Mic i Ubuntu vil ikke :-|
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-11-06 14:22

Hej

Jeg har netop skrottet min Gentoo til fordel for ubuntu (6.1) som netop
er blevet installeret. Alt virker egentlig bortset fra at jeg ikke kan
få den til rent faktisk at optage fra mikrofonen. Loopback'en virker
egentlig fint (dvs. jeg kan høre mig selv i højttalerene) men hverken
skype eller den indbyggede sound-recorder resultere i nogen lyd.

Jeg har et SoundBlaster Audigy 2 (Createive Labs SB0400 Adigy2 Value)
som Ubuntu helt har fået lov til at styre installeringen af.

Den kommer åbenbart både med alsa og OSS emulering (lidt imod min vilje)
men jeg har efterhånden prøvet alt og kan ikke få den til at optage
lyden rigtigt. Jeg har fjernet de røde krydser i mixeren for mikrofonen
og alt muligt, men intet vil virke >:-|

Det skal siges at bundkortet også har onboard lyd men da dette er slået
fra i bios regner jeg ikke med at det kan drille. Jeg har pløjet
alsamixer'eren igennem og der er ikke nogen indstillinger som skriger
til himlen, mic'en er ikke mutet, den er skruet helt op, har både prøvet
med og uden boost, ligelidt hjælper det. Der er også skruet helt op for
Master Capture. Jeg syntes det burde virke... men den er åbenbart ikke
enig med mig.

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-06 15:36

On Sat, 11 Nov 2006 14:21:34 +0100, Thomas Rasmussen wrote:

> egentlig fint (dvs. jeg kan høre mig selv i højttalerene) men hverken
> skype eller den indbyggede sound-recorder resultere i nogen lyd.

Er der ikke noget med, at skype ikke understøtter ALSA, men kun fungerer
med OSS?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-11-06 15:41

Michael Rasmussen wrote:

> Er der ikke noget med, at skype ikke understøtter ALSA, men kun fungerer
> med OSS?

Det mener jeg ikke, har haft det til at virke... anyhow, så er problemet
også tilstede i den alm. sound-recorder der følger med Gnome... Så det
er sikkert en eller anden capture enhed som ikke er sat op som den skal
være... men jeg kan dælme ikke finde ud af hvilken, har prøvet dem alle
sammen efterhånden

Thomas

Fra : lejf jessen

Dato : 11-11-06 16:15

Thomas Rasmussen skrev:

> Thomas
Hej Thomas!

Prøvede det lige selv efter at have set din tråd. Lydstyrkekontrol,
herunder - indstillinger- aktiver punktet Microfon, ligeledes så jeg, at
man kan aktivere et punkt, der hedder, Telefon !
Da jeg selv slog denne microfon til, gik ind under punktet, der nu er
kommet frem som en ny fane i Lydstyrkecontrol, så kunne jeg selv bruge
min mic. håber det også lykkes dig

--
Mvh lejf jessen
@email -fjern "GRØN"

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-11-06 16:39

lejf jessen wrote:

> [...]
> Da jeg selv slog denne microfon til, gik ind under punktet, der nu er
> kommet frem som en ny fane i Lydstyrkecontrol, så kunne jeg selv bruge

Desværre ingen held :-|

Men jeg har fundet ud af noget alligevel, hvis jeg skruer op på
fornuftigt niveau for alle capture enhederne på alsa enheden og derefter
går over på oss enheden i gnome-mixeren og klikker på nogle af knapperne
for denne capture enhed kan jeg få den til at optage lyden fra mic, MEN
FANDME KUN EEN GANG, NÆSTE GANG ER LORTET RESET IGEN!!!! jeg har prøvet
at fjerne oss modulerne, men så kan jeg slet ikke få det til at virke...
Jeg frygter at det simpelthen er fordi ubuntu af uforklarlige årsager
BÅDE vil køre med OSS og ALSA samtidig, det giver garanteret nogle meget
mærkelige konflikter når begge enheder forsøger at arbejde med lyden.

