Boote Linux i winXP?
Fra : Johs32

Dato : 27-10-06 15:55

Jeg har installeret ubuntu på en partition og winXP på en anden.

Jeg kunne godt tænke mig at kunne boote min ubuntu installation indefra
winXP så jeg kan bruge mine ubuntu programmer indefra winXP.

Jeg har kigget på vmware men det kræver at man geninstallere ubuntu inde i
vmware hvilket jeg ikke er interesseret i.

Kunne være smart hvis der var et program som udnyttede at man allerede har
installeret linux.

Jeg har kigget lidt på coLinnux:

http://wiki.colinux.org/wiki/ConvertingDistributions

Men det virker som om man skal igennem et ret omfattende hack for at få det
til at lykkedes og følgende udtalelse virker en anelse alamerende:

"WARNING!!! The following procedure tries to be a non destructive one i.e.
you can boot the linux distribution either standalone or from within Windows
via coLinux."

Har brugt cygwin i et par år men det er ikke helt det samme.

Findes der alternative mere plug and play orienterede programmer der kan
løse denne opgave?

Mvh
Johs

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-06 16:45

"Johs32" <dfgdg@dsf.com> writes:

> Jeg har kigget på vmware men det kræver at man geninstallere ubuntu inde i
> vmware hvilket jeg ikke er interesseret i.

Nøp, du kan tildele den virtuelle maskine et fysisk drev alene, og
svjv boote fra det. Så kan du formentlig tilrette når den er startet
- det er jo en anden hardwarekonfiguration så der skal nok pilles
førend det vil virke.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Johs

Dato : 27-10-06 19:29

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> svjv boote fra det. Så kan du formentlig tilrette når den er startet
> - det er jo en anden hardwarekonfiguration så der skal nok pilles

Hvorfor en version af vmware henviser du til? Jeg har prøvet med VMware
Workstation 5
og der har man ikke mulighed for at vælge at boote en allerede eksisterende
linux installation.

Mvh
Johs

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-06 22:09

"Johs" <gjh@sdfsf.com> writes:

> Hvorfor en version af vmware henviser du til? Jeg har prøvet med VMware
> Workstation 5

Jeg kører med nyeste version af 5.5 og der kan du i Wizzarden
tilknytte et fysisk drev som en virtuel harddisk.

Den øffer lidt over at det ikke er sikkert det vil virke, men det kan
man jo så lirke sig udenom .
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Johs

Dato : 27-10-06 23:01

> [...]
> tilknytte et fysisk drev som en virtuel harddisk.
>
> Den øffer lidt over at det ikke er sikkert det vil virke, men det kan

Hvad mener du med at lirker sig udenom? Skal man til at ændre header filer i
en linux kerne eller er det bare et spørgsmål om at acceptere en fejlbesked
i ny og næ?

Har du mulighed for at starte programmer fra den virtuelle linux disk inde
fra winXP?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-06 06:25

"Johs" <gjh@sdfsf.com> writes:

> Hvad mener du med at lirker sig udenom? Skal man til at ændre header filer i
> en linux kerne eller er det bare et spørgsmål om at acceptere en fejlbesked
> i ny og næ?

Det er vmware der advarer når man starter.

> Har du mulighed for at starte programmer fra den virtuelle linux disk inde
> fra winXP?

Jeg har installeret til et image, så jeg gætter på det er muligt.

Hvorfor ikke bare prøve og se om det virker?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Johs

Dato : 28-10-06 13:39

> [...]
>
> Jeg har installeret til et image, så jeg gætter på det er muligt.
>
> Hvorfor ikke bare prøve og se om det virker?

Det lader faktisk til at fungere men det går ret langsomt. Jeg har 1 GB ram
i min computer kan det passe at man skal op på 2-3 GB for både at køre winXP
og en Ubuntu session i VMware på samme tid, eller hjælper mere RAM ikke
nødvendigvis?

Jeg får nogle ret mærkelige fejl når den booter Ubuntu inde i VMware:
http://www.tulsoba.com/pictures/errors.JPG

Og når jeg fx åbner emacs så brokker emacs sig over at den ikke kan finde
nogle af mine lisp filer. Skal man ændre på nogle rettigheder indefra linux
for fx at kunne bruge emacs i VMware?

