Bogføring af arbejdstøj og mad
Fra : Karina

Dato : 06-11-06 22:51

Hey folkens,

Er der nogen, der kan guide lidt i det her?

1. Et firma sender smede/svejsere i arbejder og sørger for, at disse
medarbejdere har arbejdstøj - hvordan bogføres dette?

2. Et firma holder regnskabsmøde med bogholder og serverer frokost -
hvordan bogføres dette?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh
Karina

Fra : Dan Elgaard

Dato : 08-11-06 06:20

1) Opret en konto til arbejdsbeklædning og -sko, og debiter omkostningen
derind.

2) Gør det samme - opret en konto til det

mvh.,

Dan Elgaard
www.reurts.dk

Fra : Karina

Dato : 08-11-06 09:26

> 1) Opret en konto til arbejdsbeklædning og -sko, og debiter omkostningen
> derind.
>
> 2) Gør det samme - opret en konto til det

Hehe, okay så langt kunne jeg nok også liiige selv lure den, men jeg
tænkte nu mere, hvor i regnskabet disse konti bør placeres. Jeg kører
med Summa og har nogle "kategorier" som f.eks. løn, lokaleomkostninger,
administration, reklame og repræsentation osv...

Jeg vil formode, det er driftkonti begge to, men er der særlige regler
mht arbejdstøj? Jeg har hørt noget om, at det faktisk er medarbejderne,
der skal beskattes af det, og at det ikke kan trækkes 100% fra.

Mvh
Karina

Fra : Dan Elgaard

Dato : 08-11-06 16:47

Konto for arbejdstøj vil jeg placerer under kategorien
"Personaleomkostninger", da det jo netop er en omkostning, du har, fordi du
har personale
Du har formodentligt allerede alle lønafhængige poster stående under denne
kategori.

Du kan godt fratrække arbejdstøj 100%.
Det er korrekt, at der er lidt specielle regler ved beskatning af
arbejdstøj, men ikke noget særligt, som det er let at komme over.

Læs selv de 7-8 linier om dette her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=125066&vID=200925&i=61#i125066

Med hensyn til, hvilken kategori, jeg ville placerer mødeudgifter
og -omkostninger under, så ville jeg nok vælge kategorien "Administration".