Synkronisering af filer?
Fra : Johs

Dato : 27-11-06 22:00

Jeg har en tekstfil på min laptop og min stationære harddisk som gerne
skulle være identisk. Men nogen gange opdatere jeg den på min laptop og får
den så ikke opdateret på min stationære eller vice versa. Findes der en
effektiv måde altid at holde denne fil opdateret på? Jeg bruger Ubuntu og
har begge mine computere forbundet til en trådløs router.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-11-06 22:17

On Mon, 27 Nov 2006 22:00:29 +0100, Johs wrote:

> [...]
> versa. Findes der en effektiv måde altid at holde denne fil
> opdateret på? Jeg bruger Ubuntu og har begge mine computere

To ideer:

* Brug et distribueret versionsstyringssystem (darcs, monotone, arch,
bzr, svk, mercurial, git)

* Brug et ikke-distributeret versionsstyringssystem (svn, cvs)

* Brug rsync (kun praktisk hvis du véd hvilken version er nyest, og
aldrig retter i begge).

Mvh.

--
"Limonès, c'est nous" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Claus Alboege

Dato : 27-11-06 22:34

Hej,

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> To ideer:
>
> * Brug rsync (kun praktisk hvis du véd hvilken version er nyest, og
> aldrig retter i begge).

Alternativt unison:

http://www.cis.upenn.edu/~bcpierce/unison/

Unison is a file-synchronization tool for Unix and Windows, written
in OCaml. It allows two replicas of a collection of files and
directories to be stored on different hosts (or different disks
on the same host), modified separately, and then brought up to
date by propagating the changes in each replica to the other.
.
Unison offers several advantages over various synchronization methods
such as CVS, Coda, rsync, Intellisync, etc. Unison can run on and
synchronize between Windows and many UNIX platforms. Unison requires
no root privileges, system access or kernel changes to function. Unison
can synchronize changes to files and directories in both directions,
on the same machine, or across a network using ssh or a direct
socket connection.
.
Transfers are optimised using a version of the rsync protocol,
making it ideal for slower links. Unison has a clear and precise
specification, and is resilient to failure due to its careful
handling of the replicas and its private structures.

/Claus A

Fra : Johs

Dato : 27-11-06 22:40

Adam Sjøgren wrote:

> To ideer:
>
> * Brug et distribueret versionsstyringssystem (darcs, monotone, arch,
> bzr, svk, mercurial, git)

Nu er det kun til nogle simple tekstfiler med forskellige kommandoer,
opsætninger etc. Ovenstående virker som nogle ret omfattende programmer
mest henvendt mod kodning.

Findes der noget simplere og gerne med en behagelig frontend?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-11-06 22:55

On Mon, 27 Nov 2006 22:39:53 +0100, Johs wrote:

> Nu er det kun til nogle simple tekstfiler med forskellige
> kommandoer, opsætninger etc. Ovenstående virker som nogle ret
> omfattende programmer mest henvendt mod kodning.

Jeg synes darcs er let¹.

> Findes der noget simplere og gerne med en behagelig frontend?

Det er svært at udelukke.

Måske hvis du afslører om fletning er noget du forventer at skulle
gøre er det nemmere at komme med nogle flere bud?

Mvh.

Adam

¹:

asjo@topper/hep$ darcs init
asjo@topper/hep$ darcs add fil.txt
asjo@topper/hep$ darcs record
addfile ./fil.txt
Shall I record this change? (1/?) [ynWsfqadjkc], or ? for help: y
hunk ./fil.txt 1
+Hey ho
Shall I record this change? (2/?) [ynWsfqadjkc], or ? for help: y
What is the patch name? Start
Do you want to add a long comment? [yn]n
Finished recording patch 'Start'

--

asjo@virgil$ darcs get topper:hep
Applying patches to the "working" directory...
..
Finished getting.
asjo@virgil$ cd hep
asjo@virgil/hep$ echo "Let's go" >> fil.txt
asjo@virgil/hep$ darcs record
hunk ./fil.txt 2
+Let's go
Shall I record this patch? (1/1) [ynWsfqadjk], or ? for help: y
What is the patch name? Update
Do you want to add a long comment? [yn] n
Finished recording patch 'Update'
asjo@virgil/hep$ darcs push
Pushing to topper:hep...

Mon Nov 27 22:53:03 CET 2006 Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk>
* Update
Shall I push this patch? (1/1) [ynWvxqadjk], or ? for help: y
Finished applying...

--

asjo@topper/hep$ cat fil.txt
Hey ho