Samkvem og Underholdsbidrag?
Fra : Rene LArsen

Dato : 10-10-06 23:42

Hejsa

Det kan gøres stille og simpelt..siutation

1. Der bor 2 børn hos deres Far iflg folkeregisteret

Siutation er som følger : hvis nu at samkvem bliver lavet til hver uge altså
en uge hos mor og dernæst en uge hos far. Hvorledes kan faderen så bibeholde
underholdsbidraget?

Jeg spørger fordi jeg er blevet nysgerrig. Om det vil have nogen påvirkning
på det månedelige underholdsbidrag om samkvem bliver lavet til skiftevis
hver uge... Det eneste jeg kan komme frem til er at underholdsbidrag følger
folkeregister....

Håber i kan svare herinde?

Fra : Brian K

Dato : 11-10-06 02:23

"Rene LArsen" <ed_sykes@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skiftevis hver uge... Det eneste jeg kan komme frem til er at
> underholdsbidrag følger folkeregister....

Hej

Hvis der er fælles forældremyndighed, kan moderen søge om frafald af
børnebidrag (i det hun opfylder sin forsørgelsespligt), med 60 - 70 %
sansynlighed vil hun få medhold i sin ansøgning.

Hvis der ikke er fællesforældremyndighed, vil hun med stor sansynlighed få
et afslag.

Begge ovenstående svar er forudsat en deleordning - som feks den du
beskriver med 1 uge på skift hos hver forældre.

Mvh
Brian

Fra : Sabina H.

Dato : 11-10-06 06:26

Rene LArsen wrote:
> [...]
> til skiftevis hver uge... Det eneste jeg kan komme frem til er at
> underholdsbidrag følger folkeregister....

umiddelbart er der ingen "automatisk" følgevirkning af at barnet skifter
adresse hver uge.... den ene forældre har stadig barnet boende vha
folkeregister adressen, og dermed vil den forælder også modtage børnepenge,
både fra staten og fra den anden forælder, med mindre en anden aftale kan
indgåes uden at der er brok fra SA...

men det kommer jo også an på hvem der afholder de faste udgifter til barnet,
som feks børnehave, tøj, gavekøb til fødselsdage mm....
nogle par der lever med den ordning, har god held med at lave en konto til
hvert barn, hvor alle børnepenge går ind, samt at begge forældre betaler en
lige stor andel hver måned, og så laver et decideret regnskab over de penge
der går fra kontoen...
men det kræver godt samarbejde og tillid til hinanden, for der skal jo
holdes regnskab, kvitteringer for tøj skal gemmes og deslige.... men det er
da imo den mest fair løsning for begge parter.... ligeligt samvær, og
ligelige udgifter.....
børnepengene skal jo ikke kun betale for mad og tag over hovedet for barnet,
men dække en andel af alle udgifter der er i forbindelse med at have et barn
boende....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på