MS Windows
briani 27239
Backup-program
Fra : Henrik Steffensen

Dato : 04-11-06 12:01

Jeg søger et backup-program, som blot lægger filerne over på en anden
harddisk i samme directories som oprindeligt. Den skal ikke samle filerne i
én backup-fil, men alene lave en "rå" kopiering.

Baggrunden for at bruge et backup-program er, at jeg senere vil kunne pege
(automatisk) på de samme folders, hvor maskinen så blot skal lave en backup
af de filer, som er ændret siden sidst.

Hvilket program vil være passende til det? Det må meget gerne være
free-ware.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-11-06 12:15

Stones kopikontrol http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm eller
xxcopy http://www.xxcopy.com/index.htm

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : emj

Dato : 04-11-06 12:56

Henrik Steffensen skrev:

>Jeg søger et backup-program, som blot lægger filerne over på en anden
>harddisk i samme directories som oprindeligt. Den skal ikke samle filerne i
>én backup-fil, men alene lave en "rå" kopiering.

En *.bat fil

Lige til at klikke på. Indholdet bestemmer du selv.

Eks.

XCOPY/S/M C:\Dokumenter M:\Dokumenter
XCOPY/S/M C:\Billeder M:\Billeder

Hilsen emj

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-11-06 12:57

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg søger et backup-program, som blot lægger filerne over på en anden
>harddisk i samme directories som oprindeligt. Den skal ikke samle filerne i
>én backup-fil, men alene lave en "rå" kopiering.

Der er sgu' mange muligheder...

Kunne f.eks være SyncToy fra Microsoft PowerToy's - Det kan hentes
kvt-og-frit her:

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Hvis du kender lidt til Linux/Unix er RSync også et godt værktøj. Det er
som sagt Linux, men kan også anvendes under windows. F.eks via Cygwin..

http://rsync.samba.org/
http://www.cygwin.com/

<mlr>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-11-06 14:38

Den 04-11-06 12.01 skrev Henrik Steffensen følgende:
> Jeg søger et backup-program, som blot lægger filerne over på en anden
> harddisk i samme directories som oprindeligt. Den skal ikke samle filerne i
> én backup-fil, men alene lave en "rå" kopiering.

Udover de allerede foreslåede kan du prøve at tage et kig på AllwaySync:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-allwaysync.html
Gratis, oversat til dansk, kan automatisk synkronisere filerne mellem de
to harddiske.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Kovending: Populær sport på landet...

Fra : emj

Dato : 04-11-06 15:11

Kim Ludvigsen skrev:

>Gratis, oversat til dansk, kan automatisk synkronisere filerne mellem de
>to harddiske.

Det er jo ikke sikkert, at man ønsker at have de samme filer på begge
diske.
Jeg sletter i alle tilfælde ofte datafiler på harddisken, når jeg ved,
de ligger backket up på den eksterne.

Hilsen emj

Fra : Hans

Dato : 04-11-06 15:16

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> [...]
> diske.
> Jeg sletter i alle tilfælde ofte datafiler på harddisken, når jeg ved,

Endnu engang et pletskud fra emj.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-11-06 15:46

Den 04-11-06 15.10 skrev emj følgende:

> Det er jo ikke sikkert, at man ønsker at have de samme filer på begge
> diske.
> Jeg sletter i alle tilfælde ofte datafiler på harddisken, når jeg ved,
> de ligger backket up på den eksterne.

Det kan AllwaySync også sagtens håndtere. Man indstiller bare programmet
til kun at synkronisere den ene vej og til aldrig at slette filer fra
backup-drevet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man skal ikke kaste med Sten: En nu forbudt sport...

Fra : Rander

Dato : 10-11-06 19:09

Sat, 4 Nov 2006 12:01:21 +0100 brugte Henrik Steffensen 12 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>af de filer, som er ændret siden sidst.
>Hvilket program vil være passende til det? Det må meget gerne være

Det lyder som du har brug for Karen's Replicator
(http://www.karenware.com/powertools/ptreplicator.asp). Bruger det selv til
at tage lige præcis den type backup af en hel del biblioteker til min NAS.

Fordele:
Det fungerer rigtig godt.
Det har rapport-funktion af hvad det har gjort.
Jobs kan sættes til at køre på bestemt tid.
Det er aldrig i vejen med popups eller andet.
Kan også replikere sletninger hvis det ønskes (har du slettet originalen
slettes kopien automatisk).
Fylder næsten intet når det er installeret (ca. 2,2 MB).
Det er freeware.

Ulemper:
Det kan være LIDT svært at gennemskue konsekvensen af visse funktioner når
et nyt job sættes op. Dog er der tooltips til alle funktioner, der burde
udrydde de fleste misforståelser...
http://rander.dk (finally up again!)

Jeg stødte sammen med en holdende bus, der kørte i den modsatte retning. (Skadesanmeldelse)