Er "Over Hækken" noget for en 4 årig?
Fra : rondo

Dato : 27-10-06 13:27

Hej alle,

En af mine kammerater har spurgt, om jeg og min 4 årige datter vil med
ham og hans søn i biografen på søndag og se "Over Hækken", men jeg
er lidt i tvivl om, om det er en film for små børn eller den
henvender sig mere til de lidt større børn og voksne. Er der nogle,
som kan komme med et par anbefalinger?

Mvh,
Ronnie

Fra : Holst

Dato : 27-10-06 13:36

http://www.medieraadet.dk/Soeg/afgorelse?vurdnr=20060712

Fra : Nicolai Lang

Dato : 27-10-06 20:36

On 27 Oct 2006 05:26:36 -0700, "rondo" <newsnospam@mail.sonofon.dk>
wrote:

> [...]
>er lidt i tvivl om, om det er en film for små børn eller den
>henvender sig mere til de lidt større børn og voksne. Er der nogle,

Vi har set den et par gange herhjemme (engelsk tale), og jeg synes
ikke den er noget for så små børn. Der er nogle ret voldsomme scener.
Men nu kender jeg ikke din søn, og hvad han er vandt til at se.

Det undrer mig faktisk lidt at den er "Tilladt for alle". Da vi så den
bemærkede vi "det er ikke for børn". Men jeg er nok også bare ved at
være for gammel ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-10-06 10:27

Nicolai Lang wrote:

> Det undrer mig faktisk lidt at den er "Tilladt for alle". Da vi så den
> bemærkede vi "det er ikke for børn". Men jeg er nok også bare ved at
> være for gammel ;)

"Tilladt for alle" betyder jo kun, at censorerne mener, at den ikke kan
skade børn. Der er et langt spring fra "tilladt for alle" til "egnet for
alle" og endnu længere til "god for alle."

Jeg kan da forestille mig masser af både tegne- og "rigtige" film, som jeg
aldrig ville forbyde for børn, men på den anden side heller ikke slæbe dem
med ind at se, simpelthen fordi de ville kede dem eller gå hen over hovedet
på dem.

Det er, som om nogle ser ordet "tegnefilm" og så automatisk tænker "for
børn." Men masser af tegnefilm er decideret voksenhumor uden at være
specielt egnede for børn, fx. Garfield-filmene.

Jeg kender kun "Over Hækken" fra tegneserien, man ville umiddelbart tro, at
den med sin ret "voksne" humor hører til i denne kategopr.

Per V.

--
Når en aforisme begynder med "manden er..." eller "kvinden er..." ved
man, at resten ikke er værd at spilde tid på.

Fra : Betina*

Dato : 28-10-06 10:23

Hej Ronnie!

Særlig startscenen er temmelig voldsom og efter min mening ikke noget for en
4-årig. Jeg havde min 7-årige søn med, og han var nær udvandret inden, der
var gået 5 min. Han syntes, at det var MEGET uhyggeligt. Heldigvis blev vi,
og han nød resten af filmen, men der ER altså nogle voldsomme scener i den.

Hilsen
Betina

Fra : Per

Dato : 28-10-06 18:36

Jeg syntes nok fire år er i underkanten til den film. Jeg fandt den
forresten ganske underholdende.

Fra : Martin Skovbo

Dato : 29-10-06 22:04

Jeg er godt klar over, at jeg er noget sent på den - men anyways:

Min egen dreng på knap 4 år var i biografen og se den med hele familien. Han
forstod da ikke alt - måske knap nok plottet - men var godt underholdt og
refererer ofte til filmen. Og der var i hvert fald ikke noget "farligt"
eller ubehageligt for ham.

Men han kommer meget tit i bio og det er måske vigtigt at regne med....

Venlig hilsen, Martin Skovbo

Fra : ThomasB

Dato : 30-10-06 02:33

rondo skrev:
> [...]
> er lidt i tvivl om, om det er en film for små børn eller den
> henvender sig mere til de lidt større børn og voksne. Er der nogle,

Generelt kan børn i den alder have svært ved at skelne mellem fantasi og
virkelighed.

Det er tit helt andre ting, end voksne forestiller sig, at børn bliver bange
for - og omvendt.

F.eks er de fleste børn ikke bange for edderkopper, selvom moar ubevidst
prøver at overbevise om at det er meget farligt dyr - det fatter de først
når de bliver teenagere

Du ved nok selv bedst hvis din datter kan klare. Er i normalt gode til at
tale om ting der trykker, så er det nok ikke det store problem.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 30-10-06 21:08

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse

> Generelt kan børn i den alder have svært ved at skelne mellem fantasi og
> virkelighed.
>
> Det er tit helt andre ting, end voksne forestiller sig, at børn bliver
> bange for - og omvendt.

Ja det kan faktisk være meget svært nogle gange at gætte hvad der gør dem
bange. Har selv en dreng på 4 år, og det er tit helt andre ting end vi
regner med at han bliver bange for. Fx så genere de hersens superhelte
tegnefilm i fjernsynet ham sjældent, Lovens Vogtere og Spiderman, selv om vi
nogle gange tænker at det er han nok for ung til at se. Men det er sjældent
at han taler om dem som noget uhyggeligt, så kan nissen i sidste års bamse
julekalender tilgengæld skræmme ham fra vid og sans, eller også en scene i
en lilleper film, med en hund der løber rundt om natten.

SÅ det kan være meget svært at gætte, men vi har den holdning at vi for det
meste ser alt med ham, eller er lige op af ham, så vi altid kan se hvordan
han reagerer, og derfor hele tiden kan følge med i om der er noget han ikke
bør se.

> F.eks er de fleste børn ikke bange for edderkopper, selvom moar ubevidst
> prøver at overbevise om at det er meget farligt dyr - det fatter de først
> når de bliver teenagere

Nej min søn og jeg har en "kæle"-edderkop, som vi siger godmorgen til
hvermorgen når vi står op. Det går dog kun lige til at hans mor en dag
finder ud af hvor den sidder, så er den væk...

Mvh. Brian

Fra : Dan

Dato : 03-11-06 09:13

Jeg synes den ret overvurderede Ice Age 2 var langt voldsommere end Over
Hækken....vores søn på snart 5 så den og havde det fint og selv jeg havde
stor fornøjelse af den...

Fra : Benny den niende

Dato : 03-11-06 20:24

Dan wrote:
> Jeg synes den ret overvurderede Ice Age 2 var langt voldsommere end Over
> Hækken....vores søn på snart 5 så den og havde det fint og selv jeg havde
> stor fornøjelse af den...

Og så er der lige nyhederne på TV2.....

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Men det rager forresten slet ikke dig!