Lovpligtig standardkontoplan - EU
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 09-11-06 13:12

Hej -

En af mine kunder mener at have hørt/læst, at der er lovpligtige
standardkontoplaner på vej for selskaber beliggende i EU.

Han er endda af den opfattelse, at standarderne allerede er under
implementering i Sverige.

Kan det have sin rigtighed?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-11-06 13:44

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNarosrevision.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> standardkontoplaner på vej for selskaber beliggende i EU.
>
> Han er endda af den opfattelse, at standarderne allerede er under

Der er ikke tale om en EU-kontoplan, men udelukkende en national beslutning
om standardkontoplaner i Sverige.
Misforståelsen skyldes at Svenskerne har valgt at kalde dem for "EU-BAS 97,
EU-BAS-99 eller BAS 2000" (et noget uheldigt navnevalg).
Jeg prøvede at Google lidt på det og fandt bl.a. denne side, som fortæller
lidt om baggrunden http://ejnar.se/3747/globe/kontoplan.html

<SNIP>
Först, det är en helt nationell kontoplan. Det är en förklarlig villfarelse
att det skulle röra sig om något slags EU-standard. Namnet ger den
associationen men den nya kontoplanen är inte ens någon standard.
</SNIP>

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 09-11-06 15:40

"Allan Soerensen" skrev

> [...]
> 97, EU-BAS-99 eller BAS 2000" (et noget uheldigt navnevalg).
> Jeg prøvede at Google lidt på det og fandt bl.a. denne side, som fortæller

Tak Allan!

Den sad lige i øjet.

- Jensby