Spise inden mad.
Fra : Per Frederiksen

Dato : 05-11-06 22:18

Hejsa,

Jeg er en pap-far der ikke er helt enig med den bioloiske mor i
hvorvidt om det er rimeligt eller ej, at børnene spiser frugt
umiddelbart før aftensmad.

Moderen er af den overbevisning at der intet er galt i at spise et
æble en halv time før aftensmaden er færdig, da frugt er sundt og i
øvrigt ikke mætter. Og at sådan har det altid været.

Jeg mener til gengæld at det ikke skulle være nødvendigt at spise så
tæt på aftensmåltidet.
At et æble så tæt på et måltid nødvendigvis må fylede i mave så man
ikke er tilstrækkeligt sulten til aftensmåltidet.
At det udviser en manglende respekt for den indsats der er gjort ved
at stå og lave mad.

Med til historien hører det at det især drejer sig om en 13 årig pige
der bestemt _ikke_ er overvægtig og sjældent spiser ret meget, hverken
til frokost eller til aften.

Jeg er helt på det rene med at man kan være sulten når man kommer hjem
fra skole og kan ha' behov for et mellem måltid, men en halv time før
aftensmad?

Jeg må da erkende at en stor del af problemet set fra min side er at
jeg egenlig ikke har stor lyst til at stå og lave mad hvis man ikke
gider at sætte så megen pris på det at man kan vente den halve time.

Er det mig der er gammeldags og gal på den i denne situation?

--
Per

Fra : Holst

Dato : 05-11-06 22:32

Per Frederiksen wrote:

> Er det mig der er gammeldags og gal på den i denne situation?

Næh, det synes jeg ikke. Hun kan spise æblet efter aftensmaden.

Fra : Stine H

Dato : 06-11-06 09:36

Nej, en pige på 13 år burde kunne vente 1/2 time på maden. Hvis hun er en
slank/ tynd pige, er aftensmad bedre for hende end æblet. Der er jo også
frugtsukker i et æble, og det mætter da lidt.

Jeg kunne forstå holdningen, hvis det var et barn på 2 år, men ellers ikke.

Hilsen Stine

Fra : Markus B

Dato : 06-11-06 11:37

"Stine H" <hilskovFJERNDETTE@webspeed.dk> wrote in message

> Jeg kunne forstå holdningen, hvis det var et barn på 2 år, men ellers
> ikke.
>
> Hilsen Stine

Mine børn på 7 og 10 får også pænt lov til at vente på aftensmaden i sådan
en situation. Jeg gør dog engang imellem det at jeg sætter grøntsagerne
(agurkestænger og gulerødder - som vi som minimum får som tilbehør) på
bordet mens jeg gør maden færdig. Vi starter også tit med en lille hurtig
salat inden hovedretten som jeg synes det er ok, de spiser af mens jeg gør
maden færdig i køkkenet.

Fra : Patruljen

Dato : 06-11-06 01:47

Holst wrote:

> Næh, det synes jeg ikke. Hun kan spise æblet efter aftensmaden.

He. Ja.

Det minder mig om en, voldelig, stærk retarderet person, jeg engang
havde fornøjelsen af at lære at kende. Hvergang han fik svaret - Nej.
Gik han til angreb. Mange sagde det reflektorisk - når han kastede med
kaffe - krusene eller rev lampen ned. NEEEEJ !
Og så gik han direkte i flæsket på synderen også

Tilsidst blev det en kunst. Aldrig nej. Du må ikke spise æblet nu.
Men - Ja. Du må spise det efter maden. He.

Det er så pædagogisk formuleret, at man skulle tro Warming var
bagmanden.

Best regards Bruun

Fra : ThomasB

Dato : 06-11-06 13:33

Per Frederiksen skrev:

> Er det mig der er gammeldags og gal på den i denne situation?

En pige på 13 år kan sagtens selv tage ansvar for hvad og hvornår hun skal
spise.

Spiser du forresten ikke forret når i er ude at spise?

