Hvad funktion har en stabilisator
Fra : Mogens Pedersen

Dato : 19-10-06 05:28

Når en campingvogn har stabilisator/er, hvad er det så den/de
stabiliserer?

--
------Hilsen Mogens

Fra : nesega

Dato : 19-10-06 09:27

Mogens Pedersen wrote:
> Når en campingvogn har stabilisator/er, hvad er det så den/de
> stabiliserer?
>
> --
> ------Hilsen Mogens

Som jeg oplever det ligger hele vogntoget mere stabilt med
stabilisator. Det er både de sideværts svingninger og
"nikkebevægelser", der dæmpes. Jeg havde for et par år siden glemt
at spænde slingrekoblingen til i kraftigt blæsevejr, og kunne ikke
forstå, at det kørte så dårligt indtil det slog mig, at jeg havde
glemt at spænde slingrekoblingen til. Efter tilspænding af koblingen
kørte det helt stabilt igen. Husk i øvrigt at holde belægning og
kugle fri for fedt og snavs.

Hilsen Karl Johan

Fra : Carsten H

Dato : 19-10-06 15:19

En stabilisator sidder på campingvognens træktøj og er integreret med
kuglelåsen. Der er nogle bremseklodser der spændes omkring kuglen, så din
campingvogn ikke kan dreje så nemt på kuglen. Dette bevirker at den ikke kan
slingre så meget. Husk at efterses dem mindst en gang årligt - for din egen
skyld.

Håber det var fyldestgørende svar nok.

Carsten

Fra : Mogens Pedersen

Dato : 19-10-06 16:24

Men, hvor meget hjælper sådan en slingestabilisator?
Min erfaring er kun dette års kørsel med CV uden. I frankrig
kom jeg ud for slingringer et par gange. Den ene gang
fordi jeg pakkede forkert. For meget bagerst i cv'en.
Det var ret ubehageligt og min kone er neget nervøs for at
det skal ske igen.
Så, hjælper en sådan på ovennævnte situstioner eller er hva?
Min fornemmelse er at det sker i situationer hvbor CV'en
kører hurtigere end den trækkende bil. Er det rigtigt?

--
------Hilsen Mogens

Fra : Jens

Dato : 19-10-06 19:20

> [...]
> Min fornemmelse er at det sker i situationer hvbor CV'en
> kører hurtigere end den trækkende bil. Er det rigtigt?

Jeg har selv kørt med flere vogne UDEN stabilisator og med korrekt læsning
således at der er et godt kugletryk (50-75 kg) har jeg egentlig ikke ment at
jeg har haft problemer. Jeg holder mig under de 100 km/t på de tyske
motorveje.

En nabo kørte nogle år til Sydfrankrig med svigerfaderens lidt for tunge CV
efter sin Madza 626 og så snart han nåede 90 km/t begyndte vogntoget at
blive ustabilt. Han overbeviste svigerfaderen om at han burde have en
stabilisator monteret og efter dette var gjort, kunne samme vogntog køre 110
km/t uden tendens til slinger!!

Jeg skal på ingen måde forsvare at man køre mere end den tilladte hastighed,
men det siger noget om at stabilisatoren virker.

Det er en begrænset omkostning og jeg kører nu selv med stabilisator (for en
sikkerhedsskyld). En ting er hvorledes vogntoget kører ud af lige vej, en
anden ting er hvorledes det kører ned ad en Kasselbakke mens du bliver
overhalet af en turistbus der kører meget tæt forbi. Der vil du få glæde af
stabilisatoren.

Mvh
Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-10-06 10:13

Jens wrote:
> [...]

> burde have en stabilisator monteret og efter dette var gjort, kunne
> samme vogntog køre 110 km/t uden tendens til slinger!!