Mvh
Johs

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-06 16:57

"Johs" <gjh@sdfsf.com> writes:

> [...]
> og en Ubuntu session i VMware på samme tid, eller hjælper mere RAM ikke

Du skal have nok til XP, Linux og vmware. Check om skidtet swapper.

> Jeg får nogle ret mærkelige fejl når den booter Ubuntu inde i VMware:
> http://www.tulsoba.com/pictures/errors.JPG

Det er dine filsystemangivelser der ikke holder mere.

> Og når jeg fx åbner emacs så brokker emacs sig over at den ikke kan finde
> nogle af mine lisp filer. Skal man ændre på nogle rettigheder indefra linux
> for fx at kunne bruge emacs i VMware?

Situationen modsvarer at du flytter harddisken over i en ny maskine.
Du skal naturligvis foretage samme rettelser som du ville gøre der.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Johs

Dato : 28-10-06 16:14

"Johs" <gjh@sdfsf.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad mener du med at lirker sig udenom? Skal man til at ændre header filer
> i en linux kerne eller er det bare et spørgsmål om at acceptere en

hehe skæbnens ironi!

Nu er jeg igang med at installere VMware Tools (er nødvendig for at kunne
køre en ordentligt opløsning etc) og mindsanten om jeg ikke skal til at rode
med kernel header filer!!

Stopping VMware Tools services in the virtual machine:
Guest operating system daemon: done
Trying to find a suitable vmhgfs module for your running kernel.
None of the pre-built vmhgfs modules for VMware Tools is suitable for your
running kernel. Do you want this program to try to build the vmhgfs module
for
your system (you need to have a C compiler installed on your system)? [yes]

Using compiler "/usr/bin/gcc". Use environment variable CC to override.
What is the location of the directory of C header files that match your
running
kernel? [/usr/src/linux/include]
The path "/usr/src/linux/include" is not an existing directory.

Dette er de beskeder jeg får efter jeg forsøger at kører:

vmware-config-tools.pl

Nogen der har et tip til at komme videre herfra da jeg ikke er for vild med
rekompilere kernen i ny og næ.

Johs

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-06 16:58

"Johs" <gjh@sdfsf.com> writes:

> Nu er jeg igang med at installere VMware Tools (er nødvendig for at kunne
> køre en ordentligt opløsning etc) og mindsanten om jeg ikke skal til at rode
> med kernel header filer!!

Hvad er det for en linuxversion du har, og hvad har du fortalt vmware?

Det spillede uden at kny under Ubuntu 6.06
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-10-06 14:45

On Sat, 28 Oct 2006 14:38:52 +0200, Johs wrote:

> [...]
> GB ram i min computer kan det passe at man skal op på 2-3 GB for
> både at køre winXP og en Ubuntu session i VMware på samme tid, eller

Jeg kører Windows i et VMware-vindue under Ubuntu (juhu for Microsoft
Outlook-kalendre) på en (forholdsvis ny) maskine med 1GB ram - det
virker fint - jeg mærker ikke rigtigt om Windows er startet eller ej.

Er der nogen gode grunde til at køre Windows som host-system?

Mvh.

--
"This reporter was clearly from the "stenography" Adam Sjøgren
school of reporting. Math is hard, let's go shopping." asjo@koldfront.dk

Fra : Johs

Dato : 28-10-06 15:23

"Adam "Sjøgren"" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virker fint - jeg mærker ikke rigtigt om Windows er startet eller ej.
>
> Er der nogen gode grunde til at køre Windows som host-system?

Jeg bruger primært winXP.

Men det hele hakker en del og opløsningen er heller ikke 1400x1050 som i
winXP hvilket er noget skidt når man har en fladskærm.

Har prøvet at installeret VMware Tools men har ikke rigtig fået det til at
spille endnu.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-10-06 16:20

On Sat, 28 Oct 2006 17:14:16 +0200, Johs wrote:

> What is the location of the directory of C header files that match your
> running
> kernel? [/usr/src/linux/include]
> The path "/usr/src/linux/include" is not an existing directory.

[...]

> Nogen der har et tip til at komme videre herfra da jeg ikke er for
> vild med rekompilere kernen i ny og næ.

# apt-get install linux-kernel-headers

?

Mvh.

--
"Sorry, no one's allowed to question the masks." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Johs

Dato : 28-10-06 20:03

> [...]
>
> # apt-get install linux-kernel-headers
>
> ?

Nej:

sudo apt-get install build-essential linux-headers-`uname -r`

var det der skulle til. Med apt-get install linux-kernel-headers får jeg
bare en besked om at systemet er opdateret.

