Hjælp til begynder søges
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-06 13:06

Af en tilfældig person i en computerforretning blev jeg anbefalet at anvende
Linux som operativsystem. Jeg har efterfølgende været i gang med at søge
efter begynderlitteratur, men har foreløbig kun fundet noget af ældre dato
som måske kan hjælpe noget, men som nok alligevel ikke giver de oplysninger
jeg har brug for. Normalt anskaffer jeg mig et IDG- eller, som det nu
hedder, et Librishæfte om et emne jeg vil sætte mig ind i, men et sådant
findes tilsyneladende ikke om Linux, hvilket kan undre hvis systemet har
alle de fordele som ovennævnte person påstod at Linux havde.
Er der nogen i gruppen der kan hjælpe mig med forslag til begynderlitteratur
til Linux? Hvis der foreslås noget, som ligger på nettet, må det meget gerne
være i en printbarvenlig form, da jeg foretrækker en papirudgave hvori jeg
kan understrege og tilføje kommentarer.
Jeg har fundet ud af, at der findes et utal af Linux distributioner så
hvilken bør en begynder starte med ? Der kan downloades en Linux 6.10 fra
adressen www.ubuntu.com, vil det være en fornuftig udgave at starte med ?
På forhånd tak for hjælp
Jørgen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-11-06 13:33

J. Jensen skrev:

> Der kan downloades en Linux 6.10 fra adressen www.ubuntu.com,
> vil det være en fornuftig udgave at starte med ?

Ubuntu Linux er i hvert fald let at komme i gang med, og i følge
min erfaring fungerer det meste "lige ud af æsken". Men du ku'
jo prøve med dens "Live CD", som lader dig afprøve Ubuntu uden at
installere noget på harddisken.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 23-11-06 13:34

<http://www.linuxbog.dk/>

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-11-06 13:39

"J. Jensen" <ajgj(A)stofanetNOSPAM.LAND> writes:

> hvilken bør en begynder starte med ? Der kan downloades en Linux 6.10 fra
> adressen www.ubuntu.com, vil det være en fornuftig udgave at starte med ?

Personligt er jeg meget glad for Ubuntu, og man kan boote på den til
at starte med så man kan se først om det er noget.

Der er også masser af dokumentation på engelsk, hvis du ikke har svært
ved at læse sådan noget.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 23-11-06 14:58
Fra : Kent Friis

Dato : 23-11-06 17:09

Andre har allerede nævnt "Friheden til at vælge" (www.linuxbog.dk)

> Jeg har fundet ud af, at der findes et utal af Linux distributioner så
> hvilken bør en begynder starte med ?

Ubuntu er den der har ry for at være absolut mest begynder-venlig
for tiden.

> Der kan downloades en Linux 6.10 fra
> adressen www.ubuntu.com, vil det være en fornuftig udgave at starte med ?

Et lille hint: Det hedder Ubuntu 6.10, ikke Linux 6.10. Nyeste Linux
version er version 2.6 (eller helt præcis 2.6.18.3 i skrivende stund).
Som du allerede har opdaget, findes der mange distributioner, og de
har hver deres eget versionsnummer - Ubuntu 6.10, SuSE 10.1 osv -
så hvis man siger "Linux 6.10" er der ingen der aner hvad man snakker
om.

De er iøvrigt allesammen (måske med få undtagelser) baseret på
Linux-2.6 uanset at nogen har meget højere versionsnumre end andre,
så lad dig endelig ikke snyde af det.

Mvh
Kent

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-11-06 20:55

J. Jensen wrote:
> [...]
> findes tilsyneladende ikke om Linux, hvilket kan undre hvis systemet har
> alle de fordele som ovennævnte person påstod at Linux havde.

De er med stor sandsynlighed alle forældede. Der kommer nye
Linux-distributioner ca. hvert halve år. Så med mindre du findet et
specielt rettet imod den distribution du forsøger med vil der nok være
ting, der forvirrer.

> [...]
> være i en printbarvenlig form, da jeg foretrækker en papirudgave hvori jeg

Det kommer an på hvilken målgruppe du tilhører. Meget af literaturen
(f.eks. linuxbog.dk) er beregnet til dem, der vil en lille smule mere
end bare surfe, emaile og printe.

> Jeg har fundet ud af, at der findes et utal af Linux distributioner så
> hvilken bør en begynder starte med ? Der kan downloades en Linux 6.10 fra
> [...]

Ubuntu 6.10 vil være et ganske glimrende valg. Personligt bruger jeg
Ubuntu 6.06 på flere af mine maskiner. (Linux 6.10 er der ikke noget der
hedder).

Peter

Fra : andy

Dato : 24-11-06 10:45

Peter Mogensen wrote:

> [...]
>
> Ubuntu 6.10 vil være et ganske glimrende valg. Personligt bruger jeg
> Ubuntu 6.06 på flere af mine maskiner. (Linux 6.10 er der ikke noget der

Et andet godt sted er at se hvilke destroer der er. via
http://distrowatch.com/

så download et par forskelige og test dem ud, start med nogle livecd
destro så du kan se om det er nogte for dig. de fleste af destroerne har
et godt forum på deres websider. Men start med en nem destro, og jeg
syntes at ubuntu lyder som et godt valg for en begynder. og bruges også
af mange erfaret linux bruger, så det er ikke kun en begynder destro. i
samme stil er der også http://www.kubuntu.org/ som her kde i stedet for
gnome.
ellers er der http://lt.k1011.nutime.de/ sidste nævnte kender jeg ikke
selv.