Fra : Holst

Dato : 06-11-06 14:11

ThomasB wrote:

> En pige på 13 år kan sagtens selv tage ansvar for hvad og hvornår hun skal
> spise.
>
> Spiser du forresten ikke forret når i er ude at spise?

Nu spiser hun jo ikke ude, vel?

Det drejer sig efter min mening heller ikke om, om hun er i stand til
selv at tage ansvar for hvad og hvornår hun skal spise.

Det drejer sig derimod om, at hun skal lære at indordne sig under den
enhed, der kaldes familie, og herunder hører der stadig for nogen et
fælles aftensmåltid.

Fra : ThomasB

Dato : 06-11-06 14:34

> Nu spiser hun jo ikke ude, vel?

Nej, men det er ganske almindeligt med en forret eller appetizer.

> Det drejer sig efter min mening heller ikke om, om hun er i stand til selv
> at tage ansvar for hvad og hvornår hun skal spise.

Jo, det drejer sig om at hun sagtens selv kan tage ansvar for, om hun vil
spise æbler inden aftensmaden. Hun bør selv kunne føle hvad der er bedst for
hende og hende fordøjelsessystem.

Principper kan hun ikke rigtigt bruge til noget vel?

> Det drejer sig derimod om, at hun skal lære at indordne sig under den
> enhed, der kaldes familie, og herunder hører der stadig for nogen et
> fælles aftensmåltid.

Det er for sent at opdrage på en 13 årig pige, og især på ting som altid har
været sådan.

Hvis han føler sig trådt over tæerne over en teenagepige der spiser et æble
inden hun skal i krig med hans aftensmad, jamen så er jeg overbevist om at
det er ham og ikke pigen der har et problem.

Det drejer sig også om at han (papfar) skal lære at indordne sig under den
enhed, der kaldes familie og herunder hører det at være tolerant

Fra : -= JF =- priv

Dato : 06-11-06 21:33

ThomasB (usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk) kradsede følgende besked i
<454f39d1$0$49202$14726298@news.sunsite.dk>

> Det er for sent at opdrage på en 13 årig pige, og især på ting som
> altid har været sådan.

Arh - Come on...
Selv om man er 13, kan man nu godt lære at indordne sig under de regler der
gælder.
--
Mvh. John

Fra : ThomasB

Dato : 06-11-06 21:48

"-= JF =- priv" <o@o.o> skrev i en meddelelse

> Arh - Come on...
> Selv om man er 13, kan man nu godt lære at indordne sig under de regler
> der gælder.

Helt sikkert, men det lyder lidt som om det er papfar der har et issue, og
ikke hverken moderen, datteren eller resten af familien.

Fra : Per Frederiksen

Dato : 07-11-06 00:08

On Mon, 6 Nov 2006 21:47:41 +0100, "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*
2ma2prikdk> wrote:

>Helt sikkert, men det lyder lidt som om det er papfar der har et issue, og
>ikke hverken moderen, datteren eller resten af familien.

Dine indlæg er taget til efterretning omend jeg mener du tager munden
lidt vel fuld omkring hvordan mit familieliv fungerer, mine holdninger
gennerelt er omkring børn og hvor meget jeg har indordnet mig for min
familie.

Tør jeg konkludere ud fra dit sidste udsagn at du mener at en pap-far
ingen rettigheder har og blot skal dukke nakken i hver en situation
der måtte opstå? Hvis det er din holdning, så har jeg klart et issue.

Men hvis du læste mit oprindelige indlæg igen, ville du måske få øje
på at jeg rent faktisk spurgte til om det var mig der var helt gal på
den i den nævnte situation. Dette burde ha' givet dig et clue om at
jeg rent faktisk var i tvivl om moderen måske skulle ha' ret. Ikke om
jeg havde havde ret til at tryne en 13 årige pige.

Og ja, du har trykket på et par knapper ved at tillægge mig nogle
tendenser jeg ikke selv mener at indeholde.

--
Per

Fra : ThomasB

Dato : 07-11-06 00:54

"Per Frederiksen" <per@sakweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt vel fuld omkring hvordan mit familieliv fungerer, mine holdninger
> gennerelt er omkring børn og hvor meget jeg har indordnet mig for min

Ja, måske tager jeg munden for fuld - måske gør jeg ikke.
Det er op til dig at vurdere.

