Forebyggende indsats mod alger
Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-09-06 17:40

Nu hvor sæsonnen for mit vedkommende er slut, kunne jeg godt tænke mig rent
undtagelsesvis at kommer foran mit faste forårsproblem. CVens tag er nemlig
hvert år gevaldigt overbegroet med alger - og de er temmeligt besværlige at
skure af. Kan man gøre noget her før vinterens fugt som nedsætter mængden af
alger eller i hvert fald gør, at de er lettere at fjerne?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jørgen L.

Dato : 27-09-06 23:20

> [...]
> besværlige at skure af. Kan man gøre noget her før vinterens fugt som
> nedsætter mængden af alger eller i hvert fald gør, at de er lettere at

At taget er poleret med voks eller lign. så kan algerne ikke binde så let på
taget, samtidig gør det nemmere at rengøre det til den tid.
Stil samtidig cven med næsen ned så vandet løber af.
Stil den så den får masser af luft.

Hilsen Jørgen

Fra : Snauser

Dato : 28-09-06 13:07

On Thu, 28 Sep 2006 00:20:13 +0200, "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk>
wrote:

> [...]
>taget, samtidig gør det nemmere at rengøre det til den tid.
>Stil samtidig cven med næsen ned så vandet løber af.

Kom fortyndet rodalon 1:10 i en blomsterforstøver og giv vognen en
tur på en grå efterårsdag.

Claus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-09-06 09:08

Jørgen L. skrev i 451af921$0$75038$14726298@news.sunsite.dk dette:

> At taget er poleret med voks eller lign. så kan algerne ikke binde så
> let på taget, samtidig gør det nemmere at rengøre det til den tid.

Jeg synes det lyder meget svært at komme til at polere taget.
Kunne man ikke nøjes med at vokse den med noget flydende et eller andet som
blot kan hældes på? Jeg kan ikke se, hvordan man skal kunne polere uden at
bygge et mindre stillads, hvis man skal kunne række de vel omkring 1,2 m.
ind til midten af taget med en polermaskine eller med en polerklud.

> Stil samtidig cven med næsen ned så vandet løber af.

Det lyder meget fornuftigt.

> Stil den så den får masser af luft.

Mon jeg kan få naboen til at fælde sit store træ?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 29-09-06 13:22

> [...]
> 1,2 m. ind til midten af taget med en polermaskine eller med en polerklud.

I et par år stod vores campingvogn ude om vinteren. Den blev poleret med
ganske almindelig
voks til biler.
Værktøjet var en kost, hvor jeg viklede en masse klude om, og så gik det
ellers løs fra en stige.
Operationen tog et par timer, men så var hele vognen også poleret, og den
skinnede om kap med
solen.
Alger kom der nu godt nok alligevel, men i begrænset omfang.

Brug evt. flydende voks.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu
www.violinbygning.dk
www.koldingsenior.dk
Jeg bruger Spamfighter

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 29-09-06 18:40

Jan Bøgh skrev:
> [...]
> skure af. Kan man gøre noget her før vinterens fugt som nedsætter mængden af
> alger eller i hvert fald gør, at de er lettere at fjerne?

Hej Jan

Jeg ved ikke om det virker, men har hørt det fra nogle gamle
tækkermænd.
For at slippe for alger på hustage, trækker man en kobbertråd langs
rygningen, eller laver en rygning i kobber, således at regnvandet
trækker noget af kobberet med ned over taget, hvilket skulle kunne
formindske problemet.
Det er vel nok lidt svært på en campingvogn, men hvis den står lidt
skrå, kan man jo tape et par stykker kobbertråd fast, på tværs af
taget, så vandet løber over trådene.

Kunne være sjovt at lave det på den ene side af taget, og så lade
den ande være ubeskyttet, for at se om det har nogen effekt.

mvh
Steen

Fra : Sten Bo

Dato : 29-09-06 20:00

<steen-h@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

,, men hvis den står lidt
skrå, kan man jo tape et par stykker kobbertråd fast, på tværs af
taget, så vandet løber over trådene.

Hej Jan

Svær nød at knække hvis det skal være rigtig nemt. Rodalon er kendt
effektivt, men skal formentlig foretages med jævne mellemrum.

Du finder det billigst her http://www.knudedan.dk/363 kik på ANTI-KIM
desinfektion der sikkert fås for et par 100 pr. 10 l. Tjek indholdet - der
er som Rodalon og derefter koncentrationen !

RENSER-DESINFEKT er samme, men med sæbevirkning i samme omgang.

Du kan sikker få en passende sprøjte til nem udbringning samme sted.

Private kan handle hos firmaet.

Man bruger også zinkstrimler f.eks fra en tagrende, men pas på at det ikke
gir misfarvninger. Kobber kan vist gi grønne striber, men om det sker på en
vinter ved jeg ikke.

