Perleplade-strygning - hjælp....
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 25-11-06 18:49

Ja, jeg ved godt det er lige på kanten af gruppens formål - men
alligevel...

Datteren har lavet perleplader, men hvor varmt er det lige strygejernet
skal være, når jeg skal stryge dem???

På forhånd tak,

Henriette Døssing

Fra : Holst

Dato : 25-11-06 19:21

Fischer & Døssing wrote:

> Ja, jeg ved godt det er lige på kanten af gruppens formål - men
> alligevel...
>
> Datteren har lavet perleplader, men hvor varmt er det lige strygejernet
> skal være, når jeg skal stryge dem???

Mit strygejern står på 3 prikker (bomuld), og det virkede fint, sidst
jeg strøg perleplader.

Stryger du på begge sider, bliver perlepladen mere holdbar. Husk at
lægge bagepapir mellem strygejern og perler, for det er så træls at
skulle gøre et sådant strygejern rent. Og lad være med at give det alt
for meget varm i for lang tid, for så smelter du perlerne fast i pladen.

Så burde det gå fint, og julegaverne til bedsteforældrene er klaret.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 25-11-06 20:38

Holst (newsnov06@shelter.dk) skrev :

> [...]
> pladen.
> Så burde det gå fint, og julegaverne til bedsteforældrene er klaret.

Tusind tak for hjælpen.

Henriette Døssing

Fra : Benny den 9.

Dato : 25-11-06 21:45

Fischer & Døssing wrote:

> Tusind tak for hjælpen.
>
> Henriette Døssing

kender I den om perlepladen?

OK - så stryger vi den

--
Bæ9

- overgir sig aldrig

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-11-06 13:34

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> Ja, jeg ved godt det er lige på kanten af gruppens formål - men
> alligevel...
>
> Datteren har lavet perleplader, men hvor varmt er det lige strygejernet
> skal være, når jeg skal stryge dem???

Som andre har sagt: tre prikker, og husk bagepapiret.

En anden detalje er, at du skal lige huske at lade strygejernet
få tid til at varme perlerne igennem, så du kan ikke nøjes med
at bare stryge, du skal bevæge strygejernet langsomt hen over,
det er lidt en fornemmelsessag. Men hvis du kører for hurtigt,
vil de ikke smelte sammen. Kører du for langsomt, brænder der
hul i papiret til sidst, og så har du problemet med smeltet plast
på strygejernet.

Mvh.Bodil.

Fra : Holst

Dato : 26-11-06 14:06

Bodil Grove Christensen wrote:

> [...]
> vil de ikke smelte sammen. Kører du for langsomt, brænder der
> hul i papiret til sidst, og så har du problemet med smeltet plast

Så tror jeg godt nok, man skal køre strygejernet langsomt. Perlerne er
nok nedsmeltet lang tid, inden der er brændt hul i papiret.

Man kan også sagtens løfte op i bagepapiret for at se, om perlerne er
smeltet ordentligt sammen. Er de ikke det, kan man give dem en tur til.
Indimellem kan det også være en god idé at nøjes med at bruge spidsen af
strygejernet for at give de områder af perlepladen, der ikke har fået
nok, en ekstra tur.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 26-11-06 16:29

Så er perlepladerne strøget til alles - ikke mindst min datters -
tilfredshed.

Tak for rådene.

Henriette Døssing

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-11-06 00:57

> Så er perlepladerne strøget til alles - ikke mindst min datters -
> tilfredshed.

Herligt!

Hvad så, har I lavet en udstilling af dem?

Vi havde hele vores bogreol i stuen dekoreret
med perlepladeproduktioner en laaaang
tid, da sønnike insisterede på det...

Mhv.Bodil.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 28-11-06 19:32

Bodil Grove Christensen (grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk) skrev :

> Herligt!
>
> Hvad så, har I lavet en udstilling af dem?
>
> Vi havde hele vores bogreol i stuen dekoreret
> med perlepladeproduktioner en laaaang
> tid, da sønnike insisterede på det...

Ja foreløbig står perlebamsen og perleskildpadden udstillet på min
datters kommode - og da jeg kom hjem her til aften var hun klar med nye
perleplader, som skal stryges, så det varer nok ikke længe førend vi må
rydde en hylde eller to i reolen i stuen

Henriette Døssing

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-11-06 00:18

> [...]
> perleplader, som skal stryges, så det varer nok ikke længe førend vi må
> rydde en hylde eller to i reolen i stuen

Det lyder som noget, vi har oplevet.
Nyd det - børnene bliver så hurtigt store.
Min "lille" kunstner er nu så stor, at han kan
flyve i svævefly!

Mvh.Bodil.