> Tør jeg konkludere ud fra dit sidste udsagn at du mener at en pap-far
> ingen rettigheder har og blot skal dukke nakken i hver en situation
> der måtte opstå? Hvis det er din holdning, så har jeg klart et issue.

Nej, det er ikke min holdning.
Min holdning er at 13 årige godt selv kan tage ansvar for deres madvaner,
uden at (pap)forældre behøver at blande sig.

> [...]
> jeg rent faktisk var i tvivl om moderen måske skulle ha' ret. Ikke om
> jeg havde havde ret til at tryne en 13 årige pige.

Ja, jeg læste godt at du var i tvivl, og jeg er ikke et sekund i tvivl om,
at du ikke er ude på at tryne en 13 årig.

> Og ja, du har trykket på et par knapper ved at tillægge mig nogle
> tendenser jeg ikke selv mener at indeholde.

Jeg har ikke tillagt dig nogle tendenser.
Men måske skinner det igennem at jeg ikke forstår, at et halvt æble
overhovedet er et diskussionsemne.
Jeg har en mistanke om at det stikker lidt dybere

Fra : Per Frederiksen

Dato : 07-11-06 19:38

On Tue, 7 Nov 2006 00:53:39 +0100, "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*
2ma2prikdk> wrote:

>Ja, måske tager jeg munden for fuld - måske gør jeg ikke.
>Det er op til dig at vurdere.

[SNIP]

>Jeg har ikke tillagt dig nogle tendenser.
>Men måske skinner det igennem at jeg ikke forstår, at et halvt æble
>overhovedet er et diskussionsemne.
>Jeg har en mistanke om at det stikker lidt dybere

Ærligt, nu syntes jeg at du burde krybe til korset og forklare hvad
det er du insinuerer.
Kan altså ikke bruge det at blive hængt ud som en "idiot" til ret
meget, hvis du ikke forklarer hvorfor du mener jeg er en "idiot".

Har bestemt ikke noget imod negativ kritik, tvæt om. Det var jo netop
derfor jeg løftede flaget herinde.

--
Per

Fra : ThomasB

Dato : 07-11-06 20:20

> [...]
> Kan altså ikke bruge det at blive hængt ud som en "idiot" til ret
> meget, hvis du ikke forklarer hvorfor du mener jeg er en "idiot".

Kære Per, jeg hæger dig ikke ud som en "idiot" og mener ikke at du er en
"idiot". Prøv at læse det jeg har skrevet til dig én gang til og peg evt. på
hvor du mener jeg hænger dig ud som "idiot".

> Har bestemt ikke noget imod negativ kritik, tvæt om. Det var jo netop
> derfor jeg løftede flaget herinde.

Nogle gange er tingene ikke så umiddelbare som de virker - ikke at de ikke
er det i dit tilfælde, men jeg har som sagt en mistanke om at "æblesagen"
stikker lidt dybere. At du føler dig hængt ud af mig, bestyrker min
mistanke.

Jeg skal ikke kunne sige hvad det er, men du kan da fået et par bud:

Jalousi, du føler dig udenfor, føler ikke du har nok indflydelse, ikke får
lov til at bestemme mere, hun gør noget andet som irriterer dig, føler dig
overhørt, føler de rotter sig sammen, føler du ikke værdsætter din mad,
føler ikke hun respekterer dig og så videre.

Samtidig ved jeg hvor svært det kan være at have en patchworkfamilie - især
med teenagere.
Jeg ved hvor svært det kan være at få sagt tingene ligeud, uden at det lyder
tosset og uden man føler at man mister ansigt. Mandlig stolthed gør det
bestemt ikke nemmere. Det betyder at man kan forskyde følelserne.

Det behøver slet ikke være sådan for dig, men man bliver da ikke dummere af
at tænke over om det kunne stikke lidt dybere vel?

