Grub kan ikke finde min sata disk
Fra : none

Dato : 10-11-06 07:33

Hej NG

Jeg har et lille problem med er sata2 disk, som grub ikke kan se.

har prøvet:

grub> null (hd0,
Error 21: Selected disk does not exist

grub> null (hd1,
Error 21: Selected disk does not exist

jeg har kun en disk med 3 partitioner

faktisk ser det ud til at fdisk heller ikke kan (fdisk -l)

Nu bruger jeg lilo som ikke ser ud til at ha problemer med at se min disk

Er der nogen som kender til det her problem?.

Bruger ubuntu edgy kernel 2.6.17-10-generic #2 SMP

--
thomas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-11-06 11:50

none wrote:
> [...]
>
> Er der nogen som kender til det her problem?.
>
> Bruger ubuntu edgy kernel 2.6.17-10-generic #2 SMP

I grub hedder diske
(hd0,0), (hd0,1), . . . svarende til hda1, hda2, . . .
(hd1,0), (hd1,0), . . . svarende til hdb1, hdb2, . . .
.. . .
Se her:
http://yolinux.com/TUTORIALS/LinuxTutorialRecoveryAndBootDisk.html

I fdisk bruges stadig navnene hda, hdb, osv.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-11-06 12:15

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> http://yolinux.com/TUTORIALS/LinuxTutorialRecoveryAndBootDisk.html
>
> I fdisk bruges stadig navnene hda, hdb, osv.

Desværre, jeg tar vist fejl: for SATA diske bruges navnene sda, sdb,
osv. Se her:
http://www.minimalinux.org/ttylinux/docs/user_multi/node14.html

Grub bruger vistnok md0, md1, osv. Men jeg er ikke sikker:

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-06 16:33

Den Fri, 10 Nov 2006 07:32:59 +0100 skrev none:
> Hej NG
>
> Jeg har et lille problem med er sata2 disk, som grub ikke kan se.

Kan BIOS se den?

> faktisk ser det ud til at fdisk heller ikke kan (fdisk -l)

fdisk kan se alt hvad kernen kan se.

Mvh
Kent

Fra : none

Dato : 13-11-06 06:51

Kent Friis wrote:

> Kan BIOS se den?

> fdisk kan se alt hvad kernen kan se.
>
> Mvh
> Kent

Min BIOS kan godt se den, jeg køre også med disken nu med LILO som loader.

fdisk kan faktisk se den

Disk /dev/sda: 203.9 GB, 203928109056 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 24792 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 24793 199148543+ ee EFI GPT

bare ikke mine partitioner, kan det være Ubuntus LVM system som gør jeg
ikke kan se dem ?.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 13-11-06 23:26

none wrote:

> [...]
> /dev/sda1 * 1 24793 199148543+ ee EFI GPT
>
> bare ikke mine partitioner, kan det være Ubuntus LVM system som gør jeg

Såvidt jeg har forstået skulle der være 3 partitions, kan linux mounte
dem alle?.
Hvad er indholdet af /etc/fstab?

Med hensyn til dit grub problem, er din grub mappe i /boot bevaret efter
skiftet til lilo?
Dvs. har du /boot/grub?
Hvis det er tilfældet, findes der en fil kaldet device.map, som skulle
indeholde flg.:
(fd0) /dev/fd0
(hd0) /dev/sda
I grub vil de 3 partitions sda1, sda2 og sda3 hedde (hd0,0), (hd0,1) og
(hd0,2).

Fra : Per Jørgensen

Dato : 12-11-06 09:27

none wrote:
> [...]
>
> Er der nogen som kender til det her problem?.
>
> Bruger ubuntu edgy kernel 2.6.17-10-generic #2 SMP

Under alle omstændigheder hedder en SATA disk i Linux sd????
hvor imod ATA drev hedder hd

Samtidigt kan det være et problem i bios omkring hvilke indstillinger
der er.
Jeg har en IBM X60 hvor jeg havde store problemer omkring det og så
skulle reinstallere denne - Da den fra ny af havde kun Windows installeret.