Når man skal læse lektier med sit barn ...
Fra : Marianne

Dato : 01-11-06 15:25

Hej

Min søn går i 3. klasse og han er - kort fortalt - temmelig meget under
gennemsnittet i vist nok alle fag. Jeg har derfor lagt min arbejdstid om i
den kommende tre måneder, sådan at han kan komme hjem nogenlunde tidligt fra
sit fritidshjem, hvor jeg vil læse lektier med ham indtil det forhåbentligt
går bedre.

Jeg kunne godt tænke mig at finde noget andet end lige lektierne at lave med
ham - også. Findes der noget, man kan bruge? Helst ikke net-baseret, for som
det er nu, bruger han alt for megen energi på at lede efter de rette
bogstaver på tastaturet.

Det meste skolearbejde keder ham. Jeg må indrømme, at jeg faktisk godt kan
forstå det, for det er ærlig talt ikke meget inspirerende ting, børnene
(drengene?) får at arbejde med. Når man mest er til Star Wars og orker, så
er det ikke spændende at læse om Per, der har en kat.

Desværre opgiver han også ret let. Kan han ikke tingene med det samme, duer
det ikke. Måske meget normalt for 9-årige?

Heldigvis er han glad for skolen, og det er vi sådan set også. Men på grund
af graviditeter, sygdom og bureaukrati har han skiftet dansklærer 5 gange.
Alle gangene til søde, dygtige, ihærdige lærere, men der er altså meget lidt
kontinuitet. Og det betyder noget, ved jeg ikke.

Håber på lidt input ...

mvh

Marianne

Fra : Peter Kirk

Dato : 02-11-06 11:33

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange. Alle gangene til søde, dygtige, ihærdige lærere, men der er altså
> meget lidt kontinuitet. Og det betyder noget, ved jeg ikke.

Vores børn elsker brætspil - fx monopoly hvor man skal bruge matematik til
at regne penge, eller terninger;
vi har et spil der hedder "afrikas stjerne" - her er der også penge man man
regne med;
eller "hangman" (ved ikke hvad det hedder på dansk), hvor man skal gætte et
ord ved at gætte bogstaver;
tag ind til en god spilbutik og spørg dem hvad de har.

Hvad med at læse bøger eller tegneserier om orker eller starwars til ham -
det hjælper med at få ham interesseret i at læse selv.

Lego er også god til at stimulere fantasi - der findes starwars lego.

Ved ikke om det er noget du kan bruge?

Nogle gange skal man prøve at finde ud hvad det er drengen godt kan lide at
lave, og prøve at dreje det lidt til noget han kan lære (matematik, sprog,
videnskab) fra.

Hvad med at tage ham udenfor og sparke til et fodbold eller kaste en
tennisbold, og måle hvor langt han kan sparke/kaste med et billigt målebånd
fra Silvan? Det er "videnskab"!

Fra : Anja

Dato : 02-11-06 21:52

> [...]
> gange. Alle gangene til søde, dygtige, ihærdige lærere, men der er altså
> meget lidt kontinuitet. Og det betyder noget, ved jeg ikke.

Ih hvor jeg genkender det du skriver...
Vi har også været igennem skiftende klasselærere af den ene eller den anden
grund.. og det fremmer ikke ret meget for ungerne...
Vi har indført lektier efter aftensmaden for så er der tanket op og der er
lidt energi tilbage i kroppen. Det holdt lidt hårdt i starten men nu er det
bare på plads.
Vi legede meget med bogstaverne når vi kørte i bil, så skulle vi finde på
ord ud fra bogstaverne på nummerpladerne. Det behøvede ikke at være helt
korrekt men det med at lege med bogstaverne var meget stimulerende og i gang
sættende for min søn. Ex. hvis der stod SV - så kunne han få det til Star
Wars og vi kunne så tale om det kunne staves med v i stedet for w. Vi har
også leget med tal, det kan være på gadedøre eller kilometertavler - så
gjaldt om at regne ud hvor langt vi havde kørt eller hvis det var gadedøre
så hvad to døre gav til sammen.
I dag er han 13 år og det er stadig nogle af de lege vi leger..

Anja

Fra : Marianne

Dato : 03-11-06 14:17

Tak for jeres input.

Jeg synes det er svært at greje spørgsmålet om motivation og at synes
tingene er sjove, og at man nogen gange skal prøve selv om det ikke er
super-morsomt.

I går skulle han læse 3/4 a4-side og udpege navneord og udsagsord. Han
brokker sig højlydt, prøver at lave nye regler for, hvor meget man ska læse
etc. etc. Jeg blev - til dels også af andre grunde - skidesur og fortalte
ham, at han simpelthen måtte tage sig sammen. Pludselig kunne han godt det
hele uden vanskeligheder.

Forleden skulle han skrive en historie på computer (hvilket jeg ikke helt
forstår meningen med). Han kan ikke holde en samlet historie i hovedet, og
ikke engang de enkelte sætninger, han digter sig frem til. Han kan
simpelthen ikke huske fra den ene ende til den anden. Og så skal han skrive
den ned, hvor koncentrationen går med at prøve at stave det enkelte ord
rigtigt. Jeg forstår sådan set godt, at det smutter, for de lærer
tilsyneladende ikke noget teknikker til at fastholde deres tanker.