Mvh Thomas

Fra : Iben Holst

Dato : 07-11-06 21:32

> At du føler dig hængt ud af mig, bestyrker min
> mistanke.

Nå det ved jeg nu da ikke om man skal tage så seriøst det du der skriver.
Jeg syntes faktisk også at det var en sær udtalelse du kom med.

Iben

Fra : ThomasB

Dato : 07-11-06 21:52

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nå det ved jeg nu da ikke om man skal tage så seriøst det du der skriver.
> Jeg syntes faktisk også at det var en sær udtalelse du kom med.

Hvilken udtalelse tænker du på?

Fra : Iben Holst

Dato : 08-11-06 06:30

> Hvilken udtalelse tænker du på?

Det som ovenstående refererer til naturligvis...

Iben

Fra : ThomasB

Dato : 08-11-06 14:16

> skriver.

> Det som ovenstående refererer til naturligvis...

Aha ja, men så er jeg med. Hvorfor synes du det var en sær udtalelse?

Fra : Iben Holst

Dato : 08-11-06 18:08

> Aha ja, men så er jeg med. Hvorfor synes du det var en sær udtalelse?

Fordi der ud fra Per´s indlæg ikke er spor belæg for at komme med
dén udtalelse...

Iben

Fra : Brian K

Dato : 07-11-06 02:24

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det drejer sig også om at han (papfar) skal lære at indordne sig under den
> enhed, der kaldes familie og herunder hører det at være tolerant

Hej

Jeg er helt enig i dette og dit forrige indlæg.

Men syntes stadig det er fint at Per søger information udefra.

Bedste hilsner

Brian

Fra : ThomasB

Dato : 07-11-06 20:22

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er helt enig i dette og dit forrige indlæg.

Tak Brian

> Men syntes stadig det er fint at Per søger information udefra.

Ja, det er da positivt at være åben over for om man kan tage fejl. Det er
der mange der kunne lære noget af.

Mvh Thomas

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-11-06 14:59

Per Frederiksen wrote:
> [...]
>
> Moderen er af den overbevisning at der intet er galt i at spise et
> æble en halv time før aftensmaden er færdig, da frugt er sundt og i

Det sidste er i al fald noget vås.

> [...]
>
> Med til historien hører det at det især drejer sig om en 13 årig pige
> der bestemt _ikke_ er overvægtig og sjældent spiser ret meget, hverken

Så er et æble nok ikke det bedste at få til at fylde i maven.
Energiindholdet pr. gram kunne godt være højere. Men det er en helt anden
snak.

> [...]
> gider at sætte så megen pris på det at man kan vente den halve time.
>
> Er det mig der er gammeldags og gal på den i denne situation?

Gammeldags, måske. Men gal på den? Ikke efter min mening.

½ time er ca. den grænse jeg har for hvornår min søn (6 år) ikke længere får
lov til at tage et stykke frugt inden aftensmaden. Der er endnu ikke nogen,
der er døde af sult af at vente en halv time.

På den anden side er pigen tretten, og dermed stor nok til selv at tage et
ansvar. Og yderligere snart gammel nok til selv at tjene penge og om
nødvendigt have sit eget lager på værelset. Vil du så også forbyde hende at
spise af det?

Du burde måske snarere forholde dig til den anden side af problemet: Din
egen irritation. Konfronter hende med den. (Det behøver ikke være
aggresivt.) Beslut dig evt. til, at det ikke er for hendes skyld du laver
mad: Du laver mad til sig selv og din kæreste; hvis pigen har lyst til at
spise med er det da i orden.

Altså: Lad være med at gøre det til en konflikt som pigen skal løse ved at
ændre adfærd, men fortæl hende i stedet, hvordan *hun* påvirker dig og hvad
du vil gøre, så længe situationen fortsætter. (Og sørg for at det er noget
du vitterlig ønsker at gøre. Du skal ikke straffe dig selv for at straffe
hende. Du skal beskytte sig selv mod den irritation hun forårsager. (Og sig
endelig ikke "er skyld i".))

