Open source image deplayment?
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 17-11-06 18:12

Hej med jer.

Nogen der ved om der findes noget ala f.eks. ghoscast serveren der kan
tage images af pc'ere centralt og pushe dem ud på maskinerne igen.

Måske endda noget der kan tage images mens maskinerne kører eller på
faste tidpunkter i døgnet.

mvh.
Kasper

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-11-06 18:37

On Fri, 2006-11-17 at 18:11 +0100, Kasper Nordal Lund wrote:
> Hej med jer.
>
> Nogen der ved om der findes noget ala f.eks. ghoscast serveren der kan
> tage images af pc'ere centralt og pushe dem ud på maskinerne igen.

tar?

De flest løsninger lider under manglende support for LVM og GRUB.

Jeg fortrækker selv at lave systemmet, men der findes også en lovende
løsning, jeg dog ikke selv har testet: http://lrs.linbox.org/

> Måske endda noget der kan tage images mens maskinerne kører eller på
> faste tidpunkter i døgnet.

tar?

Jeg bruger nedestående når jeg installere nye maskiner. I nedestående
eksempel laves en SSH session til en kørende server, der kopieres.

Det er pakket pænt ind i PXE boot, så ny PC'er, der automatisk booter
via PXE (fordi harddisken er tom), bliver automatisk installeret i løbet
af 10 min. Under installationen rettes hostnavnet til noget specielt.
Når maskinen genstartes, er der i rc.1 lavet et simpelt script der
checker hostnavnet og laver tilrettelse udfra nogle simple spørgsmål.

#!/usr/bin/sh

echo Creating /dev/

makedevs /dev/sda b 8 0 0 8 5 >/dev/tty5
makedevs /dev/hda b 3 0 0 8 5 >/dev/tty5

echo Creating RAW partitions

sfdisk -f /dev/sda <<EOF >/dev/tty5
unit: sectors
/dev/sda1: start=63, size=195363, Id=83, bootable
/dev/sda2: start=195426, size=58593969, Id=8e
EOF

echo Creating /boot

mke2fs -j /dev/sda1 >/dev/tty5
e2label /dev/sda1 /boot >/dev/tty5

echo Deleting old lvm records

dd if=/dev/zero of=/dev/sda2 count=2048 >/dev/tty5

echo Creating lvm

lvm pvcreate /dev/sda2 >/dev/tty5
lvm vgcreate VolGroup00 /dev/sda2 >/dev/tty5
lvm lvcreate VolGroup00 -L 20G -n LogVol00 >/dev/tty5
lvm lvcreate VolGroup00 -L 992M -n LogVol01 >/dev/tty5

echo Creating /

mke2fs -j /dev/VolGroup00/LogVol00 >/dev/tty5

echo Creating swap

mkswap /dev/VolGroup00/LogVol01 >/dev/tty5

echo Mounting /

mkdir -p /tmp/mnt >/dev/tty5
mount /dev/VolGroup00/LogVol00 /tmp/mnt >/dev/tty5

echo Mounting /boot

mkdir -p /tmp/mnt/boot >/dev/tty5
mount /dev/sda1 /tmp/mnt/boot >/dev/tty5

echo Configuring SSH

cp -a /mnt/runtime/.ssh / >/dev/tty5

echo Restore files from MASTER stderr - tty6

ssh 172.20.30.254 tar czf - --one-file-system / /boot /dev |
tar xvzf - -C /tmp/mnt/ >/dev/tty5

echo Creating /proc and /sys

mkdir /tmp/mnt/{proc,sys} >/dev/tty5

echo Initiate GRUB

chroot /tmp/mnt/ /sbin/grub-install /dev/sda >/dev/tty5

echo Unmounting and reboot.

umount /tmp/mnt/boot >/dev/tty5
umount /tmp/mnt >/dev/tty5

halt

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-11-06 22:44

Kasper Nordal Lund skrev:
> [...]
> tage images af pc'ere centralt og pushe dem ud på maskinerne igen.
>
> Måske endda noget der kan tage images mens maskinerne kører eller på

http://www.google.dk/search?q=g4u

Mvh. Michael.