Om aftenen prøvede vi at tegne historien med tændstiksmænd og lette symboler
for på den måde at fastholde fortællingens gang. Det gik sådan set OK. Da vi
havde fået konstrueret den ikke særlig lange historie, skulle han så skrive
den. Een del ad gangen. Så kan det nok være, han pludselig bliver træt og
ikke vil længere. Jeg insisterer så på, at vi i hvert fald skriver en del.
På den måde går det. Men det går f...... trægt!

I historie lærer de lidt om hist og lidt om pist. Det synes han er sjovt
nok, men også her er det som om han ikke fanger linien bag (og jeg gør
heller ikke, må jeg indrømme).

'Drivet', energien i forhold til skolearbejdet mangler.

Han er ikke glad for at være så dårlig i klassen, men vil lige som ikke gøre
noget ved det.

mvh
Marianne

PS: Star Wars er et mega-hit. Han konstruerer ting og sager i det univers,
men tør vist ikke rigtig vise det i skolen.

Fra : Anja

Dato : 03-11-06 23:11

> [...]
>
> PS: Star Wars er et mega-hit. Han konstruerer ting og sager i det univers,
> men tør vist ikke rigtig vise det i skolen.

Hej Marianne

Jeg tror det handler om at fange barnet i de interesser det nu har. Lege
tingene ind til de selv forstår hvilken verden der åbner sig når de kan
læse. Det er ikke så vigtigt om det er pædagogiske korrekte for det skal nok
komme. Læs tegneserier som handler om Star Wars - brug nettet til at søge
oplysninger om Star Wars som du læser med ham. Nettet kan give rigtig meget
info om Star Wars og det er nok mere motiverende at læse end de kedelige
læsebøger som ikke fanger ham.
Held og lykke med projektet
Anja

Fra : Patruljen

Dato : 03-11-06 23:42

Marianne wrote:
> [...]
> rigtigt. Jeg forstår sådan set godt, at det smutter, for de lærer
> tilsyneladende ikke noget teknikker til at fastholde deres tanker.

Kære Marianne.
Jeg kan ikke lade være med at gøre opmærksom på. At børn helst
skal kunne fastholde tanker og kontinuerlige tanke - rækker. Selv. Det
er ikke noget du lærer via skolen. Men en forudsætning, der gerne
skulle være tilstede fra start.

Jeg kan fortælle dig. At din beskrivelse lyder, som noget jeg har
hørt i andre sammenhænge. ADHL eksempelvis.

Samtidig tænker jeg motivationen eller paratheden er altafgørende.
Brug hvad pokker der virker. Star - wars. Who - cares. Bare det er
interessant nok, til at drengen selv vil....

Best regards Bruun

Fra : ThomasB

Dato : 08-11-06 15:12

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Håber på lidt input ...

Er du sikker på at han ikke bare er træt?

Spiser han "ordentligt"?

Fra : Marianne

Dato : 08-11-06 23:04

> Er du sikker på at han ikke bare er træt?

Han er bestemt også træt.

> Spiser han "ordentligt"?

Jae ... nogenlunde ordentligt. Jeg kunne godt tænke mig, at han var mere til
frugt, grønt og groft brød, men det er ikke yndlingsspiserne. Omvendt spiser
han ikke meget slik etc.

mvh
Marianne

Fra : ThomasB

Dato : 08-11-06 23:11

> Han er bestemt også træt.

Det er nok (en del af) forklaringen på hans manglende koncentration og
"ugidelighed".

Hvad tid kommer han i seng og står op?

> Jae ... nogenlunde ordentligt. Jeg kunne godt tænke mig, at han var mere
> til frugt, grønt og groft brød, men det er ikke yndlingsspiserne. Omvendt
> spiser han ikke meget slik etc.

Det betyder ikke så meget hvad han spiser:
Det er mere vigtigt at han får 5-6 måltider om dagen.

Fra : Marianne

Dato : 09-11-06 11:58

> Det er nok (en del af) forklaringen på hans manglende koncentration og
> "ugidelighed".
>
> Hvad tid kommer han i seng og står op?

I seng 20:30 og op 6:30. Han virker ikke søvnig. Han cykler hver dag (en
kort vej til skole), går til svømning og spejder. Jo, når han har været på
weekendtur med spejderne er han *meget* træt bagefter
Men i det hele taget cykler vi, når ci skal rundt - har ikke bil.

Jeg kunne til gengæld godt forestille mig, at han er lidt lydfølsom. Det er
vitterlig meget støj i skolen, og han fortæller en gang imellem at de ikke
nåede det ene og det andet i en time, fordi der var for meget larm.

> Det betyder ikke så meget hvad han spiser:
> Det er mere vigtigt at han får 5-6 måltider om dagen.

Det gør han.

mvh
marianne

Fra : ThomasB

Dato : 09-11-06 13:05

> [...]
> weekendtur med spejderne er han *meget* træt bagefter
> Men i det hele taget cykler vi, når ci skal rundt - har ikke bil.

Det lyder ret optimalt

> Jeg kunne til gengæld godt forestille mig, at han er lidt lydfølsom. Det
> er vitterlig meget støj i skolen, og han fortæller en gang imellem at de
> ikke nåede det ene og det andet i en time, fordi der var for meget larm.

Tror du "for meget larm" betyder støj? Kan det ikke være at der har været
meget uro, altså mange umulige unger?

> Det gør han.

Jamen, det er jo perfekt så

Hvad med derhjemme? Skændes i? Er der nogle "store ting" i hans liv?