ppdev uden c
Fra : Niels Andersen

Dato : 22-10-06 15:26

Jeg vil lave noget meget simpelt hardware-styring via parallel-porten.
Det jeg har brug for er ganske simpelt at kunne manipulere de enkelte
bits. Fx. tænde en bestemt bit, vente en bestemt tid, og så slukke
den igen. Ved hjælp af nogle modstande og nogle transistorer vil det
så svare til at trykke på nogle knapper. (Se evt.
dk.teknik.elektronik.)

Jeg kunne dog godt bruge et par tips til at lave softwaren. Så vidt
jeg kan se er det nemmeste at bruge ppdev. Men jeg kan kun finde hjælp
til at lave noget i c, og jeg er ikke den store c-programmør. Faktisk
kan jeg slet ikke c. Jeg plejer at lave mine ting enten som
shell-script eller med Java.

Er der nogen der kan give mig en pointer til hvordan jeg bruger ppdev i
et shell-script eller Java, eller måske en anden løsning end ppdev?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-10-06 15:28

Niels Andersen wrote:
> Jeg vil lave noget meget simpelt hardware-styring via parallel-porten.

Jeg fik så ikke lige nævnt at det er en Linux-løsning jeg skal
bruge. Men folk som kender ppdev ved vel at det er til Linux, og folk
der ikke kender ppdev kan nok ikke hjælpe alligevel.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-10-06 16:07

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> til at lave noget i c, og jeg er ikke den store c-programmør. Faktisk
> kan jeg slet ikke c. Jeg plejer at lave mine ting enten som
> shell-script eller med Java.

Er der nogen speciel grund til du ikke vil lære C?

Ellers må du hitte ngoet der kan lave JNI wrappere til biblioteket.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-10-06 17:07

On Oct 22, 5:06 pm, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:
> Er der nogen speciel grund til du ikke vil lære C?

Det ville være meningsløst at lære C, hvis problemet kan løses med
et simpelt shell-script. :)
Og der er jo så meget sjov man kan lave, med devices-as-files-ideen og
et 2-minutters shell-script, så hvorfor ikke dette.

Det skal også helst være noget der er nemt at modificere, da det skal
bruges til at eksperimentere med.

> Ellers må du hitte ngoet der kan lave JNI wrappere til biblioteket.

Hvis man ikke bare kan fyre nogle bytes afsted til /dev/parports/0, så
må det vel være løsningen. :-/

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-10-06 17:14

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Og der er jo så meget sjov man kan lave, med devices-as-files-ideen og
> et 2-minutters shell-script, så hvorfor ikke dette.

Selvfølgelig er det da det.

Du kan jo starte med at læse dokumentationen til det bibliotek du har
fundet og se hvor besværligt DE synes det er.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 22-10-06 17:32

Niels Andersen wrote:
> [...]
> til at lave noget i c, og jeg er ikke den store c-programmør. Faktisk
> kan jeg slet ikke c. Jeg plejer at lave mine ting enten som

Måske kan du selv lave nogle små byggeklodser i C fx vha.
http://parapin.sourceforge.net/ og så lave resten i shellscripts?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-10-06 17:38

On Oct 22, 6:14 pm, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:
> Selvfølgelig er det da det.
> Du kan jo starte med at læse dokumentationen til det bibliotek du har
> fundet og se hvor besværligt DE synes det er.

Som sagt har jeg kun fundet info om hvordan man gør med C. Intet om
hvordan man kan bruge /dev/parports/0 direkte fra en shell.

Måske er det bare at sende en byte, og så står bitsene sådan indtil
man gør noget igen. Det ville være rigtigt nemt og praktisk, men jeg
har ikke kunne finde noget info om det. Derfor spørger jeg.

Jeg har ingen måde at aflæse porten på, så trial-and-error er ikke
noget jeg kommer langt med, medmindre det er præcist som nævnt
ovenfor. Hvilket jeg ikke kan afprøve endnu, da jeg ikke har lavet
hardwaren. Og hvis det ikke virker, hvordan ved jeg så om det er fordi
jeg gør det forkert, eller fordi hardwaren ikke virker?

Jeg prøver at researche dette så godt jeg nu kan, så jeg med
tilstrækkelig sikkerhed kan sige, at hvis det ikke virker, så er det
hardwaren der fejler noget.

(I øvrigt synes jeg ikke umiddelbart det fremgår af dokumentationen
til ppdev, hvor besværligt forfatterne synes det er at arbejde med, og
jeg kan heller ikke lige se relevansen.)

--
Mvh.

Niels Andersen