Mit eksterne USB 2.0-drev bliver mountet s~
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 19-11-06 18:16

Jeg skal have kopieret nogle filer fra en laptop og ud på en ekstern USB
2.0-HD. Når jeg booter maskinen under Knoppix (Win-installationen på
maskinen er i udu), bliver mit USB-drev mountet som readonly.

Når jeg så i en term skriver f.eks. chmod 755 sda2 får jeg noget i retning
af "Cannot chmod - readonly filesystem".

Hvad dælen gør jeg?

/steen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 19-11-06 19:57

On Sun, 19 Nov 2006 18:16:15 +0100, "Steen Eiler Jørgensen"
<oz1sej@FJERNDETTE.get2net.dk> wrote:

>maskinen er i udu), bliver mit USB-drev mountet som readonly.

>Hvad dælen gør jeg?

Formaterer din USB disk i FAT istedet for NTFS?

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-11-06 20:41

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sej@FJERNDETTE.get2net.dk> writes:

> Når jeg så i en term skriver f.eks. chmod 755 sda2 får jeg noget i retning
> af "Cannot chmod - readonly filesystem".
>
> Hvad dælen gør jeg?

Du skal remounte drevet.

Den letteste måde er at højreklikke på det på skrivebordet og vælge
det dertilhørende menupunkt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 23-11-06 22:12

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> Du skal remounte drevet.
>
> Den letteste måde er at højreklikke på det på skrivebordet og vælge
> det dertilhørende menupunkt.

Ja, så langt var jeg kommet. Devicen hedder /dev/sda2 og er mountet på
/mnt/sda2.

Men selv efter su root får jeg blot en "chmod: ændrer rettigheder på 'sda2':
Filsystem kun med læseadgang" når jeg prøver f.eks. chmod 755 /dev/sda2

Filsystemet er formodentlig NTFS - er det rigtigt, hvad Nicolai skriver, at
jeg kun vil kunne skrive til filsystemet, hvis det er FAT?

/steen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-11-06 23:05

Den Thu, 23 Nov 2006 22:11:39 +0100 skrev Steen Eiler Jørgensen:

> [...]
>
> Filsystemet er formodentlig NTFS - er det rigtigt, hvad Nicolai skriver, at
> jeg kun vil kunne skrive til filsystemet, hvis det er FAT?

Man *kan* godt skrive til NTFS, men det frarådes på det kraftigste, for
det er ikke sikkert at chkdsk kan rydde op efter forsøget...

Mvh
Kent

Fra : Per Jørgensen

Dato : 23-11-06 23:35

Steen Eiler Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Filsystemet er formodentlig NTFS - er det rigtigt, hvad Nicolai skriver, at
> jeg kun vil kunne skrive til filsystemet, hvis det er FAT?

Det findes muligheder for at skrive til NTFS som Kent skriver = ikke
garanteret endnu!!!

Men nu kigger jeg på hvad du skriver - Du skriver chmod 755 /dev/sda2 -
jeg ville nu gøre det i chmod 755 /mnt/sda2 ??? Hvis det nu var FAT32!!!

Med venlig Hilsen
Per J.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-11-06 03:22

> [...]
> Filsystem kun med læseadgang" når jeg prøver f.eks. chmod 755 /dev/sda2

Du skal remounte drevet, så du får skriveadgang. chmod duer ikke til det.

Den nemmeste måde at gøre det på er at højreklikke på det på
skrivebordet og vælge det menupunkt der aktiverer skriveadgang.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 24-11-06 12:09

> [...]

> Den nemmeste måde at gøre det på er at højreklikke på det på
> skrivebordet og vælge det menupunkt der aktiverer skriveadgang.

Når jeg slutter USB-disken til computeren, kommer ikonet "sda2" til syne på
skrivebordet. Herefter kan jeg vælge "Montér" i højrekliksmenuen, hvorefter
der kommer en lille grøn pil ud for ikonet. Når jeg derefter højreklikker,
kan jeg vælge "Afmontér". Siger du, at jeg skal prøve at vælge "Afmonter",
og derefter "Monter" igen, og så skulle det virke? Også selvom det er NTFS?

/steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-11-06 12:20

> [...]

> og derefter "Monter" igen, og så skulle det virke? Også selvom det er NTFS?

Ah, jeg har ikke prøvet med NTFS-drev.

Som standard monterer Knoppix skrivebeskyttet og så kan man - åbenbart
kun hvis formatet tillader det - ændre dette til skrivningtilladt.
Sådan gør jeg normalt med FAT32-drev/flash/osv.

Jeg kan se at tidligere skulle man bruge "Captive NTFS" men at i
version 5.0 skulle det være transperant.

Måske skulle du spørge på Knoppix hjemmesiden?
--
Thorbjørn Ravn Andersen