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Per Frederiksen

Dato : 07-11-06 00:25

On Mon, 6 Nov 2006 14:59:15 +0100, "Kristian Damm Jensen"
<kristiandamm@mail.dk> wrote:

[SNIP]

> [...]
>ansvar. Og yderligere snart gammel nok til selv at tjene penge og om
>nødvendigt have sit eget lager på værelset. Vil du så også forbyde hende at

Forbyde er et stærkt ord, omend det er jo reelt det der sker.
Men ja, jeg vil stadig forvente at der ikke blev vist ligegyldighed
overfor den indsats der blev gjort for blandt andet hende.

> [...]
>hende. Du skal beskytte sig selv mod den irritation hun forårsager. (Og sig

Konstruktivt og brugbart. Takker og bukker.

--
Per

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-11-06 02:33

> [...]
> Men ja, jeg vil stadig forvente at der ikke blev vist ligegyldighed
> overfor den indsats der blev gjort for blandt andet hende.

Det er måske her filmen knækker og I har forskellige udgangspunkter?
Du tolker det som ligegyldighed - pigen mener måske bare, hun har et behov,
hun kan opfylde uden at genere nogen...

> Konstruktivt og brugbart.

Enig.

Hilsen Inger

Fra : Iben Holst

Dato : 06-11-06 18:50

> Er det mig der er gammeldags og gal på den i denne situation?

Tja, et eller andet sted forstår jeg din irritation.... Det er træls at
føle at det mad man står og laver hver dag ikke bliver værdsat.

Men hvis pigen pga frugten ikke kan spise den efterfølgende
aftensmad, eller netop spiser frugten for at kunne skippe
aftensmaden så ville jeg kunne se et noget større problem.

Vores børn på 4 og 8 giver vi lov til at spise en smule før
aftensmad hvis de er sultne og det kunne da godt være et
æble som det kunne være grøntsager eller andet let, men
så længe de også spiser aftensmaden når den kommer på
bordet er ikke et problem - for os.

Jeg har ikke selv prøvet at have en teenager i huset, men
jeg kunne forstille mig der var andre ting der var mere vigtige
at holde i hævd end det problem du nævner - netop fordi
pigen spiser aftensmad hver dag selvom hun starter 1/2 time
tidligere end I andre med et æble.

Men hvis du slet ikke kan komme ud over din irritation,
synes jeg absolut også at du - som en anden tidligere har
nævnt - skal tage en snak med hende om det istedet for at
I kommer til at gå fejl af hinanden.

Iben

Fra : Per Frederiksen

Dato : 07-11-06 00:43

On Mon, 6 Nov 2006 18:50:27 +0100, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

[SNIP]

> [...]
>at holde i hævd end det problem du nævner - netop fordi
>pigen spiser aftensmad hver dag selvom hun starter 1/2 time

Klart der er mange ting der giver knuder med en teenager i huset.
Hjernen ligger vist i en eller anden skuffe og rasler.
Og langt størstedelen af de ting bliver der da også båret over med.
Kan trods alt godt, omend svagt, huske hvordan det er.....
For mig er det at vise respekt for hinanden bare en vigtig ting. Og
det gælder selvfølgelig begge veje.

>Men hvis du slet ikke kan komme ud over din irritation,
>synes jeg absolut også at du - som en anden tidligere har
>nævnt - skal tage en snak med hende om det istedet for at
>I kommer til at gå fejl af hinanden.

Ja du har jo ret, men det er jo sådan lidt en loose-loose situation
når moderen ikke viser forståelse for min fustration.
En pap-far's lod.

Jeg takker for et konstruktivt indlæg.

--
Per

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-11-06 19:43

> Med til historien hører det at det især drejer sig om en 13 årig pige
> der bestemt _ikke_ er overvægtig og sjældent spiser ret meget, hverken
> til frokost eller til aften.

Hvis pigen var overvægtig, ville det højst sandsynligt være en ulempe for
hende at at spise et æble tæt på aftensmaden. Æbler indeholder nemlig en del
syre... og spiser man et æble på tom mave, går der ikke ret lang tid, før
sulten melder sig.

