ftp-klient der kan båndbreddebegrænses
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-11-06 12:00

Hej alle

Jeg har brug for at holde et dir synkront med et dir på en NAS-ting i den
anden ende af landet.
NAS-tingen tillader kun FTP.
Den lokale maskine kører Ubuntu 4.0.3

Desværre sidder NAS-tingen på en ADSL-linje som også skal bruges til andre
ting, så jeg kan ikke bare lade synkroniseringen køre for fuld skrald.

Er der nogen der kender en FTP-klient eller et synkroniseringsprogram der
kan køre via FTP som kan båndbreddebegrænses til fx 200 kbit/sek?
Jeg har gjort det uden problemer med SCP, men det understøtter denne enhed
ikke.

På forhånd tak

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-11-06 12:09

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Er der nogen der kender en FTP-klient eller et synkroniseringsprogram der
> kan køre via FTP som kan båndbreddebegrænses til fx 200 kbit/sek?

I tidernes morgen brugte jeg "mirror" (perldims) til at synkronisere
via ftp. Det mener jeg også kunne begrænse brugt båndbredde.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-11-06 12:14

> [...]

> Desværre sidder NAS-tingen på en ADSL-linje som også skal bruges til andre
> ting, så jeg kan ikke bare lade synkroniseringen køre for fuld skrald.

Mon ikke iprelay kan bruges?

iprelay can shape the TCP traffic forwarded through it to a specified
bandwidth and allow this bandwidth to be changed on-the-fly. Multiple
data streams to different sockets may be shaped to the same total
bandwidth, much like a traffic shaping router would. However, this
application runs in user space, and works by acting as a TCP proxy.

Here's what the author would like you to know: ip_relay sprang from
the fact that I use a modem for home Internet connectivity, and once
a large download has started, other Internet activities: telnet,
surfing, VOIP, are largely useless. With ip_relay, you can suddenly
decide to shape your downloads to 50% of your available bandwidth,
and make use of the more interactive applications.

After using ip_relay for a while, it became obvious to me that it had
another use: simulating bandwidth limits for other applications. Most
notably was testing VNC over an ethernet connection, but at modem
speeds.

The original software is called ip_relay
(http://www.stewart.com.au/ip_relay/) but its name has been changed
according to Debian policy.

mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Jesper Krogh

Dato : 16-11-06 12:14

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Højriis Kristensen:
> Hej alle
>
> Jeg har brug for at holde et dir synkront med et dir på en NAS-ting i den
> [...]

Det er der ikke noget der hedder.. 4.10,5.04, 5.10, 6.06,6.10 er
valmuligheder hvis det hedder Ubuntu.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-11-06 12:18

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Mon ikke iprelay kan bruges?

lftp-klienten kan også begrænse trafikken med denne option:

net:limit-rate (bytes per second)
limit transfer rate on data connection. 0 means unlimited. You can
specify two numbers separated by colon to limit download and
upload rate separately.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-11-06 13:30

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message
> lftp-klienten kan også begrænse trafikken med denne option:
> net:limit-rate (bytes per second)

Den løser opgaven næsten til UG.
Det eneste der mangler er at man kan lave en schedule for hvornår der må
køres med hvilke hastigheder, men det klarer jeg mig nok uden..

Også tak til alle andre der kom med kommentarer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-11-06 13:42

> [...]

> kan lave en schedule for hvornår der må køres med hvilke
> hastigheder, men det klarer jeg mig nok uden..

Det kan vel ordnes med et simpelt cron-script der retter i
konfigurationsfilen, hvis ellers lftp lukkes mellem transmissionerne.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-11-06 13:57

> Det kan vel ordnes med et simpelt cron-script der retter i
> konfigurationsfilen, hvis ellers lftp lukkes mellem transmissionerne.

Har tænkt tanken, spørgsmålet er hvor ofte lftp læser konfigurationsfilen..
Nogen gange vil den enkelte transmission tage flere dage.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-11-06 21:13

On Thu, 2006-11-16 at 13:57 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
> Har tænkt tanken, spørgsmålet er hvor ofte lftp læser konfigurationsfilen..

Manualen siger:

On startup, lftp executes /etc/lftp.conf and then ~/.lftprc ...

> Nogen gange vil den enkelte transmission tage flere dage.

Starter den forfra, hvis du skyder den hver time, eller kan den forsætte
en overførelse? Option "-c" ser lovene ud.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-11-06 21:20

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in message
> Starter den forfra, hvis du skyder den hver time, eller kan den forsætte
> en overførelse? Option "-c" ser lovene ud.

Ja, det kan nok godt laves.. den har sin egen nohup funktion hvis man
starter jobs i interaktiv modus, og den synes jeg egentlig var smart til
formålet, men det er jo lidt manuelt.
Jeg synes dog også det er lidt grimt at dræbe processen en gang i timen, og
så genstarte...

Fra : Christian Joergensen

Dato : 19-11-06 13:25

> [...]

> kan køre via FTP som kan båndbreddebegrænses til fx 200 kbit/sek?
> Jeg har gjort det uden problemer med SCP, men det understøtter denne enhed

Kan du maaske pakke dit normale FTP-program ind i trickle(1)?

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info