Installare Debian på Raid 0
Fra : Morten Christensen

Dato : 23-10-06 21:05

Jeg har lige fået en ny server, hvor jeg gerne vil installere Debian
testing eller unstable på et raid 0.

Bundkortet er enten Asrock AM2NF6G eller MSI K9NGM. Begge bundkort ser
ud til at have den samme NVidia raid-kontroller indbygget. Diskene er 2
ens SATA2'ere (250 G Samsung).

Selvom jeg aktiverer raid i bios og vælger striping i raid-kontrolleren,
ser Debian's installationsprogram til AM64 2 seperate diske istedetfor 1
samlet disk.

Er det muligt at installere på hardware-raid'et ?

--
Morten Christensen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 23-10-06 21:17

On 2006-10-23, Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx> wrote:
> [...]
> samlet disk.
>
> Er det muligt at installere på hardware-raid'et ?
Det er højst sandsynligt ikke rigtig hardware-raid du har på den
controller. Brug linux (debians) software-raid i stedet.

Softwareraid er (billig) hardwareraid langt overlegen.

/Sune

Fra : Morten Christensen

Dato : 23-10-06 21:45

Sune Vuorela wrote:

> Det er højst sandsynligt ikke rigtig hardware-raid du har på den
> controller. Brug linux (debians) software-raid i stedet.
>

> Softwareraid er (billig) hardwareraid langt overlegen.
>
> /Sune

Kan jeg få Debian til at boote på det softwareraid ?

--
Morten Christensen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 24-10-06 11:13

Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx> writes:

> Kan jeg få Debian til at boote på det softwareraid ?

Ja.

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Lars Boegild Thomsen

Dato : 30-10-06 06:51

Christian Joergensen wrote:

> Ja.

Er du sikker paa det? Der blev skrevet "raid-0" Mig bekendt kan GRUB kun
boote fra RAID-1 og det er kun fordi enhederne i et RAID-1 hver for sig
er det EXT2/EXT3 filsystem.

--
Lars

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-10-06 08:09

Lars Boegild Thomsen wrote:
> Er du sikker paa det? Der blev skrevet "raid-0" Mig bekendt kan GRUB kun
> boote fra RAID-1 og det er kun fordi enhederne i et RAID-1 hver for sig
> er det EXT2/EXT3 filsystem.

En løsning kunne være at have en lille bootpartition, som ikke er RAID.
Rodpartitionen burde så kunne være i RAID-0.

Man skal så have RAID modulerne i initrd, det ved jeg ikke hvordan
debian håndterer.

#include standard advarsler om at RAID-0 jo ikke er RAID, mere AID,
og det får man brug for hvis en af diskene står af

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08