Er der en der kan give mig gode råd
Fra : Tina

Dato : 14-11-06 17:03

Hej Ida.

Jeg vil først og fremmest sige mange tak for det, som du har skrevet. Det er
og har hjulpet mig godt på vej.

> [...]
> Men når det er sagt så syntes jeg du skal sætte dig ned tænke over hvorfor
> du føler at ungerne skal have deres primære base hos dig.
> Er det fordi du kan give dem en mere stabil hverdag, eller mere tid og
> overskud. Eller er det fordi du et eller andet sted føler det som et
> nederlag at de rykker over til deres far.
> Jeg har ingen forudfattet mening om dette, men du skal gøre det op med dig
> selv.
> Hvor gamle er børnene? er de i en alder hvor de selv kan have en holdning
> til det, hvor langt er der mellem faderen og dig, skal børnene evt. skifte
De er 8, 6 og 3 år. Og lige nu og her er der ca. 4 km imellem faderen og
mig.

> Kan det være en ide at du har et eller to af dem, og den eller de andre er
> hos deres far?
Ja, det kunne måske være en løsning, men så er der bare det om faderen går
med til det.

> Mht. plads.
> Ja så syntes jeg at det lyder lidt som en undskyldning. Hvis du er sikker
> på at det er bedst for ungerne at de er hos dig, ja så finder i nok også
> en løsning på plads problemet.
> En sovesofa i stuen, børnene i det soveværelset i køje seng osv. der er
> det blot at bruge sin fantasi.
Ja, det har du helt ret i.

> Men hvad siger din kærste, syntes han at det er et problem at i er 5 i
> huset - hvis ja påvirker det så din beslutning?

Problemet er bare at det hus som han har, det er to værelses. Så det er ikke
vantigt stort. Men det påvirker ikke min beslutning. Og min kæreste er glade
for børnene og omvendt.

> Det jeg vil frem til er at du er nød til at være ærlig over for dig selv,
> din kærste og mest af alt dine børn.
> Hvis du vælger at overlade forældre myndigheden til faderen, så skal du
> gøre det med god samvittighed.

> Men hvad siger børnenes far, ønsker han forældre myndigheden og hvorfor?
Ja, han ønsker også forældremyndigheden lige så maget som jeg gør. Og
hvorfor det ved jeg ikke.

> Tja detter er blot mine tanker her og nu, de er måske ikke til så meget
> hjælp, men jeg håber at de giver dig nogle andre vinkler at se tingene
> fra.
>
> De bedste hilsener
>
> Ida

Mange hilsner fra Tina
Og endnu engang mange tak

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 18:52

> Hej Ida.
>
> Jeg vil først og fremmest sige mange tak for det, som du har skrevet. Det
> er
> og har hjulpet mig godt på vej.

Det glæder mig

> De er 8, 6 og 3 år. Og lige nu og her er der ca. 4 km imellem faderen og
> mig.

Med den alder så mener jeg personligt ikke at du kan lade dem være med til
at bestemme hvem de primært skal være hos.

> [...]
> ikke
> vantigt stort. Men det påvirker ikke min beslutning. Og min kæreste er
Nææ men som sagt det hitter i nok ud når det er, selv om du ikke beholder
forældremyndigheden, så skal de jo stadigvæk kunne være der i ferier og
samkvem ik

> Ja, han ønsker også forældremyndigheden lige så maget som jeg gør. Og
> hvorfor det ved jeg ikke.

Jeg ved godt at du skrev til at starte på at du var ved at lade ham få
forældremyndigheden fordi du havde været så meget igennem med ham i denne
sag.
Men ville det kunne lade sig gøre at mødes på neutral grund, evt. sammen med
en som i begge har tillid til, og så prøve at spørger ham ad hvad hans
agumenter er.
Det kræver at du lader ham tale færdig, også selv om han kommer med noget
som gør ondt, eller måske er ondskabsfuldt. Men det kan jo være at den
eneste grund til at han ønsker forældre myndigheden er at han er bange for
at miste børnene eller blot at han savner dem forfærdeligt.
Måske hvis du lader ham tale færdig, uanset hvad han byder dig, at han så
vil / kan gøre det samme. Ellers kan den som i har tillid til måske være den
som er katalysator når det brænder på.
Hvis det var min mand og jeg - så ved jeg at min mand ville vælge min mor,
fordi han føler at hun er upartisk - måske en mormor eller mor eller blot
god ven kan det samme.
Jeg ved det ikke, jeg kender hverken dig eller din eksmand, men jeg ved at I
begge skylder ungerne at være på talefod, sådan at det ikke ender som det
gjorde for min mand, hvor han som voksen skulle holde 2 fødselsdage for
vores søn, fordi hans forældre ikke ville komme hvis den anden også var der.

