btræer på disk
Fra : Jesper Gødvad

Dato : 24-06-01 10:00

Hej Alle.

Er der nogen der kan forklare hvordan man lagrer btræer på disk. Jeg er ikke
ude efter kodeeksempler, men blot hvordan man teoretisk håndterer store
index der ikke kan være i ram.

Et link ville også være fint.

mvh. jesper

Fra : Thomas Krog

Dato : 24-06-01 11:04

binæert træ med 7 noder:
0
1 2
3 4 5 6

Numrene angiver de index som de forskellige noder kan få i et array. Dvs
hvis du har index x på en given node så bliver index af venstre barn "2x+1"
og index af højre barn bliver "2x+2". Tilsvarende kan du finde forældren som
"(x-1)/2" heltals division hvor der rundes ned. Når først de er i et array
er det lige til at gemme på disken.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 24-06-01 16:54

> binæert træ med 7 noder:

Et b-træ er ikke et binært træ. B-træer er som regel flade og meget
brede. Ex:

[1..10000]
[10001..20000][20001..30000]..[100000001..1000010001]

Jeg ved dog ikke om der er en metode til at håndtere dele af
index'erne hvis de ikke kan være i RAM'en.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Thomas Krog

Dato : 24-06-01 17:24

ups, dem havde jeg ikke hørt om før.

Om ikke andet kan man vel altid gemme det i en fil (i stedet for at bruge
pointere kan man anvende et tal der angiver hvor mange bytes inde i filen
der skal referes til, det er dog en helt general metode)