efter færdselsloven kan medføre
frakendelse af førerretten. "

Og hvis man læser denne §11:
"Er en person, der har dansk indfødsret eller er bosat i den danske stat, i
fremmed stat straffet for en handling, der efter dansk ret kan medføre
frakendelse eller fortabelse af kald eller erhverv eller anden rettighed,
kan frakendelse heraf ske efter offentlig påtale her i landet."
Vil man i princippet kunne miste sit danske kørekort for en forseelse begået
i udlandet, uagtet at forseelsen i pågældende land ikke giver anledning til
frakendelse, men kun en bøde (min egen tolkning).

Færdselslovens §134:
"Lovens bestemmelser om straf og frakendelse af førerretten finder med de
begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7, 10, 10 a og 10 b, også
anvendelse på handlinger foretaget i udlandet."

/Henrik

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 22-10-06 22:53

"Henrik" <oz5adx@not-hotmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> vil disse klip blive foretaget i dit DK kørekort. Hvis de ikke har, kan du
> ikke få et klip. Hvis din overtrædelse er stor nok til en frakendelse,

.... Og jeg siger nej.
For så havde jeg ikke haft mit kort med hjem fra Frankrig i år !
1: Glemt sele (200m i 35 graders varme). Ville betyde 2 klip ud af 12.
2: Rullede frem for et fuld stop skilt (det gjorde de andre også). Policen
sagde at det var 4 ud af 12 klip, hvis jeg havde været franker.
3: Vidste at man måtte køre 130km/t med campingvogn på motorvej, så jeg
troede der var fri hastighed uden. DET var der ikke. Mange, mange klip - i
et fransk kørekort.
Og så er der iøvrigt forbandet meget politi i Frankrig.

Jeg kunne nøjes med et par tunge runder i en TABAC, hvor man kan betale sig
fra dumhederne.

Ivan, Århus

Fra : Henrik

Dato : 22-10-06 23:46

"Ivan Sparvath" <ivan.sparvathNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og så er der iøvrigt forbandet meget politi i Frankrig.
>
> Jeg kunne nøjes med et par tunge runder i en TABAC, hvor man kan betale

Hold da helt op, for en oplevelsestur du har været på! (Hvad står TABAC for?
En cigaretautomat ? )

Nå, tilbage til topic.
Hvis de ikke havde ladet dig betale på stedet (hvilket man dog gør i mange
lande) ville du have skullet stå skoleret for en dommer. Dér ville du så
have modtaget dine 78 (eller der omkring) klip. Disse kan overføres til dit
danske kort, jvfr. førnævnte paragraffer.

Ok - medgivet. Her er et GODT eksempel på at det ikke sker (skete).

En dansker fik i Schweiz 1 ud af 8 klip. Dette blev i DK omsat til en
orienterende prøve. Denne blev anket, og omstødt til en betinget dom. Jeg er
desværre ikke i stand til at finde en url som bekræfter dette.
/Henrik

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 23-10-06 00:16

[klip]
> [...]
> have modtaget dine 78 (eller der omkring) klip. Disse kan overføres til
> dit danske kort, jvfr. førnævnte paragraffer.

Ja, jeg har aldrig talt med så mange politi-folk i hele min 35-årige
køre-karriere !
Jeg fik et bødeforlæg, som så skulle betales i én af de butikker, som hedder
en TABAC.
Her sælges ganske rigtigt også tobak. De drives af krigs-veteraner.
Men ikke noget med kontant afregning eller dommer-kast.
Vi havde iøvrigt kontanter klar, hvis det skulle være kommet dertil.

Ivan

Fra : Jan S

Dato : 24-10-06 16:17

Fik dette svar fra FDM

Færdselsforseelser begået i Tyskland eller andet udland, kan kun medføre
konsekvenser for din mulighed for at køre bil i det pågældende land. Hvis
der har været tale om en hastighedsoverskridelse af betydelig størrelse,
er
det muligt at du vil kunne blive pålagt en karantæne eller et køreforbud,
som vil begrænse din ret til at køre bil i Tyskland indenfor en vis
periode.
Straffen vil imidlertid ikke kunne få betydning for din mulighed for at
føre
bil i Danmark, og vil således heller ikke kunne registreres som et "klip"
dit kørekort.

Med venlig hilsen

Casper Schad

Fuldmægtig, cand.jur.

FDM · Firskovvej 32 · Postboks 500 · 2800 Kgs. Lyngby

Tlf. +45 45 27 07 24 · Fax +45 45 27 09 88

cas@fdm.dk · fdm@fdm.dk · www.fdm.dk