En pige, der ikke spiser ret meget, kan således med fordel spise et sundt
æble sidst på dagen.... det giver hende appetit til at spise mere af den
sunde mad, der serveres for hende til aftensmad.

> [...]
> jeg egenlig ikke har stor lyst til at stå og lave mad hvis man ikke
> gider at sætte så megen pris på det at man kan vente den halve time.

Jamen nu ved du så, at pigen sandsynligvis spiser mere af din gode mad, hvis
hun har spist et æble en 30-60 minutter før du serverer aftensmaden.

Så du kan roligt glæde dig over hendes vane!

Mvh. Lisbeth (som IKKE ret tit spiser æbler - fordi jeg bliver så glubende
sulten af det, at maven rumler og gør ondt!)

Fra : Iben Holst

Dato : 06-11-06 19:50

> Mvh. Lisbeth (som IKKE ret tit spiser æbler - fordi jeg bliver så glubende
> sulten af det, at maven rumler og gør ondt!)

Ja det er faktisk rigtigt *S*
Hvis jeg er sulten skal jeg ikke spise et æble med mindre maden er
på trapperne, fordi jeg bliver rigtig sulten efter at have spist det.

Iben

Fra : Per Frederiksen

Dato : 07-11-06 00:45

On Mon, 6 Nov 2006 19:42:57 +0100, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> wrote:

[SNIP]
>Jamen nu ved du så, at pigen sandsynligvis spiser mere af din gode mad, hvis
>hun har spist et æble en 30-60 minutter før du serverer aftensmaden.

Sådan virker æbler nu ikke på min mave, men præcis et af moderens
argumenter. Damn.

Taget ad notem.......

--
Per

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-11-06 02:35

"Per Frederiksen" <per@sakweb.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan virker æbler nu ikke på min mave, men præcis et af moderens
> argumenter. Damn.

Her tilslutter jeg mig moderen (og Lisbeth og Iben).
Hvis man skal spise sig varigt mæt i frugt, skal der ret meget til.

hilsen Inger

Fra : Per Frederiksen

Dato : 06-11-06 23:22

Hej igen!

Først og fremmest en generel tak for alle tilbagemeldingerne. Både pro
kon og råd.

Rart at vide at den generelle holdning er at jeg ikke er helt galt på
den. Men så sandeligt lige så rart at få den konstuktive kritik.

--
Per

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-11-06 11:09

Per Frederiksen <per@sakweb.dk> wrote in

> [...]
> ikke er tilstrækkeligt sulten til aftensmåltidet.
> At det udviser en manglende respekt for den indsats der er gjort ved

Slap af Per Vælg dine slagsmål med omhu.

At du opfatter et æble før måltidet som manglende respekt er bare en
gammeldags tankegang, som ingen rigtig kan bruge til noget.

Om det er nødvendigt eller ej, kan kun din 13-årige datter afgøre. Kun
hun kan mærke hvor lavt hendes blodsukker er. Det handler ikke om
hvorvidt hun kan overleve den halve time uden mad, men hvordan hun har
det. Hvis du gik rundt og blev svimmel og utilpas pga. lavt blodsukker
ville du jo også gøre noget ved det, uanset om du stod og skulle indtage
en middag hos de Kongelige om 10 minutter.

Så er der det ernæringsmæssige argument tilbage. Hvis din datter er
sygeligt underernæret, lider af f.eks. diabetes eller på anden måde er
nødt til at følge en speciel kost, bestemte måltider osv., ja så kunne
jeg forstå din bekymring. Hos en normal 13-årig ændrer et æble før
måltidet ingenting. Det svarer, som ThomasB er inde på, til at vi andre
spiser en forret inden hovedretten.

Hvad skal du så gøre? Ja du kunne glemme det hele og lade hende spise det
æble.

Eller du kunne som Markus B gør, sætte lidt appetizers på bordet en halv
time inden, som hele familien sidder og hygger over mens de spændt venter
på hvad du kreerer i køkkenet.

Eller du kunne lave en lækker æbleforret...

