København med et par 7-8 årige
Fra : solskin@bigfoot.com

Dato : 13-10-06 18:26

Hej gruppe!

Til foråret skal vi have mine tre nevøer/niecer på 7 og 8 år på
besøg i nogle dage. Så skal jyderne jo naturligvis prøve at bo i en
lille lejlighed og se hovedstaden, for den har de aldrig set før. Men
hvad viser man dog sådan nogle børn i den alder, når vi skal have
måske 3-4 hele dage til at gå med sjov og ballade? Når jeg sidder og
tænker på seværdigheder, så tænker jeg vist mest på det som nogle
amerikanerne turister bør se i København. Og det er måske ikke altid
det sjoveste for mindre børn.

De skal selvfølgelig se Amalienborg, hvor dronningen bor, og
Christiansborg, hvor Folketinget holder til. Men Margrethe inviterer
næppe på te, så det kan vi nok ikke bruge så voldsomt meget tid
på. Er der vagtskifte kl. 12 hver dag? Så er der selvfølgelig også
Zoologisk Have og Botanisk Have, og vi har også snakket om at tage på
Bakken, men hvad koster et turpas? Og så skal vi helt sikkert køre
med metroen flere gange.

Så har gruppen nogle gode forslag til akviteteter med børn så hører
vi dem gerne. Gerne med priser voksen/barn hvis du har dem. Geografisk
er det centrum og så næppe mere end 4-5 HT-zoner ud derfra.

Og hvad er der af gode svømmehaller? Badefaciliteterne i den lille
lejlighed er ikke så gode så det bliver nok en svømmehal, men her
kommer vi normalt aldrig.

Vi er heldigvis i god tid, for det er weekenden og de tre hverdage før
skærtorsdag. På forhånd tak.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-10-06 19:35

solskin@bigfoot.com skrev:
> [...]
> hvad viser man dog sådan nogle børn i den alder, når vi skal have
> måske 3-4 hele dage til at gå med sjov og ballade?

Experimentariet
Rosenborg (det ligner mere et rigtigt eventyrslot end Amalienborg, også
indeni)
Rundetårn
Ruinerne under Christiansborg (er mere spændende end 'der bor Folketinget')

Botanisk have er nok ikke rasende interessant så tidligt på foråret.
Nationalmuseet er derimod gerne et hit, uanset årstid. Men la vær med at
tro, I kan nå at se det hele - udvælg noget bestemt, I går efter.

Svømmehaller ved jeg ikke ret meget om. Men der ligger sikkert en i
nærheden af, hvor I skal bo, prøv at kigge her:
http://www.fritidkbh.dk/cats.asp?tema_id=7

Der kan måske også findes noget her:
http://www3.kk.dk/Service%20til%20dig/Kultur%20og%20Fritid/Koebenhavn%20for%20boern.aspx

Og Bakkens hjemmeside: www.bakken.dk

Venlig hilsen Dikte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-10-06 20:27

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> indeni)
> Rundetårn
> Ruinerne under Christiansborg (er mere spændende end 'der bor

Enig.
Suppleret med noget, der er anderledes i forhold til deres dagligdag - alt
efter om de kommer fra Århus eller Rødkærsbro:

Havnerundfart og/eller cykeltaxi.
Hovedbanegården.
Udsigten fra øverste etage på Herlev Sygehus.
Og en køretur mellem kontrasterne, f.eks. Gothersgade, Strandvejen og
Brøndby Strand (ihukommende mit eget afkom, der som 8 - 10-årig på
Vesterbrogade spurgte: Hvornår er vi egentlig i København?)
Grundtvigskirken - en betagende oplevelse.
Kæmpeis hos Lüdolf i Hellerup. Do.
Er der børneforestillinger på Det Kongelige Teater - evt. ballet? Billetter
fås til ½ pris samme dag fra kl. 17.

Hilsen Inger

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 13-10-06 21:48

Inger Pedersen wrote:
> [...]

Zoologisk museum

Jeps. Stor succes hos den lokale 5-årige for nylig.

> [...]
>
> Havnerundfart og/eller cykeltaxi.
> Hovedbanegården.
> Udsigten fra øverste etage på Herlev Sygehus.

Frelser Kirke, hvis de ikke er bange for højder.

> Og en køretur mellem kontrasterne, f.eks. Gothersgade, Strandvejen og
> Brøndby Strand (ihukommende mit eget afkom, der som 8 - 10-årig på
> Vesterbrogade spurgte: Hvornår er vi egentlig i København?)