Nu har jeg omsider fået installeret VMware Tools. Men det ser sku ikke for
pænt ud hvis jeg bruger fx emacs (begge programmer er startet indefra vmware
i en Ubuntu virtuel maskine):

http://www.tulsoba.com/pictures/display.JPG

Virker som om det fungere bedst så længe man bruger rene gnome programmer,
eller er det bare fordi jeg mangler at lave nogle konfigurationer?

Mvh
Johs

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-06 20:32

"Johs" <gjh@sdfsf.com> writes:

> http://www.tulsoba.com/pictures/display.JPG

Man kan jo ikke se en bønne da JPEG glatter kanter ud. Brug PNG i
stedet for.

> Virker som om det fungere bedst så længe man bruger rene gnome programmer,
> eller er det bare fordi jeg mangler at lave nogle konfigurationer?

Tror ikke Emacs er blevet tæsket til at bruge Gnome endnu. Måske med
CVS-versionen, som jeg mener er i softwareopdateringen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Johs

Dato : 28-10-06 20:41

> Man kan jo ikke se en bønne da JPEG glatter kanter ud. Brug PNG i
> stedet for.

Billedet i jpg svarer til hvordan det ser ud på min maskine, en PNG version
ser ikke bedre ud fordi det ikke ser bedre ud i "virkeligheden".

> Tror ikke Emacs er blevet tæsket til at bruge Gnome endnu. Måske med
> CVS-versionen, som jeg mener er i softwareopdateringen.

Ok så alle de programmer som bruger den samme GUI som emacs vil ikke fungere
under VMware?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-06 21:03

"Johs" <gjh@sdfsf.com> writes:

> Ok så alle de programmer som bruger den samme GUI som emacs vil ikke fungere
> under VMware?

INGEN programmer bruger den samme GUI som Emacs :)

Derudover er jeg temmelig sikker på det er præcis lige så græmt
udenfor vmware.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Johs

Dato : 28-10-06 21:07

> INGEN programmer bruger den samme GUI som Emacs :)
>
> Derudover er jeg temmelig sikker på det er præcis lige så græmt
> udenfor vmware.

Hehe langt fra! Hvis jeg booter op på normal vis i Ubuntu ser emacs ligefrem
super godt ud

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-06 21:47

"Johs" <gjh@sdfsf.com> writes:

> Hehe langt fra! Hvis jeg booter op på normal vis i Ubuntu ser emacs ligefrem
> super godt ud

Måske et fontproblem med dpi? Ingen anelse.

Har en Emacs (GTK snapshot) installeret, og der var COurier font i,
som var ok men uden antialias. Prøv at lave PNG som bestilt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-06 13:56

On 29 Oct 2006 08:28:08 +0100, Thorbjørn wrote:

> Men indflydelsen er da tydelig - fx har Mac OS X et kernekald hvis
> eneste formål er at tillade Emacs at køre.

Skægt, har du et link?

,

--
"When something is modal, then its interpretation Adam Sjøgren
depends upon the system state, which adds to the asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-06 14:51

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Skægt, har du et link?

Nej, det er fra dengang jeg udviklede under OS X 10.2 hvor der var en
del polemik desangående. Jeg mener det enten er "dump" eller
"Undump" hvilket Emacs bruger til at lave et køreklart snapshot af sig
selv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-10-06 20:06

Johs32 wrote:
> [...]
>
> Jeg har kigget på vmware men det kræver at man geninstallere ubuntu inde i
> vmware hvilket jeg ikke er interesseret i.

Nej. Se bare:

http://www.google.dk/search?q=vmware+image+ubuntu

(Klik på det første rigtige link.)

Mvh. Michael.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 27-10-06 20:30

On Fri, 27 Oct 2006 16:54:38 +0200, "Johs32" <dfgdg@dsf.com> wrote:

>Jeg har kigget på vmware men det kræver at man geninstallere ubuntu inde i
>vmware hvilket jeg ikke er interesseret i.

Du kan måske med RAW partition brug fra VMWare, få det til at fungere.
Men jeg har aldrig turdet eksperimentere med det.

Det du i virkeligheden har brug for er P2V utility fra VMWare -
Physcial to Virtual.
http://www.vmware.com/products/p2v/index-overview.html Som er ved at
blive til http://www.vmware.com/products/beta/converter/

Men om det virker med Workstation er nok tvivlsomt. Jeg har ikke selv
prøvet det endnu, men har et par servere eller 4 der skal igennem en
P2V snart.

