Bogføring af indskud
Fra : Nissen

Dato : 06-11-06 20:35

Hejsa

Jeg er ved at tage hul på et nyt regnskab/selskab og kunne godt lige tænke
mig lidt hjælp til noget basal bogføring.

1. Jeg "låner" 25.000 til mit eget selskab (enkeltmands). Hvordan skal det
bogføres?
2. På et tidspunkt vil jeg trække de 25.000 tilbage til min privatkonto.
Hvordan bogfører jeg dette?
3. På et tidspunkt vil der også være et "overskud" som jeg løbende vil
trække ud. Hvordan bogfører jeg dette?

Jeg bruger Summa og bruger standard kontoplan.

På forhånd tak.

mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-06 21:49

> [...]
> trække ud. Hvordan bogfører jeg dette?
>
> Jeg bruger Summa og bruger standard kontoplan.

1.
tekst : Indskud i firma
Konto nr 60500 (Egenkapital)
Kredit 25000
Afst-kto : Bank (58000)

2.
tekst: Trukket ud af firma
Kontonr 60500 (Egenkapital) {som går i 0}
Debet 2500
Afst-kto : Bank (58000)

3. som 2 (eller på 62000 (mellemregning)/58000(bank))

Men jeg er ikke den store regnskabsnørd - mere Summa-teknik-nørd

--
mvh Karsten Madsen/AlsIT (Cert. SummaSummarum forhandler)
www.alskassen.dk AlsKassen, Sig SummaSummarum til dit kasseapparat

Fra : Dan Elgaard

Dato : 08-11-06 06:17

Som sådan er der ikke noget i vejen med nedenståede kontering, men jeg vil
nok være forsigtigt med dels at bogføre det på egenkapitalen og dels med at
bogføre det som et indskud.

I stedet ville jeg nok bogføre det på en mellemregningskonto - især, hvis
man benytter virksomhedsskatteordningen!

mvh.,

Dan Elgaard
www.reurts.dk

Fra : Nissen

Dato : 08-11-06 10:43

Hvorfor vil du være forsigtig med det? Er det ikke lovligt.?

Så det du siger er at du vil anbefale at bruge den samme mellemregningskonto
i alle alle 3 tilfælde? eller vil du lave flere mellemregningskonti?

mvh

Fra : Dan Elgaard

Dato : 08-11-06 16:38

Nej, det er ikke ulovligt, men kan give problemer med genbeskatning af
pengene, når du hæver dem igen, hvis du har dem stående på en indskudskonto.

Husk på, at penge du indskyder har du allerede betalt skat af (normalt -
forhåbenligt
Hvis du benytter en af mulighederne i virksomhedsordningen, så kan der være
helt specielle regler for, hvornår man kan hæve dem igen, skattefrit, alt
efter hvordan de er placeret!

Der er også en bestemt hæverækkefølge, så selvom du har beskattede penge
stående i virksomheden, så kan reglerne kræve, at du skal hæve af
ubeskattede indeståender først, og dermed kommer til at betale skat - selvom
der altså står allerede beskattede penge i virksomheden!

Med en mellemregningskonto undgår du helt dette!
Dog skal man, igen virksomhedsordningen, være opmærksom på, at
mellemregningskontoen aldrig må komme til at stå i debet!

Og, nej, lad være med at oprette en masse mellemregningskonti mellem dig og
din virksomhed - en er nok

mvh.,

Dan Elgaard
www.reurts.dk