Start i dagpleje og ændret søvnmønster/adf~
Fra : John M

Dato : 22-11-06 14:24

Vores søn er startet i kommunal dagpleje for en måneds tid siden.

Siden han startede har jeg kunnet konstatere følgende:

- Han er begyndt at sove uroligt om natten. Han hyler kortvarigt op i løbet
af natten. Det sker måske 2-3 gange
i løbet af natten. Nogle gange vågner han op og begynder at græde. Om
morgenen starter han også med at græde når han vågner op. Alle disse
ting har vi ikke været vant til tidligere. Før han startede i dagpleje,
hørte vi ham aldrig hyle op om natten.

- Når vi afleverer ham til dagplejeren bliver han ked af det og græder og
når vi henter ham virker han meget
glad for at se os.

Vores dagplejer er p.t. syg og vores søn er derfor ved en anden dagplejer.
Ved den midlertidige dagplejer kan jeg konstatere det modsatte, herunder
at vores søn er knapt så ked af det når vi afleverer ham om morgenen og når
vi henter ham vil han nærmest ikke hjem.

Jeg undrer mig over hans ændrede adfærd og vil høre om det er normalt?

Den dagplejer som han normalt er ved er som nævnt "syg" for tiden. Hun har
sygemeldt sig i 14 dage på grund af stress og det har også været mit indtryk
fra starten
at hun virker ret træt og overbelastet. Hun har egne små børn og passer
derudover andres børn. Jeg vil gerne have
min søn over til en anden dagplejer dels fordi jeg føler at min søn ikke er
glad for at være der og dels fordi dagplejeren
virker uengageret, træt og overbelastet. F.eks. har hun ikke taget vores søn
i legestue selvom der i beskrivelsen af dagplejen står
at børnene kommer i legestue ca. 1 gang pr. uge.

Kan man kræve at ens barn kommer over til en anden dagplejer?

Fra : Lars Raaby

Dato : 22-11-06 21:18

John M skrev:
> Vores søn er startet i kommunal dagpleje for en måneds tid siden.
>
> - Når vi afleverer ham til dagplejeren bliver han ked af det og græder og
> når vi henter ham virker han meget
> glad for at se os.

Det er vist meget normalt. Han kan være træt om morgen.

> [...]
> vi henter ham vil han nærmest ikke hjem.
>
> Jeg undrer mig over hans ændrede adfærd og vil høre om det er normalt?
Du kommer jo selv med svaret længere nede. Han er sikket ikke
blevet passe særligt godt.

> [...]
> at børnene kommer i legestue ca. 1 gang pr. uge.
>
> Kan man kræve at ens barn kommer over til en anden dagplejer?

Ja kontakt kommunen og høre om du ikke kan komme et andet sted hen.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Stine H

Dato : 22-11-06 21:22

> Jeg undrer mig over hans ændrede adfærd og vil høre om det er normalt?

Der er normalt, at han vil være urolig om natten, når der sker så store
ændringer i hans hverdag. Han skal jo også vænne sig til, ikke at være
hjemme hele dagen.
Men det virker da som om, han ikke kan lide sin dagplejer?
Har i prøvet at tale med hende om det?

Jeg ved ikke om man kan kræve det. Jeg ved heller ikke, hvor belastet
dagplejerne er generelt i jeres kommune. Men prøv at ringe og tale med den
tilsynsførende pædagog i jeres dagplejegruppe. Det har vi gjort flere gange
med godt resultat.
Hun har i nogle situationer selv tilbudt anden gæstedagpleje, i vores
tilfælde.

Hilsen Stine

Fra : Stine Sommer

Dato : 22-11-06 22:10

> Jeg undrer mig over hans ændrede adfærd og vil høre om det er normalt?

Det er helt normalt med ændret adfærd, når der sker store ændringer i
barnets ellers velkendte hverdag.

> Kan man kræve at ens barn kommer over til en anden dagplejer?

Ja, se at få det klaret. Stol på dine egne fornemmelser af situationen - du
er den der bedst kender dit barn.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-11-06 18:34

"John M" <nospam@thank.you> wrote in

> [...]

> - Når vi afleverer ham til dagplejeren bliver han ked af det og græder
> og når vi henter ham virker han meget glad for at se os.

Din søn er ualmindeligt almindelig Alle mennesker men især små børn,
bearbejder dagens indtryk når de sover.

Store/mange indtryk kan derfor påvirke søvnen mærkbart. For et lille barn
kan det være et stort indtryk blot at se en lastbil for første gang, så
det er helt naturligt at de mange nye indtryk påvirker nattesøvnen. Hvis
i synes det er meget voldsomt og i har muligheden, så kan i evt begrænse
hans dagplejetid i en periode så han langsomt vænner sig til det. Det
plejer at afhjælpe problemet. Men det burde kun være nødvendigt hvis han
ligefrem får for lidt søvn.

> [...]
> at børnene kommer i legestue ca. 1 gang pr. uge.
>
> Kan man kræve at ens barn kommer over til en anden dagplejer?

Det kan man da. Men der bør nu være vægtige grunde synes jeg. Det er ikke
uden omkostninger for jeres søn at skifte dagplejer, så overvej det nøje.
I lys af den megen uro han oplever om natten var det måske en idé at slå
koldt bvand i blodet og vente til der er mere ro i hans hverdag? I kender
jo jeres barn bedst, så det må absolut være op til jer at vurdere hvad
han kan klare.

Men i min verden lyder det lidt søgt at skifte dagplejer fordi han ikke
har været i legestue. Har i iøvrigt forsøgt dialog med dagplejeren? Det
er utroligt hvad en smule samtale kan løse op for Aftal en
eftermiddag, tag lidt blødt brød med til kaffen, og husk så at starte med
at fortælle de gode ting. En positiv stemning kan være hele forskellen.