Det undre mig at netop dette punkt flopper fuldstændig for ubuntu,
gentoo og native debian havde jeg ingen problemer med, der var det blot
installere alsa inkl mixeren, unmute mic og vupti så var jeg igang...
her skal det åbenbart være et mindre helvede :-|

Thomas

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 11-11-06 15:59

Michael Rasmussen wrote :

> Er der ikke noget med, at skype ikke understøtter ALSA, men kun fungerer
> med OSS?

Hvis så fremt ifald så burde 'aoss skype' kunne løse det, jeg starter
fx. firefox på denne måde for at få lyd i flashanimationer:
'aoss firefox %u'
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-06 16:47

On Sat, 11 Nov 2006 16:39:26 +0100, Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> BÅDE vil køre med OSS og ALSA samtidig, det giver garanteret nogle meget
> mærkelige konflikter når begge enheder forsøger at arbejde med lyden.

Hvad giver $ lsmod |grep oss af output?

Du skulle gerne se noget lignende:
snd_pcm_oss 38368 0
snd_mixer_oss 15200 1 snd_pcm_oss
snd_pcm 68676 3 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
snd 47012 12 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_timer

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-11-06 16:59

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> snd_pcm 68676 3 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
> snd 47012 12 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_timer

Det giver noget nær det samme, blot med snd_emu10k1 istedet for dit
intel8x0...

Hvordan ser det ud i din gnome-mixer? Jeg har en device der hedder
0: Audigy 4 (SB0610) (alsa mixer)
1: SigmaTel STAC9750,1 (OSS Mixer)

Og det er hvis jeg går ind i 1 og laver ændringer, så kan jeg af og til
fremprovokere at jeg kan optage lyd, men kun een gang, så får den slået
noget tilbage igen, og så skal der toggles før det vil virke igen...
sådan rimelig trælst for at sige det på godt dansk.

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-06 17:53

On Sat, 11 Nov 2006 16:59:16 +0100, Thomas Rasmussen wrote:

> Hvordan ser det ud i din gnome-mixer? Jeg har en device der hedder
> 0: Audigy 4 (SB0610) (alsa mixer)
> 1: SigmaTel STAC9750,1 (OSS Mixer)

hedder gnome-alsamixer hos mig - Debian unstable.

> [...]
> noget tilbage igen, og så skal der toggles før det vil virke igen...
> sådan rimelig trælst for at sige det på godt dansk.

Det ser ud til, at dine indstillinger kun gemmes for lydkort0 - det
interne. Har du prøvet at sætte din microfon i indgangen på det interne
lydkort?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-11-06 18:11

Michael Rasmussen wrote:

> Det ser ud til, at dine indstillinger kun gemmes for lydkort0 - det
> interne. Har du prøvet at sætte din microfon i indgangen på det interne
> lydkort?

Det interne lydkort er disabled i bios, så det giver ikke mening. Det er
heller ikke den driver der ellers skulle have været brugt. Men jeg
opdagede lige at der var en del alsa-relevante pakker mv. der kunne
blive installeret, så lige nu ser det ud til at virke omend det åbenbart
skal via den OSS mixer device før det virker (der har været problemer
med emu10k1 driveren i alsa kan jeg så på nettet). Jeg har da hvert fald
fået skype til at kunne sende lyd fra mikrofonen over nettet. Hvorvidt
det så virker stabilt, det må tiden jo vise

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-06 18:50

Den Sat, 11 Nov 2006 18:11:08 +0100 skrev Thomas Rasmussen:

> Det interne lydkort er disabled i bios, så det giver ikke mening.

BIOS er noget DOS og bootmanageren bruger. Linux plejer ikke at
rette sig efter BIOS'en.

Fx hvis man har en BIOS der ikke kan klare diske over 8 GB, bruger man
bare den gamle til at boote på, og disabler den nye 200 GB disk i
BIOS. Linux'en finder den fint alligevel.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-11-06 19:28

Kent Friis wrote:

> [...]
> bare den gamle til at boote på, og disabler den nye 200 GB disk i
> BIOS. Linux'en finder den fint alligevel.

Nu er der forskel på diske og så anden 'rigtig' hardware i bios. Jeg har
hvert fald fint observeret at hvis den er enabled så finder linux den
under boot og hvis den er disabled så kan jeg overhovedet ikke se det
chipset, så jeg tror på at den vitterligt er disabled.

Thomas