/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Hvad er binavne?
Fra : MooreHojer


Dato : 16-10-06 22:58

Hej NG

Når en virksomhed har binavne hvad betyder det så helt præcist?

Eksempel er nedenstående firma (link til CVR.dk) der her hele seks
binavne.
http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=10070627

På Forhånd Tak!


--
MooreHojer


 
 
Jesper Brock (16-10-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 16-10-06 23:15


"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
news:45340071$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej NG
>
> Når en virksomhed har binavne hvad betyder det så helt præcist?

Et binavn er bare et ekstra navn, som virksomheden opererer under.

Enhver virksomhed har et "officielt navn" - det er det navn, som er
registreret hos offentlige myndigheder og forbundet med CVR-nummeret. Af
forskellige årsager kan det så for nogle virksomheder være interessant at
benytte andre navne til at afsætte bestemte varer eller tjenesteydelser.
Disse navne registreres så som binavne under det samme CVR-nummer.

For mit eget vedkommende er jeg - udover at være chef for
Flashlight-Gruppen.dk, som leverer min hovedindtægt - også
freelancejournalist. Det er ikke særlig hensigtsmæssigt at fakturere
journalisttimer på en faktura fra et lys- og lydfirma... men modsat kan det
heller ikke betale sig for mig at have et seperat momsnummer (og lave to
regnskaber) bare for at fakturere journalisttimerne. Derfor er "
Pressebureauet JesperBrock.dk" simpelthen registreret som binavn til
Flashlight-Gruppen.dk på cvr 25 01 88 42.


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk



Allan Soerensen (17-10-2006)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 17-10-06 08:14

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45340480$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> For mit eget vedkommende er jeg - udover at være chef for
> Flashlight-Gruppen.dk, som leverer min hovedindtægt - også
> freelancejournalist. Det er ikke særlig hensigtsmæssigt at fakturere
> journalisttimer på en faktura fra et lys- og lydfirma... men modsat kan
> det heller ikke betale sig for mig at have et seperat momsnummer (og lave
> to regnskaber) bare for at fakturere journalisttimerne. Derfor er "
> Pressebureauet JesperBrock.dk" simpelthen registreret som binavn til
> Flashlight-Gruppen.dk på cvr 25 01 88 42.

Temmelig interessent.
Spørgsmålet om binavne har været oppe mange gange her i gruppen, og hver
gang har svaret været at det kun var A/S og ApS, der kunne få registreret et
bi-navn.
Du driver et personlig ejet firma, og jeg syntes nu heller ikke at
http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=25018842
viser at "Pressebureauet JesperBrock.dk" skulle være et bi-navn til
"Flashlight-Gruppen Dk v/Jesper Brock".

Fortæl, fortæl. Vi er mange, der gerne ville have mulighed for et bi-navn,
så det ville være fint, hvis jeg tager fejl



MooreHojer (17-10-2006)
Kommentar
Fra : MooreHojer


Dato : 17-10-06 10:48

>> Når en virksomhed har binavne hvad betyder det så helt præcist?
>
> Et binavn er bare et ekstra navn, som virksomheden opererer under.
>
> Enhver virksomhed har et "officielt navn" - det er det navn, som er
> registreret hos offentlige myndigheder og forbundet med CVR-nummeret.
> Af forskellige årsager kan det så for nogle virksomheder være
> interessant at benytte andre navne til at afsætte bestemte varer eller
> tjenesteydelser. Disse navne registreres så som binavne under det
> samme CVR-nummer.
>
> For mit eget vedkommende er jeg - udover at være chef for
> Flashlight-Gruppen.dk, som leverer min hovedindtægt - også
> freelancejournalist. Det er ikke særlig hensigtsmæssigt at fakturere
> journalisttimer på en faktura fra et lys- og lydfirma... men modsat
> kan det heller ikke betale sig for mig at have et seperat momsnummer
> (og lave to regnskaber) bare for at fakturere journalisttimerne.
> Derfor er " Pressebureauet JesperBrock.dk" simpelthen registreret som
> binavn til Flashlight-Gruppen.dk på cvr 25 01 88 42.

Ok, smart

Men hvad er ideen så i at have flere "konkurrende" firma under samme
cvr?
F.eks. Midt-Data der både har midt-data og express delivery der udadtil
over for kunder virker som to forskellige firmaer med samme
varersortiment men forskellige priser?

