Måske Asberger er om hemmelighedskræmmeri-~
Fra : Bo Warming

Dato : 03-11-06 09:09

Autister lever i deres egen verden og har ikke situationsfornemmelse,
siger de intolerante der kræver ensretning og uniformering.

Min datters omkvæd af hun lige havde lært at gå og ville prøve alt
var "Og hvad er der galt i det? "

Er Asberger om oprør mod hemmlighedsfuldhed

Den ny moderigtige halvhjertede autisme, Asbergers Syndrom, er måske
et velbegrundet ubevidst oprør imod et samfund der ikke tør ærlighed
men pakker alt ind

Man kan kun blive populær ved at spille skuespillet som normal og fyre
smalltalk af på den politisk korrekte intetsigende måde, og det
fornemmer småbørn, og hvis de ikke kan begå sig, så vælger de en
protest-livsstil. (lissom at drenge uden pigetække vælger homosex)

Glistrups holdning til mobning i skolen -,

- at det skyldes at indlæring prioriteres for lavt og derfor
ikke fandtes da han var elev -

- kan overføres vedr næsten alle såkaldte psykiske problemer.

- Vi har brug for at føle os gode, så vi opdigter sygdom i den
mindste afvigelse og puster til ilden så afvigeren kommer til at
skamme sig og/eller forstærker sin identitet som behandlingsobjekt.

- Der er jo fordele ved "tillært hjælpeløshed.

Få mennesker er så samfundsgavnlige som de der tør gøre oprør mod
hemmlighedskræmmeriet -

- det sku da være de der bekæmper højt skattetryk, der er
roden til alle onderne

"Der er dog Intet, hvorover der hviler så megen Forførelse
og saa megen Forbandelse, som over en Hemmelighed." Kierkegaard

`A man who seeks truth and loves it, must be reckoned
precious to anyhuman society.' Frederick the Great.

"Bort med hykleriet. Lyssky udsvævelser er ikke noget for
mig. Jeg vil nyde alt i fuldt dagslys" skrev en klog mellemøstlig
intellektuel inden at Islam havde fået gennemført sit forbud mod
nytænkning (Abu Nawas 787-814) Han lovpriste onani.Oscar
Wilde(1855-1900) levede i en tid med en vis lukkethed om sexspørgsmål,
og det fik ham til at påstå "Hvis alle udtrykte deres lyster åbent og
frit, ville verden blive forynget" Men det var lidet sandsynligt, at
det ville ske, idet selv de modigste var bange for at indrømme,
hvordan de virkelig var. Hvis forfølgelse af de ikke-konforme var
reglen, tilrådede Wilde som næstbedste løsning, at folk skulle opleve
tilfredsstillelsen ved at foregive og skjule, spille en rolle, og
gøre nar ad modstandere og kritikere. Det kom han i fængsel
for.(Theodore Zeldin "Det private livs historie. Samtid 1992.

Fra : Patruljen

Dato : 04-11-06 18:10

Bo Warming wrote:
> [...]
> var "Og hvad er der galt i det? "
>

> Er Asberger om oprør mod hemmlighedsfuldhed

Vi kan lære noget af mennesker med autisme spektrum - forstyrrelser.
Løgn og hemmeligheder eksisterer ikke i det univers. Og det giver
anledning til mange pudsige situationer, hvor sandheden fortælles råt
og uforsødet. " Hvor ser du gammel ud mormor. Der kan ikke være lang
tid til du dør". Jeg griner ofte i mit stille sind, når jeg iagttager
menneskers reaktioner. Og tænker at ASF`ere ikke er alene om at skulle
lære, at tage hensyn. Os " normale " har fantastisk mange tabuèr, som
måske er mere behandlingskrævende.

> Den ny moderigtige halvhjertede autisme, Asbergers Syndrom, er måske
> et velbegrundet ubevidst oprør imod et samfund der ikke tør ærlighed
> men pakker alt ind

Aspergers syndrom er ikke halvhjertet autisme. Mode eller ej. Syndromet
eksisterer og er tiltider svært invaliderende.

> [...]
>

> Glistrups holdning til mobning i skolen -,
>
> - at det skyldes at indlæring prioriteres for lavt og derfor

Tiden var anderledes, da Glistrup gik i skole. Things has changed. Der
var f.eks ikke 30% indvandrerer i folkeskolen.

> - kan overføres vedr næsten alle såkaldte psykiske problemer.

Nope.

> - Vi har brug for at føle os gode, så vi opdigter sygdom i den
> mindste afvigelse og puster til ilden så afvigeren kommer til at
> skamme sig og/eller forstærker sin identitet som behandlingsobjekt.

Uenig.

> - Der er jo fordele ved "tillært hjælpeløshed.

Måske. Men der er såsandelig også begrænsninger. Kan du købe hus,
idag på en invalidepension ?

> Få mennesker er så samfundsgavnlige som de der tør gøre oprør mod
> hemmlighedskræmmeriet -

ASF repræsenterer en anderledes kultur, kan vi sige. Og en - som vi
kan lære ting fra. Som de kan lære ting af os.

Regards Bruun

Fra : dktekno

Dato : 04-11-06 21:38

Aspergers Syndrom er ikke tillært. Det er noget der altid har eksisteret,
man har bare aldrig vidst det. Ikke ud over, at man dog altid har vidst, at
"ham der ovre, han er lidt af en underlig type, men han er god til [indsæt
speciale]"

Idag får de bare en diagnose.

Men dengang var de bare underlige, og blev sat til samfundets opgaver,
uanset om de kunne klare det eller ej, og hvis de ikke kunne, pga. deres
Aspergers Syndrom, så blev de tæsket, mobbet etc.

Således mener jeg bestemt, at mange aspergere, der før diagnosen kom frem i
1994, måtte have lidt ekstremt meget. Isolationsfængsling for at sige
serganten imod under værnepligten. Henrettelse pga. kujoneri, der måske blot
skyldtes et panikanfald, der lige så vel kunne være kommet uden at det var
krig. Slag med spanskrøret for, at stille læreren for mange spørgsmål.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-06 22:47

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message
> [...]
> det var
> krig. Slag med spanskrøret for, at stille læreren for mange

Asperger - og autisme - er ikke tillært som man lærer at tale eller
regne, hvor efterlignelse sker
Men måske det er delvis-tillært, delvis-tilært som man lærer at gå, og
et samspil af arv og miljø afgør om man har rank og spændstigt gang
eller på en måde, der har taberudstråling

Er musikalitet gavnet af DNA.?
Mozarts far, Leopold, var epokegørende musikpædagog og skrev verdens
første bog om violinundervisning og var selv en genial komponist, så
måske et adoptivbarn uden hans DNA kunne være blevet lige så skønt
komponerende som halvguden Wolfgang Amadeus
Som Goethe og Einstein og hundredvis af andre genier roser som alles
overmand

Leopold pæsede sin søn så han livet igennem havde en "sten i skoen"
der gjorde han hyperaktiv og så intenst søgende efter belønnene ideer,
at han kom ind i exceptionelle stimer af gode ideer.
DEt havde han også gjort hvis hans kone havde bollet med et postbud
der havde Leopolds træk, så Leopold var sikker på at det var hans søn

Fra : Trist

Dato : 04-11-06 21:59

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> wrote in news:1162660220.970222.227170
@i42g2000cwa.googlegroups.com:

> Aspergers syndrom er ikke halvhjertet autisme. Mode eller ej.
> Syndromet eksisterer og er tiltider svært invaliderende.

Det er åbenbart sværere at passe et arbejde, når man har aspergers syndrom,
end hvis man f.eks. lider af fibromyalgi.

Jeg viste ikke, at aspergers gav fysiske smerter, som gjorde det umuligt at
klare et arbejde?

Mærkeligt at der skal gøres forskel på folk. Har man aspergers, kan man få
førtidspension med det samme. Har man fibromyalgi, skal man i
arbejdsprøvning, så fleksjob, arbejdsprøvning igen osv osv indtil man både
er nedbrudt fysisk og psykisk.

Det er et sygt system!

Fra : ThomasB

Dato : 04-11-06 22:16

Trist skrev:
> Det er et sygt system!

Nej, det er dig der er syg.
Når du indser at du har nogle gevaldige psykiske problemer (bl.a din
religiøsitet), kan du måske blive fri for dine "fysiske" smerter.

Hvis du går op til din læge og fortæller at du har det ad helvedes til
psykisk, så vil han lytte til dig.

Når du ikke engang kan indrømme det overfor dig selv, så er det da klart at
det sætter sig som fysiske smerter.

Jeg vil vædde på at du ikke er stolt af din barndom.

Fra : Tina

Dato : 05-11-06 00:09

"Trist" <@> skrev i en meddelelse
> [...]

> førtidspension med det samme. Har man fibromyalgi, skal man i
> arbejdsprøvning, så fleksjob, arbejdsprøvning igen osv osv indtil man både

Voksne, der bliver diagnostiseret i deres voksenliv, skal også hele møllen
igennem med afklaringskurser, arbejdsprøvning med henblik på fleksjob,
indhentning af div. papirer fra læge, speciallæge og andre relevante steder,
mv.

Det er en misforståelse, at folk med asperger får førtidspension uden alle
muligheder for at blive selvforsørgende er afprøvet først.

Tina

Fra : Nicolai Lang

Dato : 05-11-06 10:16

On 04 Nov 2006 20:59:05 GMT, Trist <@> wrote:

> [...]
>
>Det er åbenbart sværere at passe et arbejde, når man har aspergers syndrom,
>end hvis man f.eks. lider af fibromyalgi.

Vi kender 4 aspergere, ingen af dem håber jeg da ender med
invalidepension. Tværtimod så er jeg sikker på at de, med den
opbakning de får her, nok skal lære værktøjer der kan sikre at de kan
passe et arbejde og blive et aktiv for samfundet.

En invalidepension er, som jeg ser det, ikke noget man skal stræbe
efter!

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Patruljen

Dato : 04-11-06 22:36

dktekno wrote:
> [...]
> skyldtes et panikanfald, der lige så vel kunne være kommet uden at det var
> krig. Slag med spanskrøret for, at stille læreren for mange spørgsmål.

Jow, Hr. tekno. Det kan vi ikke være i tvivl om :-/

Godt du er her dktekno. Stærkt.

Det er altid bedst at høre fra førstehånds kilder. Os andre kan bare
være andenhåndskilder og iagttagere. Nej. Autisme, herunder Aspergers
syndrom er ikke et valg.

Eksempelvis er der en tendens ved ASF til et idiosynkratisk udtryk
eller sprog allerede i spædbarns - alderen. Altså afvigelser allerede
efter 2 - 3 mdr. På det tidspunkt fortæller samtlige teorier, at der
er ingen selvbevidsthed. Man er optaget af sansekoordinering. Altså at
skabe forbindelse mellem eksempelvis syns og lyd indtryk.

Best regards Bruun

Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-06 23:08

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> wrote in message
Det er altid bedst at høre fra førstehånds kilder. Os andre kan bare
være andenhåndskilder og iagttagere. Nej. Autisme, herunder Aspergers
syndrom er ikke et valg.

IKKE ET BEVIDST VALG som når man beslutter at blive gravid.
Men måske i moderens lifescript ligger tendens mod at få handicappet
barn og der er lidet genetik i sagen - men en del ubevidst
selviscenesættelse

" Nogle kvinder har behov for lykkelige og respekterede børn,
andre behøver ulykkelige børn, for ellers kan de ikke demonstrere
deres godhed som mødre".Nietzsche

Mødre har ofte "tillæært hjælpeløshed og opsøgende martyrium"

Fra : Patruljen

Dato : 04-11-06 22:41

Trist wrote:
> [...]
> førtidspension med det samme. Har man fibromyalgi, skal man i
> arbejdsprøvning, så fleksjob, arbejdsprøvning igen osv osv indtil man både

Du kender ikke meget til realiteterne, kan jeg høre.

Hvis du får invalidepension med det samme som asperger. Er du et
særtilfælde.
Jeg kender flere, som med en diagnose er i arbejdsprøvning og står
til rådighed for arbejdsmarkedet.
Det er gigantisk forskel på kommunerne. Nogen kører linien helt ud.
Vedkommende får bistandshjælp og skal stå tilrådighed. Indtil der
er indlæggelse, depression på banen :-/

Regards Bruun

Fra : Bo Warming

Dato : 05-11-06 09:48

Trist wrote:
> [...]

Det er gigantisk forskel på kommunerne. Nogen kører linien helt ud.
Vedkommende får bistandshjælp og skal stå tilrådighed. Indtil der

Vi har råd til at give førtidspension , hvis det er virkelig
gavnligt, men at stemple en person meget hurtigt som en der ikke er af
værdi for samfundet og skal forsørges, er noget som sagsbehandlere gør
for at føle sig gode og ikke altid gavnligt for en klient, som derved
holdes væk fra arbejdsmarkedet.

" Illnes of any kind is hardly a
thing to be encouraged in others. Health is the primary duty of life.
Oscar Wilde, Lady Windermere`s fan,1892

"There are a thousand hacking at the branches of evil to one who is
striking at its root. Henry David Thoreau

..
For at gøre virkeligheden udholdelig er vi alle nødt til at
vedligeholde små galskaber i os. Marcel Proust.

One must have chaos in one to give birth to a dancing star.
Nietzsche

We cannot think unless we are insane. Arthur Koestler

Sanity is a madness put to good uses, waking life is a dream
controlled. George Santayana

Sig ikke denne mand har ret og denne mand uret. Konfutse

"I almindelighed antager man, at et menneske, når han ikke
selv siger, at han er syg, ER RASK, endsige, når han selv siger, at
han er rask. LÆGEN DERIMOD betragter sygdommen ANDERLEDES. Og hvorfor?
Fordi lægen har en bestemt og udviklet forestilling om, hvad det er at
være sund, og efter denne prøver han et menneskes tilstand." skriver
Søren Kierkegaard i "Sygdommen til Døden"

Menneskene vil altid være afsindige, og de, som tror, de kan
helbrede dem, er de vanvittigste af alle. Voltaire

Når de gale opførte sig som dyr, var det fordi de blev behandlet
som dyr. Philippe Pinel (1745-1826) lænkeafskaffende
reformator-overlæge

Fra : Patruljen

Dato : 05-11-06 12:33

Nicolai Lang wrote:

> [...]
> passe et arbejde og blive et aktiv for samfundet.
>
> En invalidepension er, som jeg ser det, ikke noget man skal stræbe

Nej. Det er ikke efterstræbelsesværdigt, hvis der er en mulighed for
ar kunne få og passe et job. Meen aspergere er ikke ens - Vi skal
gøre os klart, at det er ikke en ens - artet størrelse. For nogens
vedkommende stærkt invaliderende. Andre læser jura etc.

Som regel tilknyttes der først støtte, når tingene er gået galt.

Regards Bruun

Er de sendt ud fra specialisterne ?

Fra : Nicolai Lang

Dato : 05-11-06 16:08

On 5 Nov 2006 03:33:13 -0800, "Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> wrote:

>Som regel tilknyttes der først støtte, når tingene er gået galt.

De 3 jeg kender bedst:

2 fik støtte fra barn, 1 var 18 før det blev diagnosticeret.

Men opdages det tidligt, kan det også resultere i fejlanbringelse på
en institution hvor det er for nemt at komme gennem "skolegangen", med
det resultat at man altså kommer ud fra "10. klasse" uden mulighed for
at få folkeskolens afgangsprøve, hvorved man skal ind på
ungdomsuddannelse på dispensation.

Den anden af de tidligt opdagede gik på specialskole indtil Gym, tog
studentereksamen og læser i dag på DTU. Man skal vide han er asperger
for at kunne se det, i dag.

Den 3, først for nyligt diagnosticeret, læser en gymnasial uddannelse.
Om det går, ved vi jo ikke før om 2½ år, men motivation og
arbejdsindsats fejler bestemt ikke noget.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Patruljen

Dato : 05-11-06 13:18

Bo Warming wrote:
> [...]
> Men måske i moderens lifescript ligger tendens mod at få handicappet
> barn og der er lidet genetik i sagen - men en del ubevidst

Jeg tror ikke der er ubevidst selviscenesættelse med i spillet her. Og
der er ingen faglitteratur, som understøtter den formodning omkring
ASF. Der er ikke belæg for noget i den retning.
Der er ikke mange gevinster at hente som asperger eksempelvis. Måske
lidt ekstra moderlig omsorg, men omkostningerne allerede i daginst
eller folkeskolen er ganske gennemgribende.

Der er en del, som tyder på arvelige faktorer. Teorier om forældres,
herunder mødres indflydelse i en årsags - sammenhæng er forladt for
en del år siden. Intet derfra har været konstrultivt. Medmindre man
mener, nogen skal føle skyld.

> [...]
> deres godhed som mødre".Nietzsche
>

> Mødre har ofte "tillæært hjælpeløshed og opsøgende martyrium"

Det hænder, at mødre finder en slags idenditet i det at have et
handicappet barn, ja.
Men det er som først når barnet har vist sig at være handicappet.

Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 05-11-06 13:19

Tina wrote:
> [...]
>
> Det er en misforståelse, at folk med asperger får førtidspension uden alle
> muligheder for at blive selvforsørgende er afprøvet først.

Ja. Og til tider går man for langt.

Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 05-11-06 19:19

Bo Warming wrote:
> [...]
> værdi for samfundet og skal forsørges, er noget som sagsbehandlere gør
> for at føle sig gode og ikke altid gavnligt for en klient, som derved

Jep. Langt de fleste vil gerne have uddannelse, job og klare sigselv.
Man vil som oftest frygtelig gerne. Men -

Før da og undervejs er det gavnligt at yde den fornødne støtte.
Fremfor at vente til der er alvorlige problemer på banen. Det er reelt
billigere at forebygge end at helbrede, også hvis vi alene ser på de
økonomiske perspektiver.

North Carolina, Division TEACCH. Har demonstreret alene de økonomiske
perspektiver i, at komme så tidligt på banen som muligt. Altså at
få øje på forholdene så tidligt som muligt og iværksætte den
fornødne hjælp. Her tales om økonomiske omkostninger forbundet med
et livsforløb. Og her sparer man altså penge.

Vi er ikke så gode endnu til, dels at komme på banen. Dels bevilge de
nødvendige midler.

Der er en pokkers til forskel på at have en selvforsørger eller en
delvist selvforsørger, fremfor en livsvarig udgift med regelmæssige
indlæggelser og ophold på forskellige offentlige institutioner.

Og her tales kun økonomi. Ikke menneskelige omkostninger.

Fra : Patruljen

Dato : 05-11-06 19:25

Nicolai Lang wrote:

> [...]
> det resultat at man altså kommer ud fra "10. klasse" uden mulighed for
> at få folkeskolens afgangsprøve, hvorved man skal ind på

Jep. Det er et problem. Man er igang med at konstruere nye
ungdomsuddannelser.