Fra : Benny den niende

Dato : 08-11-06 15:32

Kent Oldhøj wrote:
> Per Frederiksen <per@sakweb.dk> wrote in

> Slap af Per Vælg dine slagsmål med omhu.

Det er en rigtig typisk voksen-diktator-tankegang.

gu ve va per-manden ville sige til hvis nogen bestemte hvornår han er
sluten eller ej.

men nu er det altså per der bestemmer i det hus.

gu ve va han mere bestemmer..........

nå - jeg havde selv en tyrrannisk far og gud fader hvor jeg ej ku døje
ham når han blandede sig i noget der ikke vedkom ham.

til gengæld nød jeg når han var fornuftig og lyttede og gav plads til at
jeg også måtte være der - udviste forståelse og empati.

"respekt for den der har lavet maden" - kadaverdisciplin?

han/hun ka sku da bare la vær og så se hvad den 13-årige siger til det

--
Bæ9

- overgir sig aldrig

Fra : Brian K

Dato : 09-11-06 22:38

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse

-snip-

> Hvis du gik rundt og blev svimmel og utilpas pga. lavt blodsukker
> ville du jo også gøre noget ved det, uanset om du stod og skulle indtage
> en middag hos de Kongelige om 10 minutter.

Det er sgu god værkstedshumor!

---snip--

> Eller du kunne lave en lækker æbleforret...

Det er altså ENDNU bedre værkstedshumor!

Er iøvrigt HELT enig i dit svar

Mvh
Brian

Fra : Tommy S.

Dato : 08-11-06 12:36

On Sun, 05 Nov 2006 22:18:04 +0100, Per Frederiksen <per@sakweb.dk>
wrote:

> [...]
>æble en halv time før aftensmaden er færdig, da frugt er sundt og i
>øvrigt ikke mætter. Og at sådan har det altid været.

Her er jeg enig med moderen. I hvert fald ud fra hvad jeg erfarer på
min egen krop. Jeg bliver som regel skrub-sulten af at spise et æble
(eller stort set alt andet frugt end lige en banan).

[snip]

> [...]
>gider at sætte så megen pris på det at man kan vente den halve time.
>
>Er det mig der er gammeldags og gal på den i denne situation?

Hmm. Det ved jeg ikke. jeg vil ikke sige så meget om emnet, da det er
behandlet glimrende af andre og jeg bare ville gentage det. Men mht.
om du er gammeldags så tror jeg nærmere det er et spørgsmål om, hvad
du er blevet opdraget til/er vant til.

Personligt har jeg lige det omvendte problem derhjemme. Jeg har aldrig
været særligt fikseret på mad og for min skyld kunne det overståes på
ingen tid. Jeg har måttet indrette mig efter, at fruen mener
aftensmaden er vigtig og der går da ingen skår af mig ved at deltage i
madlavningen og måltidet. Men jeg føler godt nok tit, at det er spild
af tid og jeg forstår ikke dem der mener, at aftensmåltidet er det
vigtigste punkt på dagen.
--
Verndroid
Blog: www.verndroid.com

Fra : Benny den niende

Dato : 08-11-06 15:36

> [...]

> æble en halv time før aftensmaden er færdig, da frugt er sundt og i
> øvrigt ikke mætter. Og at sådan har det altid været.

Det er svært at være pap-far til en teenager, men det bliver skunte
lettere hvis man er dominerende.

Så bliver det først rigtigt sjovt når hun vil drikke bajere og bolle med
drengene.....

gå med modstanden, og den forsvinder

--
Bæ9

- overgir sig aldrig

Fra : Tina

Dato : 17-11-06 22:12

> [...]
> æble en halv time før aftensmaden er færdig, da frugt er sundt og i
> øvrigt ikke mætter. Og at sådan har det altid været.

Hva` med at spise en halv time tidligere? ;)

Fra : allan_roemer@ofir.dk

Dato : 28-11-06 19:50

Iben Holst skrev:

> Fordi der ud fra Per´s indlæg ikke er spor belæg for at komme med
> dén udtalelse...
>
> Iben

Det syntes jeg du har ret i Iben