At bo i lejlighed eller rækkehus??
Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 30-10-06 12:16

Hej

Vi er et par der overvejer at sælge rækkehuset og flytte i lejlighed
istedet.
Hvorfor? Jo, jeg gidder ikke rigtig at bruge min tid på have og at
vedligeholde hus. Og hvis vi kan få lidt mere luft i økonomien ved at
flytte i lejlighed ville det heller ikke være så ringe. Så har vi måske
stadig væk råd til at have bil.
Men... vil vi fortryde at have flyttet fra rækkehuset når vi en gang får
børn? Der er flere der har sagt til mig at de synes det er herligt at
ha' en have når man har børn. Og andre har sagt at de ikke ville orke at
skulle bære 15kg tunge børn op og ned fra 4.sal.

Hvad siger I?

Mvh Stig

Fra : Dorthe

Dato : 30-10-06 12:57

Jeg flytter ALDRIG i lejlighed igen, dels fordi jeg bare ikke kan vænne
mig til at der altid er larm og dels fordi vores søn skal kunne være ude
i haven og lege når han blive større - og stå ude i barnevognen nu.

Ja, jeg tror I fortryder - men det er jo forskelligt fra person til
person.

/Dorthe

Fra : Holst

Dato : 30-10-06 13:00

Stig N. Færch wrote:

> Hvad siger I?

Jeg tror, det er en smagssag, så du ikke kan få noget præcist svar på det.

Jeg kender folk, som flyttede ud fra byen, da de skulle have børn, for
de mente, at deres børn på ingen måde skulle vokse op i en lejlighed.
Børnene skulle have en have at boltre sig i.

Tilsvarende kender jeg folk, som med deres børn bor i lejlighed, og de
kunne aldrig drømme om at flytte fra lejligheden.

Så i den sidste ende drejer det sig om jeres holdning til, hvordan jeres
børn skal vokse op og bo.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-10-06 13:09

"Stig N. Færch" wrote:
> [...]
> herligt at ha' en have når man har børn. Og andre har sagt at de ikke
> ville orke at skulle bære 15kg tunge børn op og ned fra 4.sal.

Masser af mennesker lever fint med at bo i lejlighed og have børn.

*Jeg* kunne ikke forestille mig at flytte i lejlighed igen.

En lejlighed skal også vedligeholdes. Man betaler sig ganske vist i det
store hele fra den ydre vedligeholdelse, og lejligheder er typisk mindre end
huse, hvilket gør den indvendige vedligeholdelse mindre. Men behovet for
vedligeholdelse er i bund og grund ikke så forskelligt for de to boformer.

Jeg tror I vil fortryde, men hvad er tidshorisonten på disse indtil videre
hypotetiske børn? Er det ikke muligt at flytte i lejlighed nu, når det er
det I er til nu, og så flytte til noget med have osv. igen, når I får børn?

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 30-10-06 14:18

"Stig N. Færch" <stig@8620.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ha' en have når man har børn. Og andre har sagt at de ikke ville orke at
> skulle bære 15kg tunge børn op og ned fra 4.sal.

Jeg boede i lejlighed (4.sal) og bor nu i rækkehus. Javist er der mere
vedligeholdelse, men i sommers var det dejligt at vi alle kunne flade ud i
skyggen og grille hen af aftenen. (4 uger i Costa del baghave suppleret med
udflugter.) Desuden lever vi af jordbær i 2-4 uger fra egen have og får lidt
kosttilskud fra de øvrige frugter og krydderiplanter.

Så er der det med cyklerne. Vi har mange og jeg mistede en i lejligheden på
trods af at den stod i aflåst cykelskur. Godt nok kunne tyven gå rundt på
grunden og save låsene over for at stjæle dem, men det vil naboerne nok
synes ville være lidt mærkelige. (Jeg er tidligere formand for
grundejerforeningen og derfor kendt af mine naboer.)

Jeg vil ikke bytte tilbage.
Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : CDJ

Dato : 31-10-06 00:34

On 30/10/06 12:15, in article 4545deec$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
"Stig N. Færch" <stig@8620.dk> wrote:

> [...]
> ha' en have når man har børn. Og andre har sagt at de ikke ville orke at
> skulle bære 15kg tunge børn op og ned fra 4.sal.

Hej Stig.

Jeg bor i lejlighed med min 7-årige søn, og kæmper for at kunne flytte til
et rækkehus - så han kan få den have han så brændende ønsker sig.
Jeg ville have elsket at have haft den da han var lille, en have er guld
værd for børn.
Jeg vil helt klart råde jer til, at blive i rækkehuset, hvis I planlægger at
få børn inden længe.

Mvh.
Mor til "indespærret" :) barn

Ps. Vi tager i skoven ugentligt, men det er bare ikke det samme...

