Akkordløn til lærling
Fra : Per Christiansen

Dato : 06-11-06 20:19

Hej
Jeg er akkordholder inden for rørsmedefaget og skal snart til at afslutte en
akkord.
Jeg har en lærling med som skal have 70% i akkordoverskud, så er det lige
hvordan jeg regner det ud.

Jeg har aldrig haft en lærling med før, det er derfor det
driller lidt med at regne det ud.

Findes der en metode eller formel til at regne det ud.

Jeg har prøvet hos danskmetal men uden resutat.

Min mester er medlem af danskindustri

Fra : alexbo

Dato : 06-11-06 21:47

"Per Christiansen" skrev

> Jeg har en lærling med som skal have 70% i akkordoverskud, så er det lige
> hvordan jeg regner det ud.

For hver gang du skal have 10 kr. skal han have 7 kr.

Del overskuddet med 17 og gang derefter med 10 og 7.
Er overskuddet 18547 kr bliver resultatet 18547/17 = 1091
1091*10 = 10910 kr til dig
1091*7 = 7637 kr. tl lærlingen.

Så har han fået 70% af hvad du har fået.

Hvis I er 3 smede og 2 lærlinge siger du 10+10+10+7+7 = 44
overskud 39454 kr.
39454/ 44 = 896
8960 til smedene.
6272 til lærlingene

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christiansen

Dato : 07-11-06 18:48

> For hver gang du skal have 10 kr. skal han have 7 kr.

Det ved jeg godt.

Jeg laver lige et eksempel du kan prøve at regne ud.

En svend har 40 timer på akkorden, hans akordforskud er 150kr i timen.

en lærling har 17 timer på akkorden, hans akordforskud er 68kr i timen.

akkordsummen er 10000kr

Nu skal akorden gøres op og lærlingen skal have i akordoverskud 70% .

Jeg mener at det er hvad svenden for i overskud lærlingen skal have 70%
af, altså fra150kr og til hvad akorden giver, lad os sige den giver 250kr
timen
så er det 100kr i akordoverskud d.v.s 70kr til lærlingen.

Er det noget med at man regner lærlingens timer om til svende timer

Fra : alexbo

Dato : 07-11-06 19:49

"Per Christiansen" skrev

> En svend har 40 timer på akkorden, hans akordforskud er 150kr i timen.> en
> lærling har 17 timer på akkorden, hans akordforskud er 68kr i timen.
> Nu skal akorden gøres op og lærlingen skal have i akordoverskud 70% .

Jeg ville gøre som før
Svenden har 40 t. a 10 enheder = 400
Lærlingen 17 t a 7 enheder = 119
ialt 519

Akkorden 10.000 kr.
forskud 40*150 + 17*68 = 7156 kr.
overskud 2844 kr.
Pr enhed 2844/ 519 = 5,48 kr.
Svend 400*5,48 = 2192 kr.
Lærling 119*5,48 = 652 kr.

Hvis du vil lave lærlinge timer til svendetimer er tallene sådan set de
samme.

Lærling er 0,7 i forhold til svend
D.v.s at hans 17 timer bliver til 17*0,7 = 11,9 time.

Så skal akkorden fordeles i forholdet 40 til svend og 11,9 til lærling.
Det er det samme som 400 til svend og 119 til lærling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christiansen

Dato : 08-11-06 14:55

> [...]
>
> Så skal akkorden fordeles i forholdet 40 til svend og 11,9 til lærling.
> Det er det samme som 400 til svend og 119 til lærling.

Tak skal du have.