Du kan vel som total løsning, få fat i en blikkenslager og få ham til at
lave
et zinktag klippe nogle plader der dækker det hele og derefter lime. Kobber
og bly nok vel slotsagtigt og vejer for meget.

Og ellers

Hvad med lidt racing bundsmørelse til skibe. Antifouling. Prøv i en marina.
Der findes sikkert en farve der passer til vognen.

Kik f.eks. på
http://www.shipshop.dk/catalog/index.php?manufacturers_id=34&sort=1a&page=3
der har flere forskellige også kobberholdige muligheder.

Fra : Sten Bo

Dato : 29-09-06 20:53

,
> [...]
> Og ellers
>
> Hvad med lidt racing bundsmørelse til skibe. Antifouling. Prøv i en
,

Kommer i tanke om ...Det er sandsynligvis et par dårlige forslag da
bundsmørelse, dels skal være våd konstant, må ikke tørre helt ind for at
bevare virkningen, men så også afvaskes ganske langsomt og derfor med
sikkerhed gir strimer ned af for og bagenden på vognen, synligt, hvis du
ikke maler dem også.

Jeg ved ikke om Rodalon strimer vinduerne og malingen hvis det ikke skylles
af igen rimeligt hurtigt. Der er en vejledning og PI info på siden. Man bør
nok følge den - eller kontakte Knudedan for hjælp i tilfældet.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-06 13:08

Sten Bo skrev i 451d6d4e$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> [...]
> http://www.shipshop.dk/catalog/index.php?manufacturers_id=34&sort=1a&page=3
> der har flere forskellige også kobberholdige muligheder.

Nu er vi ikke zigeunere (eller Romaer, som det vist hedder på political
correct danish) - så vi kan godt lide at vores CV ser nogenlunde normal ud.
Og det indebærer hverken spåntag, kobberforhudning eller antifouling .
Jeg havde mest håbet på et svar i retningen af en eller anden form for
flydende voks som på magisk vis holdt taget skinnende hvidt og rent den
ganske vinder.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Sten Bo

Dato : 01-10-06 09:08

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse news:451e5e3d$0,

> [...]
> Jeg havde mest håbet på et svar i retningen af en eller anden form for
> flydende voks som på magisk vis holdt taget skinnende hvidt og rent den

Du bemærkede vel ... undskyld Jan.

Jeg har, 3 uger siden, "vokset" bilen med noget
http://www.nanocover.dk/index_dk.php, universal grøn spraydåsen med noget
der under påføringen opførte sig voksagtigt, nemt at påføre og fordele.

Rygtevis, at det derefter ikke var nødvendigt at vaske bil.

Nå, vi er nu ikke superkritiske - og behøver ikke at leve op til job
specifikationer eller svigermor, så vask er ikke den største post på bil
budgettet.
Men alligevel, det sku prøves.

Og det har da hjulpet lidt, men den blir stadig nusset og støvet og jeg går
så og glor på alufælgene, der kan, (plejer) at blive meget sorte, for at se
om pudsningen forhindre bremsestøvet i at sætte sig, eller måske,
forestillede jeg mig, ku få det til at vaskes af "af sig selv" når jeg kører
i godt med regn.

Om det er bedre end anden god voks vil tiden vise.

Jeg syns nok at den gennemsnitlig ser lidt renere ud, stod i carporten (hvad
skal man med den?) næsten hver gang det regnede, og jeg kørte den så til
sidst alligevel i ekspres vask på tanken

Fælgene der ikke var særlig beskidte blev ikke helt rene, det gør de nu
aldrig uden lidt håndbørste i krogene, men i krogene var resterende af
bremsestøvet efter vasken fordelt små bitte perler, gråt slør - så et eller
andet er der da sket.

Ruderne fik også en tur - men jeg syns ikke der er den store forskel på
nanno og rain clear osv. som jeg ellers plejer at bruge.
Man skal inden behandling sætte nyt gummi på viskerne, da de ellers
efterlader små bitte vanddråber på ruden så den virker tåget efter hvert
visk. Med dem i orden er det fremragende, og man behøver på min bil ikke
at bruge visker når der køres over 80 hvor fartvinden holder ruden fri for
vand. Lækkert i massiv regntåge på motorvejen.

Små vandråber/ finregn kræver dog et visk i ny og næ. For små til at
fartvinden kan blæse dem af ruden.

Jeg syntes også at ruderne er mindre tilbøjelige til at få trafikfilm, lidt
sprinkling virker første gang.

Jeg har tidligere set et par artikler om formodede fare ved nanno - og det
er måske helt galt med det der komme på tøj og tekstiler -

Jeg har kik på om det duer til at imprægnere telte, hvor folk der får
Pinjeharpiks og fugle multifarvede klatter på taget må være et oplagt emne.

Hvis altså bare.