En anden pakning af vogntoget ville være bedre end at montere en
stabilisator. En anden pakning kurerer sygdommen, en stabilisator lægger kun
en dæmper på den :)

--
Per, Esbjerg

Fra : John Roger Johansen

Dato : 20-10-06 12:14

Per Henneberg Kristensen wrote:

> En anden pakning af vogntoget ville være bedre end at montere en
> stabilisator. En anden pakning kurerer sygdommen, en stabilisator lægger kun
> en dæmper på den :)

Men uansett om du har pakket riktig vil vogntoget ha en kritisk
hastighet. En stabilisator vil øke denne. F.eks. vil dette være viktig
hvis man blir forbikjørt av buss/trailer.

John Roger

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-10-06 15:45

John Roger Johansen wrote:

> Men uansett om du har pakket riktig vil vogntoget ha en kritisk
> hastighet. En stabilisator vil øke denne. F.eks. vil dette være viktig
> hvis man blir forbikjørt av buss/trailer.

Jeg kunne vældig godt tænke mig at prøve at sammenligne slingerbremsens
virkning med og uden bremser ved at køre campingvognens hjul op på en lille
plade med velsmurte hjul under der kan dreje i alle retninger - og mærke
hvor stor forskel der er :)

Fra : Sten Bo

Dato : 19-10-06 19:56

> [...]
> Min fornemmelse er at det sker i situationer hvbor CV'en
> kører hurtigere end den trækkende bil. Er det rigtigt?

Hmm, så har du vist tabt de af krogen. Mener du ikke bare når den skubber?

Det kan vi ikke ha. Meget træls når konen er nervøs. Ferie skal være en
nydelse for begge.

Men det er vist ikke tilfældet, selv om ned at bakke kan gøre det værre. Men
det skyldes vistnok mest, at man "bare " kommer til at køre stærkere.

Det at trækket vobler eller kommer i slinger er ud over vægtplaceringen i CV
samt kugletrykkets størrelse også et samspil i aerodynamikken mellem bil og
cv og deres vægtforhold. For at opnå tempo 100 godkendelse i Tyskland til
at køre 100 km/t kræves der hvis man ikke har stabilisator et 100/80 %
forhold, altså at cv kun må veje 80% - og derefter forudsættes at bilen
virkelige blir læsset til sit max. for at danne kontra til påvirkningerne
fra CV. Med stabilisator siger nyindførte regler at man acceptere
100 -100 - men siger stadig at bilen bør være læsset op.

Jeg ved ikke hvor hurtigt du kørte - og andre vil måske komme med en
bedømmelse af jeres træk. Ellers er der en regnemaskine her
http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/test_din_bil.htm

og en meget god artikel om læsset her
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/S015_018.pdf

Du skal derefter og først og fremmest være meget opmærksom på dæktrykket i
både bil og CV. Pump til max der fremgår af markeringen på dæksiderne. Og
derefter skal det bemærkes at man nu sætter stive 8 lags varevognsdæk på CV
og pumper dem til max. 4 eller 4.5 bar.

Og så er det, hvis bilen ikke er ganske ny, en meget god ide inden ferien at
besøge et værksted og få en undervognstest af bremser og støddæmpere. Varer
ganske få minutter. Folk der kører "stærkt" 90 + , for det er der nogen
der gør, lægger meget vægt på at alle disse ting er i orden.

Og så til sidst en meget tankevækkende artikel om fart og stabilitet.
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/s035-37_KritiskHastighed.pdf

Al-ko oplyser i artiklen at stabilisatoren gør, at man (derefter, al det
andet i orden, min bemærkning) kan køre 25 km/t hurtigere.

Hvilket selvfølgelig forudsætter at den også er spændt og i orden.

Fra : Sten Bo

Dato : 19-10-06 20:15

> [...]

Hvis man har plads.
Det er af hensyn til vægtfordelingen bil cv en meget god ide at lægge tunge
ting fortelt og stangsæt f.eks. ind på bagsædet i stedet for at ha det i cv.

Somme siger i bagagerummet, men med mindre baghjulene sitter meget helt
bagerst er det bedst at ha vægten mellem bilens hjul. Blir den for tung
bagerst, og her skal man huske at kugletrykket lægges til læsset af bilen,
(også af politiet med vognvægten) ... letter forhjulene tilsvarende og man
mister styring. Derfor er bagsædet det bedste idet der så er 4 dæk/fjedre og
støddæmpere til at holde styr på "næsehornet" der er på slæb.