Tilsidst så må du bære over med mig hvis jeg tillægger din eksmand og dig
nogle egenskaber i ikke har. Dette er som sagt kun strøgtanker.
Men da jeg til daglig lever sammen med en psykisk syg mand ( bi-polær) ja så
ved jeg hvor vigtigt det er at vende det døve øre til nogen gange, for at få
det bedste resultat.
Der med ikke sagt at jeg ikke har min mening. Og min mål er altid at kunne
se mig selv i øjnene om morgenen.

Det var en lang smøre men, håber alligevel at du eller en anden kan bruge
det.

Ellers er du velkommen til at skrive til mig privat, hvis det er.
Nogle gange er en helt fremmede den bedste at vende tanker med.

Knus
Ida

Fra : Brian K

Dato : 15-11-06 01:34

"Ida Nielsen" <insnabelacic.dk> skrev i en meddelelse

> Med den alder så mener jeg personligt ikke at du kan lade dem være med til
> at bestemme hvem de primært skal være hos.

Hej Ida

Og hvorfor mener du ikke at de 2 på 6 og 8 år kan have en mening om dette?

Statsamtet hører f.eks børn helt ned til 4 - 5 år omkring samvær.

Kommunerne er tvunget til (iht serviceloven) at høre børn helt ned til 3 - 4
års alderen i sager der vedrører "børnenes person" i alle sager som kommunen
bliver indblandet (og de er tvunget til det - ingen mulighed for at slippe)

Lige nu ligger der et lov forslag (som 100% sikkert bliver vedtaget) om at
domstolenen SKAL tage en samtale med børnenene uanset alder (reelt fra 4 - 5
års alderen) i ALLE forældremyndighedsretsager - loven forventes at træde i
kraft 1/5-2006.

Iøvrigt har vi tiltrådt (og ratificeret) FN's børnelov i 1996 og dermed
forpligtet os til alle 3 ovenstående ting.

Så man må sige at der er bred enighed både hos politikerne, statsamterne,
kommunerne om at "børn SKAL høres".

Personligt mener jeg at alle børn har ret til at blive hørt - man skal
naturligvis veje deres udsag iht deres alder.

På min datters skole hænger FN's børnelov i kæmpe stort format ved indgange
til skolen - de har flere gange vendt børneloven i undervisningen - ALLE
børnene var enige om at "det er sådan det skal være" - "vi vil høres" - i
øvrigt helt i ovenestemmelse med en undersøgelse børnerådet lavede for et
par år siden hvor de spurgte 5000 skoleelever (vist nok 1 til 5 klasser) "
skal børn høres" - der lød et RUNGENDE JA fra over 90% af de forspurgte
børn - det eksempel der blev forelagt dem var "skal i høres i sager om
samvær og sager om hvor i skal bo ved skilsmisse?". Undersøgelsen kan ses på
børnerådets hjemmeside.

Personligt syntes jeg det er forkastligt at man ignorere det faktum at børn
over 5 - 6 år SAGTENS kan udforme deres egne ønsker og sagtens kan begrunde
dem - hvorfor skal vi så ikke lytte til dem? (hvor frustreret tror du det må
være? - selv for et barn - at have en mening, men ikke få mulighed for at
udtrykke den?)

Mvh
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 06:20

Hej Brian

Jeg kan sagtes følge din holdning.
Det jeg som voksen person vil være bange for er at ved at lade de store være
med bestemmende, så beder du dem fortage et valg mellem mor og far, set med
deres øjne.
Jeg tænker på om ikke barnet vil svare den forældre som spørger det som
barnet tror den voksne gerne vil høre.
Men der er aldrig nogen nem løsning på sådanne problemer, og det er
selvfølgelig også et spørgsmål om hvordan det enkelte barn er.

Min personlige holdning er at det ikke altid er godt at lade børnene være
medbestemmende. Jeg tror på at vi som forældre langt hen ad vejen ved hvad
der er bedst for barnet. Og jeg tror på at det er vigtigt at vi som voksne
er vores "voksenhed" bevist, sådan at vores børn ikke skal tage stilling til
voksen spørgsmål mens de er børn.

Der med ikke sagt at vi ikke skal tale med vores børn, og lytte til dem.
Kommunikation er nøgleordet, men jeg mener ikke at de selv i den alder skal
have mulighed for at "vælge" hvad de helst vil.

Håber dette uddyber mine holdninger lidt

Hilsen
Ida

Fra : Tina

Dato : 15-11-06 07:27

Hej Ida.

> Med den alder så mener jeg personligt ikke at du kan lade dem være med til
> at bestemme hvem de primært skal være hos.

Nej, det vil og gør jeg hellere ikke. På ingen måder. For jeg har da spurgt
den store på 8 år, hvem og hvor han ville være hvis det var. Der til svarede
han: "- Jeg kan godt li´ at være hos dig mor. Det er ikke altid sjovt at
være ude ved far."
Hvor jeg ville hører om hvorfor at han ikke synes at det var sjovt at være
ude ved sin far. Der agde han bare, "For her ved dig, der er dig og Søren og
det er hyggeligt."
Der vil jeg nok sige, at der fi jeg tårer i øjne, bare ved det som han hade
sagt.