>Kunne være smart hvis der var et program som udnyttede at man allerede har
>installeret linux.

Det gør brugen af Raw partitioner så.

Ellers må du gå via et Ghost-image.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 27-10-06 22:44

Nicolai Lang wrote:

> [...]
> blive til http://www.vmware.com/products/beta/converter/
> .
> Men om det virker med Workstation er nok tvivlsomt.

Nærmere omvendt. Jeg og en kollega havde fat i den forleden dag - og det
lader til at den "kun" under støtter Workstation og Server. Ingen ESX -
endnu. Kan være en betating...
(vi brugte ikke lang tid på det - og hoppede straks over til Platespin
Powerconvert)

> Jeg har ikke selv
> prøvet det endnu, men har et par servere eller 4 der skal igennem en
> P2V snart.

> Det gør brugen af Raw partitioner så.
>
> Ellers må du gå via et Ghost-image.

Det virker i hvert fald. Med lidt fiflen kan man sikkert også bruge dd.
Måske sammen med en Knoppix. Men det kræver nok ret god forståelse for
partitioneringen og måske lidt midlertidig plads et sted.

Jeg tror jeg ville lave en cpio-backup eller noget i den dur, og så lade
windows æde linux partitionen, og derefter lave en virtuel maskine hvor
i backup'en kan rulles oveni.

/k

Fra : N/A

Dato : 28-10-06 15:23

Fra : N/A

Dato : 28-10-06 15:23

Fra : N/A

Dato : 28-10-06 15:23

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-10-06 16:22

On Sat, 2006-10-28 at 17:14 +0200, Johs wrote:
> Nogen der har et tip til at komme videre herfra da jeg ikke er for vild med
> rekompilere kernen i ny og næ.

Det er ikke kernen der forsøges at kompileres men nogle drivere.

Til dette formål skal du bruge kernens header filer.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-10-06 21:14

On Sat, 2006-10-28 at 22:02 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Derudover er jeg temmelig sikker på det er præcis lige så græmt
> udenfor vmware.

Er det ikke smukt?

XWEM is an attempt to built ideal desktop. It is not a secret that Emacs
is most powerfull environ one has used, but it leaks some real
integration to desktop because it can't have control over every thing.
XWEM will try to break this barrier.

http://savannah.nongnu.org/projects/xwem

:)

Er der nogen der har set en vi windows manager?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-06 21:41

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> writes:

> [...]
> is most powerfull environ one has used, but it leaks some real
> integration to desktop because it can't have control over every thing.

Gale mennesker. Det spøgte jeg med for 10 år siden, men nu er der
åbenbart nogen der GØR det

> Er der nogen der har set en vi windows manager?

Gæl's det at emacs kan emulere vi?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 28-10-06 21:48

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2006-10-28:

> Gale mennesker. Det spøgte jeg med for 10 år siden, men nu er der
> åbenbart nogen der GØR det

Det ender med at Stallman når sit mål: Emacs bliver en integreret del
af operativsystemet. Måske der kan opnås en EU dom _mod_ det

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-06 08:28

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Det ender med at Stallman når sit mål: Emacs bliver en integreret del
> af operativsystemet. Måske der kan opnås en EU dom _mod_ det

Jeg er overhovedet ikke bekymret. Lispkernen i Emacs har vist sig at
blive grundigt støvet fordi der ikke er nogen der piller ved den -
herunder implementerer multitrådethed - så Emacs er i mine øjne
ikke noget nogen vil proppe ind i en GUI-afhængighed.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-10-06 23:29

On Sat, 2006-10-28 at 22:41 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Gale mennesker. Det spøgte jeg med for 10 år siden, men nu er der
> åbenbart nogen der GØR det

En studie kammerat havde xemacs som det eneste i sin .xsession, det var
12 år siden. Det virkede fint for ham.

> Gæl's det at emacs kan emulere vi?

Nej.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-06 08:29

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> writes:

> En studie kammerat havde xemacs som det eneste i sin .xsession, det var
> 12 år siden. Det virkede fint for ham.

Ingen windowmanager? Imponerende.

Man kan jo også starte alt fra en M-x shell session, så det går vel
alligevel.

> Nej.

Er du så sippet eller purist?

--