Må alle starte et forsikringsselskab?
Fra : Morten

Dato : 09-11-06 02:17

Hej

Man skal jo f.eks. have tilladelse for at drive bankvirksomhed i Danmark -
men hvordan er det med forsikringsselskaber.. hvad kræves der for at man må
starte et selv?

/Morten

Fra : mfn

Dato : 09-11-06 10:57

hvad kræves der for at man må
> starte et selv?

En allerhelvedes masse penge... er ønskværdigt i tilfælde af fx personskade
kort efter start... ;)

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-11-06 11:31

"Morten" <NOSPAMM-post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal jo f.eks. have tilladelse for at drive bankvirksomhed i Danmark -
> men hvordan er det med forsikringsselskaber..

Du skal have en godkendelse for at starte et forsikringsselskab.
Fuldstændig lige som bankerne er forsikringsselskaber underlagt kontrol og
godkendelse af Finanstilsynet, kik forbi http://www.finanstilsynet.dk

> hvad kræves der for at man må starte et selv?

Jeg kender ikke reglerne, og der er mange, men du kan være helt sikker på at
der skal mange penge til at stille den nødvendige sikkerhed. Derudover
kommer kraven til alt det administrative.
Når du stiller spørgsmålet i en nyhedsgruppe, tør jeg godt sige at aldrig
vil kunne starte et forsikringsselskab. Det kræver meget mere ekspertviden
end du og jeg har.

Fra : Morten

Dato : 09-11-06 13:57

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du skal have en godkendelse for at starte et forsikringsselskab.
> Fuldstændig lige som bankerne er forsikringsselskaber underlagt kontrol og
> godkendelse af Finanstilsynet, kik forbi http://www.finanstilsynet.dk

Det vil jeg prøve ..

> [...]
> vil kunne starte et forsikringsselskab. Det kræver meget mere ekspertviden

Det vil jeg ikke give dig ret i - Fair forsikring startede med 2 millioner -
mindre end hvad de fleste kan få for deres hus i dag ...
Og det var ikke planen at tilbyde bil, hus og personforsikringer - der er
tale om eet specifikt forsikringsprodukt der skal udbydes - i øvrigt et der
ikke kræver risikovurdering (samme priser for alle)

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-11-06 14:09

> [...]
> tale om eet specifikt forsikringsprodukt der skal udbydes - i øvrigt et
> der ikke kræver risikovurdering (samme priser for alle)

Jeg vil alligevel påstå at grundlæggerne af Fair havde væsentligt mere
branchekendskab end du og jeg
Du er helt på bar bund når du ikke er klar over at forsikringsvirksomhed er
underlagt kontrol og godkendelse af Finanstilsynet, så det vil virkelig være
op ad bakke for dig, hvis du vil prøve at starte et forsikringsselskab.

Fra : Morten

Dato : 09-11-06 20:46

> [...]
> er underlagt kontrol og godkendelse af Finanstilsynet, så det vil virkelig
> være op ad bakke for dig, hvis du vil prøve at starte et

Hvis du har prøvet at starte virksomhed vil du vide at det er sådan uanset
hvad du prøver at starte ...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-11-06 23:13

> Hvis du har prøvet at starte virksomhed vil du vide at det er sådan uanset
> hvad du prøver at starte ...

Jeg har drevet selvstændig virksomhed gennem en årrække, og kan se at
forsikringsvirksomhed er væsentligt mere kompliceret at starte en de fleste
andre virksomheder. Dit spørgsmål viser at du er i tvivl om en helt
elementære ting vedrørende start af forsikringsvirksomhed, så jeg vil
tillade mig at tvivle på at du har viden nok til at starte en sådan. Det
siger jeg ikke for at forklejne dig eller din ide, men man er også nød til
at være realistisk (har jeg erfaret som iværksætter).

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-11-06 23:45

"Morten" <NOSPAMM-post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> Hvis du har prøvet at starte virksomhed vil du vide at det er sådan uanset
> hvad du prøver at starte ...

Ikke nødvendigvis. Hvis man har arbejdet i en bank i en årrække, så står man
ikke på helt bar bund, hvis man ønsker at starte en bank. Jeg tror, at
rigtig mange nystartede har erfaring med branchen i forvejen.

hilsen
Uffe