AN. Antenne
Fra : Chr. Møller

Dato : 27-09-06 17:35

Jeg vil anskaffe en TV.antenne til campingvognen, men jeg vil gerne høre om
I her nogle gode råd/tips.Jeg har et LCD med indbygget digital og analog
tuner. Jeg har prøvet med en digital stueantenne, men det gav overhovedet
ikke signal her hvor vi bor, så jeg må have antennen ud og op. Hvad er bedst
,en rundstråle-antenne eller en retningsbestemt ?Harald Nyborg har en med
motor til 299,- . Er der nogen der ved om den virker?

På forhånd tak

Chr.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Johnny

Dato : 27-09-06 18:48

"Chr. Møller" <chlm@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er bedst ,en rundstråle-antenne eller en retningsbestemt ?Harald
> Nyborg har en med motor til 299,- . Er der nogen der ved om den virker?

Jeg ville undgå antennen på taget og investere i en DVB-T digital modtager.
Så får du digitale signaler til dit TV og meget bedre billede.
Du kan så nøjes med at købe en mindre digital antenne der passer til
modtageren. Den kan så evt. så sættes i et vindue, ud på græsset eller på
anhængertrækket.

Du kan læse og lære meget mere om digital tv på disse sider:

http://campingferie.dk/2004Design/forumList.asp?forumGuid=6768

PS. Min næste campingvogn skal ikke have antenne på taget.
Mvh
Johnny

Fra : Per

Dato : 27-09-06 19:32

Hej Chr.
Du skal have en retningsbestemt antenne, som også kan vendes lodret, så har
du gode muligheder for at se tv næsten overalt.
Du har jo en digitalmodtager, som Johnny nok ikke har bemærket.
Men mange steder kan man ikke se digitalkanalerne uden en god udendørs
antenne...... men det kommer måske en dag ???

Hilsen Per A.

Fra : Johnny

Dato : 28-09-06 06:01

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men mange steder kan man ikke se digitalkanalerne uden en god udendørs
> antenne...... men det kommer måske en dag ???

Ups. Noget jeg har overset.
Sorry

Fra : Martin

Dato : 28-09-06 07:36

Harald Nyborg har en med
> motor til 299,- . Er der nogen der ved om den virker?

Den fra harald nyborg virker fint, bruger den selv til digitalt tv. Den er
ikke god nok til analogt her har jeg kun kunne modtage TV2 i ok kvalitet og
DR med en del sne

Martin

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-10-06 11:27

> [...]
>
> Chr.

------
> Den har indtil videre sparet mig for at få 18529 spam-mails

Jeg har samme erfaring som dig selv med en indendørs og som Martin med en
udendørs, den udendørs vi har er denne
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=104580 som iøvrigt virker
fint til DVB-T. Det er den samme antenne som El-Giganten har, men til en
helt anden pris hos Biltema.

Med venlig hilsen Kim

Fra : ham

Dato : 02-10-06 11:51

Men lad være med at købe den åbne type hos Harald, det er noget være
dingelværk, køb den der er indstøbt, hvis det er sådan en du skal have.
Lad være med at gå op hvor stor dB´s forstærkning de har, for man har kun
brug for 2-3 dB.

Hilsen Ole

Fra : claus b.p.

Dato : 05-10-06 08:36

"ham" <om@oz9tm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dingelværk, køb den der er indstøbt, hvis det er sådan en du skal have.
> Lad være med at gå op hvor stor dB´s forstærkning de har, for man har kun

Det er da ikke noget man kan sige generelt. Det man _kan_ sige er, at jo
større antenne, jo bedre. Så højt som muligt, og så frit som muligt, og den
bør kunne drejes mod senderen. Dette er jo noget i konflikt med mulighederne
i en CV, og man kan så kompensere med en forstærker. For fastliggere er det
nemmere, der er det bare at måle signalstyrken, (gøres nemt med 4 kølige
pilsner hos nærmeste nabo), men er man på farten vil forholdene naturligvis
ændre sig fra sted til sted. Enkelte steder er en stueantenne e.l. sikkert
god nok til digital TV, men det er langt fra alle steder man kan regne med
det. Det er heller ikke alle steder digital tv er startet fuldt op endnu.
Til slut, UHF antenner er mindre end VHF antenner, men VHF har en betydelig
større rækkevidde. Paraboler er selvfølgelig også en mulighed, men det
kræver tålmodighed at skulle stille sådan en op og justere den, hver gang
den skal bruges.

/Claus

Fra : ham

Dato : 24-10-06 08:58

Og så er der ikke noget der hedder en "digital antenne"
Det er en helt normal UHF antenne, lige som man bruger på et hus.
Navnet digital er måske blot for at få lidt flere penge for den.
Var på ferie på Fyn i sommers og havde 25 tyske kanaler på min gamle UHF
antenne + en hel del Danske kanaler.
Nå der var også engang der blev solgt farve TV antenner,
eller Stereo FM antenner.
Når man bruger en digitalt TV modtager skal man ikke have så stort signal
som på analog for at få et perfekt billede.

Hilsen Ole

Fra : John Roger Johansen

Dato : 26-10-06 07:50

ham wrote:

> [...]
> Når man bruger en digitalt TV modtager skal man ikke have så stort signal
> som på analog for at få et perfekt billede.

Stort sett enig, men digitalmottak kan utnytte flere sendere og
refleksjoner og dermed egner rundstråleantenner seg veldig godt til
dette formålet. For vanlig analogt mottak bør man bruke retningsbestemte
antenner, men det er selfølgelig ikke noe i veien for å bruke dem på
digitalt mottak også.

John Roger