MS Windows
briani 27239
æøå i kommandoprompt - dos
Fra : Søren-Holbæk

Dato : 17-11-06 15:15

Hej
Jeg bruger XP pro.
Når jeg anvender kommandoprompt til gamle dosprogrammer, får jeg tegnene for
Yen og Cent i stedet for Ø og ø.
Alt er ok i windows.

Findes der et program, hvor man kan rette tegntabellen - eller hva' ?

Mvh søren

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-11-06 19:29

"Søren-Holbæk" <sf-holbk@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for Yen og Cent i stedet for Ø og ø.
> Alt er ok i windows.
>
> Findes der et program, hvor man kan rette tegntabellen - eller hva' ?

Du skal vælge den rigtige CodePage 650 istedet for 337 svjh ved brug af
comandopromt
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-11-06 22:30

On Fri, 17 Nov 2006 19:28:40 +0100, "Paul Østerby Sørensen"
<paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

>Du skal vælge den rigtige CodePage 650 istedet for 337 svjh ved brug af
>comandopromt

Er det ikk CP 850?
Det står min til når jeg i en dosprompt skriver mode.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bjarne Skounborg

Dato : 18-11-06 00:59

J?rgen Nielsen <nospamjn2@get2net.dk>:

>Er det ikk CP 850?

Jo

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 18-11-06 09:59

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikk CP 850?
> Det står min til når jeg i en dosprompt skriver mode.
> --
> Mvh. Jørgen
> [e-mail address is valid]

Det er problemet med for mange grå hår man glemmer for meget sorry
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 17-11-06 23:39

"Søren-Holbæk" <sf-holbk@post2.tele.dk> skrev:
Fri, 17 Nov 2006 15:14:45 +0100 i dk.edb.system.ms-windows
> [...]
>Yen og Cent i stedet for Ø og ø.
>Findes der et program, hvor man kan rette tegntabellen - eller hva' ?

Den autoriserede løsning er at du må i gang med de gamle DOS kommandoer
for Windows codepage halløj i Autoexec og Config.
Se eksempler hos
http://www.praestkjaer.dk/dk/os/dos-622/dosbasic.htm

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-11-06 14:15

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.invalid> skrev:
Fri, 17 Nov 2006 23:39:09 +0100 i dk.edb.system.ms-windows

>Den autoriserede løsning er at du må i gang med de gamle DOS kommandoer
>for Windows codepage halløj i Autoexec og Config.
>Se eksempler hos
>http://www.praestkjaer.dk/dk/os/dos-622/dosbasic.htm

Jeg overså at du skriver 'anvender kommandoprompt'.
Det duer ikke, for så bliver Autoexec og Config nemlig ikke indlæst.
Du skal i stedet lave en genvej til programmet, f.eks. på dit
skrivebord.
I egenskaberne for denne genvej finder du under Program/Avanceret, to
felter som angiver hvor dine, evt. brugerdefinerede, Autoexec og Config
filer ligger.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Rado

Dato : 18-11-06 13:11

On Fri, 17 Nov 2006 15:14:45 +0100, "Søren-Holbæk"
<sf-holbk@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>Jeg bruger XP pro.
>Når jeg anvender kommandoprompt til gamle dosprogrammer, får jeg tegnene for

Det her virkede for mig:

Søg i registreringsdatabasen (regedit) efter strengen OEMCP. Der
skulle være 3 stykker. En eller flere af dem står sikkert til 437,
disse laver du om til 850.

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Søren-Holbæk

Dato : 19-11-06 15:54

Hej alle der har svaret.
Tak for hjælpen !!

Jeg fandt ud af løsningen:
Man starter sin kommandoprompt op, sætter cursor på venstre hjørne, bruger
højre musetast og får egenskaberne frem.
Derefter vælges skrifttype TT-Lucida Console.
Og wupti: nu er tegnsætningen i orden i det program der køres !!

Mvh søren