Matematikspil til større børn
Fra : Markus B

Dato : 17-11-06 23:22

Jeg efterlyser computerspil til større børn (min datter er 10) med fokus på
matematik. Hun har fået en meget ud af "Pixeline regner den ud" men vi skal
have fat i et spil der henvender sig til lidt større børn. Jeg har
downloadet demoen af "Matematik i Måneby Plus"
http://www.bitfrost.dk/om_mim.htm og synes ikke det er specielt godt. Kan I
her i gruppen anbefale noget bedre?

På forhånd tak

Markus

Fra : Kim

Dato : 18-11-06 07:58

"Markus B" <mm@m.com> skrev
> downloadet demoen af "Matematik i Måneby Plus"
> http://www.bitfrost.dk/om_mim.htm og synes ikke det er specielt godt. Kan
> I her i gruppen anbefale noget bedre?

Jeg kan kun anbefale at I selv som forældre sætter jer ned hver eneste dag
og bruger
den tid der skal til for at lære Jeres datter matematik.

Det har jeg gjort siden vores datter ( nu lige fyldt 10 år ) er startet i
skolen for 4 år siden
og hun er en af de bedste i klassen, især når det gælder om selv at gå i
gang med en ny
opgave og selv alene prøve at løse den i stedet for at give op med det samme
og spørge
læreren hver gang. Mange i hendes klasse har store problemer med at følge
med.

Mange opgave kræver at børnene for en grundig forklaring af hvordan en
opgave skal løses,
jeg kan give et eksempel. For nogle uger siden skulle de for første gang
beregne arealet og
derefter rumfanget. Min datter fattede det bare ikke med den forklaring hun
havde fået af sin lærer.

Efter ca 3-4 dages arbejde herhjemme sidder den nu bare i hendes hoved.

Et must er at f.eks 1-10 tabellen kan huskes uden ad, hvor CD'en " At gange
med Sange " har været en stor hjælp.
Det skal være sjovt og spændende for barnet, og hvis man ikke holder det ved
lige glemmer man det.

Så bare kom i gang.

Et par links så I evt kan udprinte nogle opgaver til hende:
http://www.matematikbogen.dk/
http://www.atgangemedsange.dk/
http://www.formel.dk/
http://www.larsenware.dk/tabelterperi/download.asp

Mvh Kim

Fra : Markus B

Dato : 18-11-06 12:59

"Kim" <no@way.dk> wrote in message
> [...]
> ved lige glemmer man det.
>
> Så bare kom i gang.
>
> Et par links så I evt kan udprinte nogle opgaver til hende:

Det gør vi da også. Men f. eks. tabelterperi (som du selv linker til) har
været en stor hjælp til at få lært hende den lille tabel. Hun hygger sig
gevaldigt med at sidde og løse opgaver på computeren, og det er altså federe
at hun sidder med et spil, hun kan lære noget af end Sims eller Lego
friends.

Fra : Anita

Dato : 18-11-06 14:30

Hvis det ikke behøver være online, findes der masser af gode spil der
fordrer logisk/matematisk tænkning. Fx spillet tantrix, der kan
leges/spilles alene og af flere.

http://www.tantrix.dk/

Der er også noget, der hedder Tangram, jeg så man kan købe små Trangram-spil
i boghandlen forleden.

Men der findes masser af den slags små spil, som dog ikke er på computeren.

Venligst Anita