--
MooreHojer


Allan Soerensen (17-10-2006)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 17-10-06 11:14

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
news:4534a6c8$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Men hvad er ideen så i at have flere "konkurrende" firma under samme cvr?
> F.eks. Midt-Data der både har midt-data og express delivery der udadtil
> over for kunder virker som to forskellige firmaer med samme varersortiment
> men forskellige priser?

Det er da genialt at differentiere sine kunder på den måde.
Du kan f.eks. køre et discount-koncept uden nogen som helst form for service
under et firmanavn, og det andet koncept med høj service under et andet
firmanavn, selv om der reelt er tale om de samme varer. Derved har du dækket
2 forskellige kundegrupper og markeder.
Det svare fuldstændig til producenten, der sælger billige discount små-kager
i en emballage og luksus småkager i en anden, selv om de reelt kommer ud af
den samme maskine.
Det kaldes "prisdifferentiering" og er meget udbredt.



Uffe Kousgaard (17-10-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 17-10-06 11:24

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
news:4534acda$0$864$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Det er da genialt at differentiere sine kunder på den måde.
> Du kan f.eks. køre et discount-koncept uden nogen som helst form for
> service under et firmanavn, og det andet koncept med høj service under et
> andet firmanavn, selv om der reelt er tale om de samme varer. Derved har
> du dækket 2 forskellige kundegrupper og markeder.

Logisk, da der er forskel på varen (service).

> Det svare fuldstændig til producenten, der sælger billige discount
> små-kager i en emballage og luksus småkager i en anden, selv om de reelt
> kommer ud af den samme maskine.

Knap så logisk og lettere amoralsk, men fuldt lovligt.

hilsen
Uffe



Allan Soerensen (17-10-2006)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 17-10-06 11:38

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
news:4534af4c$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Det svare fuldstændig til producenten, der sælger billige discount
>> små-kager i en emballage og luksus småkager i en anden, selv om de reelt
>> kommer ud af den samme maskine.
>
> Knap så logisk og lettere amoralsk, men fuldt lovligt.

Tja, jeg har lært at den "rigtige" pris for en varer, er den højeste pris
kunden vil give.
Hvis nogen kunder vil betale mere for samme varer, blot fordi den har et
mere eksklusivt navn og en flottere emballage, kan jeg ikke rigtig se
problemet. Nogen vælger at handle i Netto, andre i Bilka, men valget er frit




MooreHojer (17-10-2006)
Kommentar
Fra : MooreHojer


Dato : 17-10-06 12:55

> Det er da genialt at differentiere sine kunder på den måde.
> Du kan f.eks. køre et discount-koncept uden nogen som helst form for
> service under et firmanavn, og det andet koncept med høj service under
> et andet firmanavn, selv om der reelt er tale om de samme varer.
> Derved har du dækket 2 forskellige kundegrupper og markeder.
> Det svare fuldstændig til producenten, der sælger billige discount
> små-kager i en emballage og luksus småkager i en anden, selv om de
> reelt kommer ud af den samme maskine.
> Det kaldes "prisdifferentiering" og er meget udbredt.

Er der tale om flere firmaer med hvert sit regnskab og lager, eller om
et firma med samme regnskab og lager men bare med flere navne?


MooreHojer (07-11-2006)
Kommentar
Fra : MooreHojer


Dato : 07-11-06 22:00

>> Det er da genialt at differentiere sine kunder på den måde.
>> Du kan f.eks. køre et discount-koncept uden nogen som helst form for
>> service under et firmanavn, og det andet koncept med høj service
>> under et andet firmanavn, selv om der reelt er tale om de samme
>> varer. Derved har du dækket 2 forskellige kundegrupper og markeder.
>> Det svare fuldstændig til producenten, der sælger billige discount
>> små-kager i en emballage og luksus småkager i en anden, selv om de
>> reelt kommer ud af den samme maskine.
>> Det kaldes "prisdifferentiering" og er meget udbredt.
>
> Er der tale om flere firmaer med hvert sit regnskab og lager, eller om
> et firma med samme regnskab og lager men bare med flere navne?


???????????


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408172
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste