Bogførring af kurstab
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 25-10-06 18:04

Hej,

Jeg har en enkeltmands virksomhed og skal bogføre kurs gevister og kurs
tab, da jeg handler med udlandet og sender faktura i udenlands valuta.

Da der ikke er så mange aktiviteter i selskabet, laver jeg det i excel,
hvor jeg har en række for køb og en for salg.

Hvordan bogfører jeg mon mine kurs tab/gevinster? Under køb når jeg
taber og under salg når jeg vinder, eller bliver jeg nød til at lave en
helt ny kolonne til det?

Og hvordan med moms/skat?

Skal lige sige at min virksomhed er svensk og jeg bor i sverige, men jeg
går ud fra at det er cirka det samme som i DK, derfor mit spg. her :)

/Thomas

Fra : Nico de Jong

Dato : 25-10-06 18:25

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tab, da jeg handler med udlandet og sender faktura i udenlands valuta.
>
> Hvordan bogfører jeg mon mine kurs tab/gevinster?

Jeg har en samlet konto : Kursdifferencer. De kan så være positive eller
negative, lige som Kassedifferencer i et supermarked.

Men hvorfor ændrer du ikke bare salgsprisen i regnearket? Resultatet er jo
det samme i den sidste ende.

Nico

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 25-10-06 19:48

Nico de Jong wrote:
<snip>

> [...]
> negative, lige som Kassedifferencer i et supermarked.
>
> Men hvorfor ændrer du ikke bare salgsprisen i regnearket? Resultatet er jo

Når man har en faktura i en valuta om man veksler om til en anden, så
vinder eller taber man jo penge. Salgs prisen på fakturen er tilsvare
måske 3000 DKR, men når man har fået vekslet over fra f.eks. USD til DKR
så sidder man måske kun med 2988 DKR i hånden, dvs. der mangler 12 DKR
som man har tabt pga. kursen.

Jeg ved ikke om det er sådan i DK, men i SE (hvor jeg har firma) har
'varen' den værdi som kursen er den dag, fakturen er skrevet, uanset om
man modtager et par kroner mere eller mindre.

/T

Fra : Nico de Jong

Dato : 26-10-06 07:06

> [...]
> 'varen' den værdi som kursen er den dag, fakturen er skrevet, uanset om
> man modtager et par kroner mere eller mindre.

Jeg håber at jeg misforstår dig, men som jeg læser sidste afsnit, kommer man
faktisk til at betale skat af kurstabet, mens man får kursgevinsterne
foræret skattefrit. Er det rigtigt ?

Helt principielt, og med tanke på rigtige bogføringssystemer, er det sådan
at kurstabet skal bogføres særskilt. Hvis du f.eks. har faktureret en kunde
for $ 500 med kurs 594,47, er værdien 2.972,35. Når han så betaler med kurs
591,50 og man har bankgebyr på 100 kr, ser det sådan ud :
K kunde 2.972,35 (hans mellemregning skal jo udlignes ! )
D bankgebyr 100,00
D kurstab 14,85
D bank 2.857,50

Det er dette beløb (2857,50) som til sin tid ligger til grundlag for
beskatning, alt andet lige.
Der er derfor ikke nogen forskel i at ændre den oprindelige salgspris til
2.972,35 - 14,85 = 2957,50. Så kan man bogføre bankgebyret særskilt.

En helt anden ting er, at bogholderiet altid skal / bør være up-to-date
("retvisende billede" osv).
Det mest rigtige er derfor een postering ifm salg, og så 4 posteringer ifm
indbetaling, og så bliver det hurtigt uoverskueligt med regneark.

Nico