Så et program i TV med behandlet arbejdstøj bl.a. slagter og kokke, med
blod der ikke hængte fast, var til at tørre af, og andre har set sokker i tv
der ikke behøvede vask.

Min kantede humor ( undskyld) spør så om man skal gi menuetrationsbindene og
lokumspapiret en tur også. Skal derefter bare renses med ultralyd og
støvsugeren.

Her ville jeg så foretrække en centralstøvsuger, uanset...

Hvad med kloakrør der ikke kan slamme til osv. osv.

Og helt Fedt hvis teltet er evigt tæt - uanset hvad vi gør ved det.

Fra : HSLK

Dato : 30-09-06 14:34

Hejsa

Jeg mener at have hørt om noget man kunne polere vogen i noget med noget
nanotekniks som gjore at når det regnede blev den ren hvad det er for noget
og om det virker ved jeg ikke

Du kan vel også betale dig fra at få den vokset der er vist firmaer der gør
det hvad det koster ved jeg ikke.

knus Henriette.

Fra : HSLK

Dato : 30-09-06 14:42

Hejsa

Det var sådan noget her jeg tænkte på
http://www.stay-clean.dk/campingvogn.htm

knus henriette.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-06 17:36

HSLK skrev i 451e7430$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:
> Hejsa
>
> Det var sådan noget her jeg tænkte på
> http://www.stay-clean.dk/campingvogn.htm

Det var noget i den retning, jeg tænkte på. Nu kunne det så bare være fedt,
hvis en eller anden skriver at det virker før man smider en 500-las efter
firamet. Men selvfølgeligt - en skal jo være den første

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : news@llz.dk

Dato : 30-09-06 18:42

Sat, 30 Sep 2006 18:36:18 +0200, tastede: "Jan Bøgh"
<spamhater@nowhere> bl.a.:

>Det var noget i den retning, jeg tænkte på. Nu kunne det så bare være fedt,
>hvis en eller anden skriver at det virker før man smider en 500-las efter
>firamet. Men selvfølgeligt - en skal jo være den første

Er det på flaske eller spray?

I Tyskland har man rapporter om voldsomme lungesygdomme ved omgang med
et tilsvarende produkt brugt via spray på fliser og glas som
forsegler.

Man ved ikke, om det er silica nanopartikler i produktet,
fremdrivningsmidlet eller andet, der er årsagen, men jeg ville da nok
passe ekstra på mig selv.

Læs mere på:
http://www.ami.dk/Aktuel%20forskning/Nanoteknologi.aspx?lang=da

-----
Med venlig hilsen

-henrik

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 30-09-06 19:23

> [...]
> hvis en eller anden skriver at det virker før man smider en 500-las efter
> firamet. Men selvfølgeligt - en skal jo være den første

I FDM's blad, sept var der en test af nanoprodukter. De havde fået
behandlet 4 eller 5 biler med forskellige mærker, men resultatet efter
nogle mdr var ikke bedre end en alm voks-polering.

mvh
Steen

Og tilbage til "kobberrådet" så ses det vel ikke at der ligger en
stump kobbertråd på taget

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 30-09-06 19:55

Hej Jan
Jeg vil lige nævne Ren Fritid , som jeg varmt kan anbefale til rengøring af
CV(Fjernede alle døde fluer m.m. efter en tur til polarcirklen uden
kraftanstrengelse!).
Skulle bare "stryges på de beskidte område , derefter sidde og virke i 3
min.
Desuden kan en del CVèr tåle at man arbejder på taget af vognen , så det med
poleringen med maskinen skulle være til at klare.(Hvis taget ikke kan klare
vægten , burde en tilpas høj stige være nok ?)
Bruger selv autopolering med Teflon i.
Kim

Fra : sæbelaursen

Dato : 03-10-06 21:18

> [...]
> rent undtagelsesvis at kommer foran mit faste forårsproblem. CVens tag er
> nemlig hvert år gevaldigt overbegroet med alger - og de er temmeligt

NOVADAN - Har et produkt der hedder NOVACLEAN -
Det er et grundrengøringsmiddel - der bruges i transportbranchen
Det tager alger - begroninger m.m. let og ubesværet.

5 % opløsning oversprøjtes på taget - lad det trække i 5 minutter - skrub
med en bilbørste og skyl efter

og din vogn er rengjort uden besvær..

RODALON - ATAMON - ALGEFJERNER - ALGEVÆK - find selv på flere navne

Det er et og samme produkt i forskellig forklædning
Den kemiske betegnelse er KVATERNÆR AMONIUMFORBINDELSE
eller BENZALKONIUMKLORID.

Står et af disse navne på etikettet er det desinficerende og et Kation
tensid.

Lav en opblanding på 3% oversprøjt og der er INGEN alger på taget til
foråret.

venlig hilsen
Carsten Laursen