Fra : Holst

Dato : 31-10-06 16:32

CDJ wrote:

> Ps. Vi tager i skoven ugentligt, men det er bare ikke det samme...

Nej, det er ikke det samme. Men hvis du vil, kan du gøre det til noget
meget bedre end haven.

Mange børn er sikkert lige så "indespærret" i deres have, som dit barn
er "indespærret" i jeres lejlighed. Har man haven, så bliver den for
mange forældre sikkert nemt en hvilepude for ikke at gøre andet og bedre
med deres barn. De kan bare sende børnene ud i haven, og så har de jo
gjort deres.

Men har du ikke haven, og er du "indespærret" i en lejlighed, så giver
det dig til gengæld mulighed for at variere tilbudene til dine børn
langt mere. En dag kan I tage i skoven. En anden gang kan I tage til
stranden. Andre gange kan I nøjes med at gå i parken. Og her til vinter
kan I også bruge en dag på at tage til en af de snart
allestedsnærværende skøjtebaner. Og så videre og så videre.

Ja, alle forældre kan tilbyde deres børn et varieret udbud af
udendørsoplevelser, hvad enten de bør i lejlighed eller ej, men mange
med have har nok lidt en tendens til at nøjes med "gå du ud i haven og leg".

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 17:41

Helt ærligt.

Jeg er vokset op i en lejlighed og har på ingen måde taget skade af det.
Mht. venner, ja så var det mange børn i min gård, og vi legede tit sammen
både ude og inde.
Nu bor jeg selv i hus, og min søn har ikke mange venner på hans alder her på
vejen, faktisk bor der slet ikke nogen unger som er jævnalderende med ham.

Så det er et spørgsmål om temperament - hvem siger at man bliver lykkeligere
i et hus med have frem for en lejlighed.
Jeg syntes at det må være bedre at have lidt mere økonomisk overskud i
hverdagen, end at bo i et hus hvor man alligevel ikke har lyst til at passe
haven eller hvad det nu måtte være.

Hilsen
Ida

Fra : Holst

Dato : 31-10-06 18:08

Ida Nielsen wrote:

> Helt ærligt.

Helt ærlig hvad?

> [...]
> vejen, faktisk bor der slet ikke nogen unger som er jævnalderende med ham.

Nej, og det er da også synd for ham, at I har valgt at bosætte jeg i et
område, hvor der er få legekammerater. At man bor i lejlighed er bestemt
ingen garanti for, at der er masser af legekammerater. Jeg flyttede for
et par år siden, og hvor jeg boede tidligere var der så godt som ingen børn.

> Så det er et spørgsmål om temperament - hvem siger at man bliver lykkeligere
> i et hus med have frem for en lejlighed.

Ikke jeg i hvert fald.

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 18:18

> [...]
> par år siden, og hvor jeg boede tidligere var der så godt som ingen børn.

Nu er det jo ikke lige altid til at sige hvor mange børn der bor på en vej
når man flytter der til.
Men så må man jo gøre som os andre lave aftaler med børnhave / klasse
kammerater, på sigt klare de jo sådan nogle ting selv.

> Ikke jeg i hvert fald.

Nej, men fordi at du vil føle dig lykkeligerer i en lejlighed frem for et
hus, behover ikke betyde at andre ikke kan være det.

Personligt vil jeg ikke undvære min have, men hvis min mand ikke gad ordne
den, ja så blev alle mine 60 m2 asfaldteret og malet grøn med gule blomster,
fordi jeg er ikke til jord under neglene.

Men i bund og grund er mennesker forskellige, og hvad der er rigtigt for den
ene, er ikke nødvendigvis rigtigst for den anden, heldigvis.

Hilsen
IDa

Fra : Holst

Dato : 31-10-06 19:30

Ida Nielsen wrote:

> Nu er det jo ikke lige altid til at sige hvor mange børn der bor på en vej
> når man flytter der til.

Sådant kan man jo altid undersøge forud. Når man vælger at bosætte sig i
et ny område, kan man jo vælge at undersøge nærområdet mere eller mindre
godt, inden man flytter. Hvordan er skolevejen? Ligger der en gylletank
nærmest i ens baghave? Hvor tit kører busserne? Hvor ligger nærmeste
pizzaria? Og er der andre børn i nærområdet?

> [...]
>
> Nej, men fordi at du vil føle dig lykkeligerer i en lejlighed frem for et
> hus, behover ikke betyde at andre ikke kan være det.

Det sagde jeg ikke. Jeg vil nødig af med min have.

Fra : CDJ

Dato : 31-10-06 19:22

On 31/10/06 18:18, in article
2b5fc$45478537$3e3d8dc7$26658@news.arrownet.dk, "Ida Nielsen"
<insnabelacic.dk> wrote:

> Men i bund og grund er mennesker forskellige, og hvad der er rigtigt for den
> ene, er ikke nødvendigvis rigtigst for den anden, heldigvis.