De stopper selvfølgelig først og fremmest træk der ser tossede ud.

Fra : Roy Øyan

Dato : 19-10-06 21:18

On Thu, 19 Oct 2006 21:14:54 +0200, "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>mister styring. Derfor er bagsædet det bedste idet der så er 4 dæk/fjedre og
>støddæmpere til at holde styr på "næsehornet" der er på slæb.

Det er da man skal ha 4-hjuls trekker, og nivåregulering på bakakselen.
Jeg kjører en Forester som har begge deler, og opplever helt klart at et
høyt kuletrykk stabiliserer tydelig. Og husk å øke luftrykket på
bakhjulene, på min bil er det angitt at det skal være 2,8 bar med
henger, jeg bruker gjerne litt mer.

Jeg har også slingerstabilisator på min cv (Hobby 500 KMFe, max vekt
1500) som er det som er tillatt for bilen i Norge...

Med dette opplever jeg sjelden at vognen vil av sted på egne vegne, selv
om man selvsakt kan merke når man blir omkjørt av en buss så er det ikke
noe som skaper bekymring. Kjører normalt ikke over 90, men har vært oppe
i ca 115 uten å oppleve at vognen begynte å slingre.

Fra : Jens

Dato : 19-10-06 22:18

> [...]
> Men det skyldes vistnok mest, at man "bare " kommer til at køre stærkere.

Jeg vil fastholde at stabiliteten ved f.eks. 80km/t er størst hvis der køres
op ad bakke i.f.t. lige-ud og også hvis der køres lige-ud i.f.t. ned af
bakke. Trækket i CV er klart mindst ned af bakke selv om hastigheden er den
samme.

/jens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-10-06 16:56

Mogens Pedersen skrev i 453798b7$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
dette:
> Men, hvor meget hjælper sådan en slingestabilisator?

Afhænger formentlig af kombinationen bil/CV.

Førhen, da jeg havde en Caravelle, var der mærkbar forskel, men i dag, hvor
jeg trækker samme CV efter en VW Sharan, kan jeg ikke mærke forskel på om
jeg har slået slingregrejet til eller ej.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Mogens Pedersen

Dato : 19-10-06 22:53

Til videre information så er
min bil er en firehjulstrækker på 2000 og 2500 kg og med et
anbefaler dæktryk på 2,1 i bilens manual.
CVen er på 900 og 1300 kg og dens anbefalede dæktryk er 3
fra dennes vejledming.

--
------Hilsen Mogens

Fra : Sten Bo

Dato : 21-10-06 10:03

> [...]
> anbefaler dæktryk på 2,1 i bilens manual.
> CVen er på 900 og 1300 kg og dens anbefalede dæktryk er 3

Jeg er endog meget lagt fra ekspert i 4hjulstrækkere, kører alm. personbil
(stivedæk/dæmpere!) og Combi-Camp.

MEN har bemærket i debatten blandt 4 hjulstrækkerfolket, at dækkene der ofte
sidder på dem - og selv på nye biler _IKKE_ er optimale til CV og anhænger
kørsel.

De er ligesom tænkt til et helt andet koncept.

Altså et punkt der også fortjener opmærksomhed. Mere specifik, bil og
dæktype?

Idet jeg har set nævnt at folk som det første har skiftet dæk af
stabilitets,- slinger selv ved solokørsel, - og komfort årsager.

Fra : nesega

Dato : 19-10-06 20:11

Når tyske TÜV godkender vogntog til TEMPO 100 kræves bl. a.
slingrekobling og det må jo være fordi, at der er en positiv effekt
af anordningen. Jeg ville i øvrigt ikke køre uden slingrekobling og
det er bestemt ikke fordi jeg kører særlig hurtigt - sjældent over
100 kmt.
Slingrekobling eller ej: Vognen skal altid være pakket korrekt.

Hilsen Karl Johan