En *rigtig* god idé.

> Grundtvigskirken - en betagende oplevelse.
> Kæmpeis hos Lüdolf i Hellerup. Do.
> Er der børneforestillinger på Det Kongelige Teater - evt. ballet?
> Billetter fås til ½ pris samme dag fra kl. 17.

Imperial eller den store sal på Fisketorvet, hvis der i øvrigt går en film,
der egner sig til den alder.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Marianne

Dato : 13-10-06 22:39

Jeg vil også foreslå Glyptoteket og/eller Thorvaldsen. Ikke den store tur,
men bare at se figurerne. Mine børn har været der både med os og med skolen
(går i 1. klasse), og det har været et hit.

Dog skal man nok passe på overfodring. En tur i parkerne er også oplagt,
hvis vejret er til det.

Mht svømmehaller er DGI-byen eneste rimelige valg. Provinsens svømmehaller
er større og flottere end Kbh.'s.

Hvad med alle de etniske restauranter?

mvh
Marianne

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-10-06 10:44

Marianne wrote:

> Mht svømmehaller er DGI-byen eneste rimelige valg. Provinsens svømmehaller
> er større og flottere end Kbh.'s.

Flottere? Du har vist aldrig været i Østerbro Svømmehal
http://62.61.157.198/billedbasen/popup.php?id=143

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-10-06 11:00

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Flottere? Du har vist aldrig været i Østerbro Svømmehal
> http://62.61.157.198/billedbasen/popup.php?id=143

Ooooh hvor er den smuk!
Her er min yndlingssvømmehal (Svømmehallen Spanien i Århus), som også er
blevet renoveret: http://www.svommeanlag.dk/spanien/billeder/spanien06.jpg

Mvh. Lisbeth

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 16-10-06 12:15

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Flottere? Du har vist aldrig været i Østerbro Svømmehal
> http://62.61.157.198/billedbasen/popup.php?id=143

Smukt.

Men det arkitektoniske vil næppe imponere 7-8 årige. De vil snarere fokusere
på den totale mangel på vandrutsjebaner o.l.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-10-06 21:21

Kristian Damm Jensen wrote:

> Men det arkitektoniske vil næppe imponere 7-8 årige. De vil snarere fokusere
> på den totale mangel på vandrutsjebaner o.l.

Åhja. Så må de på Frederiksberg, som bestemt også er blandt landets
allersmukkeste svømmehaller - med 105 m vandrutsjer.

http://www.frederiksbergsvoemmehal.dk/

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-10-06 22:40

solskin@bigfoot.com wrote in news:1160760377.364188.222090
@b28g2000cwb.googlegroups.com:

> [...]
> hvad viser man dog sådan nogle børn i den alder, når vi skal have
> måske 3-4 hele dage til at gå med sjov og ballade?

Som andre er inde på, så ville jeg vælge noget der er unikt for København
når man nu kommer fra Jylland.

Et vue ud over byen er et must. Om det er det ene eller det andet tårn er
ikke så vigtigt, men det kan jo fint kombineres med en oplevelse af
Rundetårns unikke vej til toppen.

Transportsystemet bør også have en tur. Dobbeltdækkerbus, Metro,
kanalrundfart og ikke mindst en tur omkring flyvergrillen ved Kastrup
Lufthavn.

Ligeledes en tur i Imperial Bio og/eller Planetariet. Jeg husker stadig
første gang jeg trådte ind i denne KÆMPE biografsal

Hvad i vælger af traditionelle seværdigheder må afhænge af podernes
interesser.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-10-06 19:40

<solskin@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Men hvad viser man dog sådan nogle børn i den alder, når vi skal have
> måske 3-4 hele dage til at gå med sjov og ballade?

Film i planetariet!

http://online.tycho.dk/InetSale/servlet/InetSale.ShowAllShows

Den blå planet er et must!

http://online.tycho.dk/InetSale/servlet/InetSale.ShowInfo?ShowID=89&Check=7291938.878701754

Mvh. Lisbeth

Fra : Fam. Puggaard-Nyborg

Dato : 15-10-06 15:49

Lisbeth Jacobsen wrote:
> <solskin@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Hej.

Hvad med Geologisk Museum, Statens Museum for kunst eller måske lige et
smut til Malmö, Frilands museet ligger kun lige uden for København.

mvh Lise