Du har helt ret, men trådstarter spurgte jo faktisk til andres holdninger,
og fik dem derfor.

Fra : CDJ

Dato : 31-10-06 19:20

On 31/10/06 17:40, in article
33710$45477c68$3e3d8dc7$17167@news.arrownet.dk, "Ida Nielsen"
<insnabelacic.dk> wrote:

> [...]
> hverdagen, end at bo i et hus hvor man alligevel ikke har lyst til at passe

Jeg mener ikke at have postuleret, at man tager skade af at bo i lejlighed.
Der blev spurgt om parret ville fortryde at flytte fra rækkehus til
lejlighed, og det tillader jeg mig at formode at de vil, og begunder det.
Jeg har vist heller ikke sagt noget om, at haver og lykke hænger sammen.

Fra : Per Vadmand

Dato : 31-10-06 17:45

Holst wrote:

> [...]
> udendørsoplevelser, hvad enten de bør i lejlighed eller ej, men mange
> med have har nok lidt en tendens til at nøjes med "gå du ud i haven

Til gengæld giver have og fredelige villaveje børnene en mulighed for
aktiviteter, der ikke konstant er overvåget af forældrene.

Per V-

--
Når en aforisme begynder med "manden er..." eller "kvinden er..." ved
man, at resten ikke er værd at spilde tid på.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-11-06 19:58

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> Til gengæld giver have og fredelige villaveje børnene en mulighed
> for aktiviteter, der ikke konstant er overvåget af forældrene.

Jeg voksede op nær hvor jeg bor og der er så meget park på Nørrebro at
intet sted kunne være bedre for børn, og da jeg købte hus Bjelkes Alle
46 med have og fik samlet underskrifter til kommunen så vejen blev
stillevej, så var det ideelt til min søns og min datters opvækst her
Min gymnasietid i Nærum var lort - der er for store afstande i
forstæderne

> --
> Når en aforisme begynder med "manden er..." eller "kvinden er..."
> ved
> man, at resten ikke er værd at spilde tid på.

Jeg har tyve gode bl.a. en af Nietzsche-svenskerdisciplen Gustav
Adeling der siger

"Manden vil frigøre og frigøres, kvinden vil binde og bindes"

Sammenhold den naturligvis med Emersons "AT generalisere er at være
idiot" og VÆR LIDT MUSIKALSK OG INTUITIV

Fra : CDJ

Dato : 31-10-06 19:18

On 31/10/06 16:31, in article 45476c66$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote:

> [...]
> med have har nok lidt en tendens til at nøjes med "gå du ud i haven og leg".

Jeg vil give dig ret i, at nogle forældre ikke giver deres børn oplevelser
nok, men er ikke sikker på, at det hænger sammen med at de har have - hvis
ikke de havde haft det, havde børnene måske bare ikke rigtig fået mulighed
for at boltre sig udenfor...

Med hensyn til, at man kan gøre meget uden have - jeg er helt enig, og alle
de forslag du kommer med, bliver flittigt praktiseret hos os, men det er
stadig en have derhjemme min søn ønsker sig...

Fra : Michael Zedeler

Dato : 31-10-06 16:15

Stig N. Færch wrote:
> [...]
> stadig væk råd til at have bil.
> Men... vil vi fortryde at have flyttet fra rækkehuset når vi en gang får

Ja. Det vil I. Så kort kan det vist siges.

> [...]
> ha' en have når man har børn. Og andre har sagt at de ikke ville orke at
> skulle bære 15kg tunge børn op og ned fra 4.sal.

De praktiske ting er kun en mindre del af det. Jeg synes at den store
fordel er at børnene får bedre muligheder for at få venner i kvarteret
og bedre muligheder for at lege udenfor på gaden.

Mvh. Michael.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-11-06 20:03

""Stig N. Færch"" <stig@8620.dk> wrote in message
> [...]
> herligt at ha' en have når man har børn. Og andre har sagt at de
> ikke ville orke at skulle bære 15kg tunge børn op og ned fra 4.sal.

Min mor lod mig altid gå op og ned ad trapperne da vi boede på 4 sal.
Respekt for hysteriske og dovne børn var ikke opfundet dengang -
mobning var en by i Rusland - og sengetider afgjorde barnet selv.

Men Vadmand kan forstælle om lussinger - dem så jeg nogle få af - fra
lærere der KUNNE have gjort kinden rød, men aldrig gjorde det

Lektor Blomme i Det forsømte forår har ingen relation til
virkeligheden, heller ikke da 60årige mig gik på Metropolitanskolen

Men kommunister lønnes for at sortmale DE ONDE GAMLE DAGE