Enmandsfirma & diæter?
Fra : Kenneth T

Dato : 21-10-06 19:17

Kan man som enmandsfirma udbetale diæter til sig selv?
(Selvfølgelig under samme forudsætninger som hos lønmodtagere)

-
MVH
KT

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-10-06 21:33

"Kenneth T" <kenneth@zx12r-club.dk> wrote in message
> Kan man som enmandsfirma udbetale diæter til sig selv?
> (Selvfølgelig under samme forudsætninger som hos lønmodtagere)

Ja, se pkt 4 her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=171408&vID=0

Takster her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=205331&vID=200582#i205331

hilsen
Uffe

Fra : Elmand

Dato : 21-10-06 23:41

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Kenneth T" <kenneth@zx12r-club.dk> wrote in message
>
> Ja, se pkt 4 her:
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=171408&vID=0

Der står da hele tiden beskrevet " lønmodtager "

Med venlig hilsen
Kurt BjerretoftEspersen

Fra : alexbo

Dato : 22-10-06 00:01

"Elmand" skrev

> Der står da hele tiden beskrevet " lønmodtager "

Punkt 4 er for selvstændigt erhversdrivende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-10-06 08:08

"Elmand" <elmand@vip.cybercity nospam.dk> wrote in message

> Der står da hele tiden beskrevet " lønmodtager "
>
> Med venlig hilsen
> Kurt BjerretoftEspersen

Du burde vidst have ligget i din seng, da du skrev dette........

Fra : Mogens

Dato : 22-10-06 21:12

Det er jo bare et eksempel. Hvor er de gældende takster?
Kan man vælge at blande skattefri rejsegodtgørelse og refusion af udlæg
efter regning på samme rejseafregning, eller er det eneten eller pr. tur?

Mogens

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-10-06 22:56

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> wrote in message

> Det er jo bare et eksempel. Hvor er de gældende takster?

Efter en del søgen:
http://www.skat.dk/display.aspx?oID=203388&vID=201239&indhold=1

hilsen
Uffe

Fra : Mogens

Dato : 23-10-06 06:36

Uffe Kousgaard wrote:
> "Mogens" <mogensnomail@web.dk> wrote in message

> [...]
Ja det er jo ikke umiddelbart nemt at find rundt på hjemmesiden, og når
man endelig finder det man tror man søger viser den bare en blank side.

Men her står godt nok nogle satser, men hvad med rejse i udlandet? Det
var sådan set lige de satser jeg var på udkig efter da jeg hovedsageligt
rejser i udlandet.

Og det interessante i dette er at der faktisk står at selvstændige
erhvervsdrivende ikke kan få skattefri rejsegodtgørelse (under skattefri
kostgodtgørelse er ikke nævnt selvst.erhv.dr.), do for logigodtgørelse
og under sektionen "Fradrag for rejseudgifter" står der "Selvstændigt
erhvervsdrivende kan ikke få skattefri rejsegodtgørelse".

Jeg er forvirret.

Mogens

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-10-06 06:48

> Men her står godt nok nogle satser, men hvad med rejse i udlandet? Det var
> sådan set lige de satser jeg var på udkig efter da jeg hovedsageligt
> rejser i udlandet.

Udland er samme satser som indland. Jeg har i alle fald ikke set andet og
anvender også selv primært satsen i forbindelse med udlandet.

> [...]
> under sektionen "Fradrag for rejseudgifter" står der "Selvstændigt
> erhvervsdrivende kan ikke få skattefri rejsegodtgørelse".

Der står også følgende i næste afsnit: "Selvstændigt erhvervsdrivende kan
enten fratrække de dokumenterede, faktiske udgifter til kost,
småfornødenheder og/eller logi på rejse, eller de kan vælge uden
dokumentation at fratrække rejseudgifter med de standardsatser, der gælder
for lønmodtagere i de samme erhverv, og på de samme betingelser."

Jeg har svært ved at se forskellen på dette og så "skattefri
rejsegodtgørelse", men det er nok noget skatte-terminologisk-juridisk.
Slutresultatet er det samme.

hilsen
Uffe

Fra : Mogens

Dato : 23-10-06 07:38

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
>
> Jeg har svært ved at se forskellen på dette og så "skattefri
> rejsegodtgørelse", men det er nok noget skatte-terminologisk-juridisk.

Uffe jeg tror jeg at du tager fejl. Der er forskel på udbetaling af en
skattefri godtgørelse og at få fradrag for en udgift (sidstnævnte er
temaet i det afsnit du refererer til). Selvstændige erhvervsdrivende kan
således få *frdrag* med diætsatserne, men kan ikke få *udbetalt*
skattefrie rejsediæter.

I afsnittene omkring udbetaling af skattefrie godtgørelser er nævnt:
- Lønmodtagere
- Medlemmer af og medhjælpere for bestyrelser, udvalg og kommisioner,
råd og lignende, som ikke får honorarer eller frå honorarer, der er
A-indkomst. Personer, som får honorarer, som er B-indkomst, kan ikke få
skattefri godtgørelse.

Mogens

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-10-06 09:56

> [...]
> temaet i det afsnit du refererer til). Selvstændige erhvervsdrivende kan
> således få *frdrag* med diætsatserne, men kan ikke få *udbetalt*

Hvad er den privat-økonomiske forskel for mig? Jeg kan ikke se den og der
bør heller ikke være nogen. Samme beløb skal dække over den samme udgift.

hilsen
Uffe

Fra : Mogens

Dato : 23-10-06 11:55

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> bør heller ikke være nogen. Samme beløb skal dække over den samme udgift.

I skatteteknisk forstand er et fradrag vel et beløb der modregnes i
indkomsten, d.v.s. at fradraget har værdien af den skattessats din
marginalindkomst beregnes efter. Og det må man formode at selv i Danamrk
er lidt mindre end værdien af en skattefri diæt.

I gamle dage erindrer jeg at virksomhederne kørte en model hvor man
lønmæssigt trak diæterne fra på lønsedlen inden skatteberegningen og
derefter lagde dem til igen. D.v.s. for arbejdsgiveren var det -/+ samme
beløb, og altspå ganz gratis, medens lønmodtageren sparede
skatteværdien. Dette kunne man ovenikøbet praktisere selv om
lønmodtageren fik dækket sine fulde udgifter efter udlæg, men såvidt jeg
husker er dette bragt til ophør.

Der må vel være en revisor i gruppen som kender reglerne omkring dette
da skattevæsenet åbenbart ikke kan forklare det tydeligt nok?

Mogens

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-10-06 15:44

> [...]
> marginalindkomst beregnes efter. Og det må man formode at selv i Danamrk
> er lidt mindre end værdien af en skattefri diæt.

Du får blandet din private økonomi sammen med virksomhedens økonomi. Men det
er du ikke den første til her i gruppen.

Du skriver: "Selvstændige erhvervsdrivende kan således få *fradrag* med
diætsatserne, men kan ikke få *udbetalt* skattefrie rejsediæter.". Fradraget
får du netop fordi du i princippet udbetaler beløbet til dig selv. Det er
det samme, som når man skriver kørsel på i egen bil.

hilsen
Uffe