> Nææ men som sagt det hitter i nok ud når det er, selv om du ikke beholder
> forældremyndigheden, så skal de jo stadigvæk kunne være der i ferier og
> samkvem ik

Ja, vi kan da godt finde ud af det vi snakkede om det i går. For vi har
prøvet det før, hvor vi var her nede ved min kæreste et par dage. Hvor
børnene sov inden i sengen, og vi sov i stuen. Så det kan vi jo godt gøre
engang til, når det er.

> [...]
> eneste grund til at han ønsker forældre myndigheden er at han er bange for
> at miste børnene eller blot at han savner dem forfærdeligt.

Ja, det kune være en god ide´, at prøve det. Men jeg ved fra dengang inden
at jeg flyttet fra ham, hvor han sagde til mig at han var bange for at miste
børnene og at han ikke ville kunne se dem igen. Der havde jeg også sagt til
ham, at jeg nægtet ham ikke i at se sine børn. For det var ikke det som jeg
var ude på. Men så gik snakken på det, men han kom og gøre det endnu, at han
bruger børnene imod mig, når vi ikke lige kan finde ud af det sammen.

> [...]
> det gjorde for min mand, hvor han som voksen skulle holde 2 fødselsdage
> for vores søn, fordi hans forældre ikke ville komme hvis den anden også

Ja, men der er bare det problem, når min eks mand og jeg ikke kan tale
sammen, så er det at det går ud over børnene. Og det kan jeg ikke lide at
det gør. For de kan jo mærke det på mig især, når jeg har været "oppe" at
"kører" over det problem som jeg nu engang har/havde md min eks mand. Det
var det samme her i sommers, hvor min eks. skrev til mig om jeg ville med på
stranden. Hvor jeg skrev tilbage, at jeg ikke lige havde tid, da jeg fik
sent fri osv. og det blev han rent du sagt- pisse sur over, hvor han så bare
svinede mig til og ikke mindst min kæreste. Eksén kan/kunne ikke "tåle" at
jeg sagde el. skrev det som det var. Og hvis det så ikke lige går efter hans
hovede, så skulle jeg have et riv af, som bare en i fanden.

> Tilsidst så må du bære over med mig hvis jeg tillægger din eksmand og dig
> nogle egenskaber i ikke har. Dette er som sagt kun strøgtanker.

Det synes jeg nu ikke at du gør. Jeg er da kun glad for at se nogen "andre"
muligheder og set ude fra.

> [...]
> at få det bedste resultat.
> Der med ikke sagt at jeg ikke har min mening. Og min mål er altid at kunne
Ja, det er jo hellere rart for en selv, hvis man ikke kan se sig selv i
øjne.

> Det var en lang smøre men, håber alligevel at du eller en anden kan bruge
> det.
Ja, jeg synes da at jeg har fået meget ud af det. Som sagt aå er det meget
godt, at kunne se det igennem andres øjne og ude fra. Og ikke mindst få
noget til eftertanke. Det har og vil hjælpe mig meget på vej, også så jeg
kan finde den helt rigtige løsning, både for mig selv og børnene. For det er
ikke dem at jeg vil sårer, mere end der er sket. Fordi at børnenes far og
jeg ikke kan sammen mere.

> Ellers er du velkommen til at skrive til mig privat, hvis det er.
> Nogle gange er en helt fremmede den bedste at vende tanker med.
Jeg vil da meget gerne have kontakt med dig privat. For det lyder til at du
kan se nogen ting, som jeg ikke lide kan se. Som du selv skriver " Nogle
gange er en fremmede den bedste at vende tanker med."
Så det vil jeg da meget gerne.

Knus Tina

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 10:49

Hej Tina

Du kan skrive til min på in snabel a cic.dk

vi skrives ved.
Når jeg har din mail adresse så skal jeg nok også skrive lidt mere om mig
selv - sådan at du har lidt baggrundsviden om mig.

Knus
IDa

Fra : Tina

Dato : 15-11-06 12:03

Hej Ida.

> Du kan skrive til min på in snabel a cic.dk

Jeg har prøvet atskrive til din mail, men jeg ved ikke om du har fået den?
Jeg har skrevet på din insnabelacic.dk, men jeg bliver mere eller mindre
afvist.
Men jeg håber at du har fået den.
Og hvis du har så kan du bare skrive til mig pr. mail.

Knus Tina

Fra : Holst

Dato : 15-11-06 12:09

Det er meningen, du skal erstatte 'snabela' med et @.

Fra : Tina

Dato : 15-11-06 12:40

> Det er meningen, du skal erstatte 'snabela' med et @.

Okay Tak

Fra : Benny den 9.

Dato : 15-11-06 16:23

--
Bæ9

- overgir sig aldrig

Fra : allan_roemer@ofir.dk

Dato : 12-01-07 10:55

Hej Tina

Et godt sted at udveklse erfaringer omkring børn og samvær er
http://www.skilsmisseklar.dk

mvh
Allan