MS Windows
briani 27239
sløret text i IE7
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 17:30

Jeg har installeret IE7 - men efter genstart ser texten helt tosset ud på de
sider jeg besøger på nettet.

Det ligner lidt det der sker, når man kører med forkert skærmopløsning på en
fladskærm....

Se screendump her - især overskrifterne mangler skarphed:

http://www.cliffhanger.dk/screen.jpg

Nogen der kan hjælpe ?

Hilsen Palle

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 17:39

her er lige et dump mere fra min hjemside, hvor forskellen ses tydeligere

´tilbage´ er skrevet som ren text i html
´forrige´ og ´næste´ er lavet som små .gif billeder i paint shop pro...

det ses tydeligt, at html teksten er uskarp, mens teksten fra psp er
knivskarp:

http://www.cliffhanger.dk/screen2.jpg

Hilsen Palle

Fra : Palle Jensen

Dato : 29-10-06 17:52

On 29 okt 2006, Palle Johansen wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> det ses tydeligt, at html teksten er uskarp, mens teksten fra
> psp er knivskarp:

Det er fordi IE7 som default kører "Clear Type". "Clear type" skulle
gøre ting lettere at læse men jeg får hovedpine og tunnelsyn og hvad
ved jeg af at se på det.

Jeg har lige kort kigget. Kan ikke finde hvor man disabler det. Men
nu ved du hvad du skal lede efter

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 17:58

"Palle Jensen" <palle.nospam@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er fordi IE7 som default kører "Clear Type". "Clear type" skulle
> gøre ting lettere at læse men jeg får hovedpine og tunnelsyn og hvad
> ved jeg af at se på det.

*LOL* samme her... Jeg bliver fuldstændig svimmel af at kikke på det
lort ??!?!?

Fra : Palle Jensen

Dato : 29-10-06 18:36

> *LOL* samme her... Jeg bliver fuldstændig svimmel af at
> kikke på det lort ??!?!?

Og jeg har virkelig givet det en chance flere gange.

Installeret en Clear Type tuner og hvad ved jeg.

Når jeg har siddet med det slået til i et kvarter så er det ligesom
mine øjne tørrer ud. Når jeg så slipper synet fra skærmen føles det
ligesom når man har haft et andet menneskes briller på og tager dem
af igen. Øjnene prøver at re-justere. Virkelig ubehageligt.

Har tit tænkt på om der er noget galt med mine øjne eller om det bare
er et faktum at Clear type er et flop?

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-10-06 18:41

Palle Jensen wrote on 29-10-2006 :
> Har tit tænkt på om der er noget galt med mine øjne eller om det bare
> er et faktum at Clear type er et flop?

Clear Type er genialt - men der er åbenbart skærme der ikke kan gengive
det ordentligt og folk der ikke kan opfatte det ordentligt og istedet
får et sløret resultat. Ofte er det pga. forkerte indstillinger.

Svjv er Clear Type laver til fladskærme og virker vist ikke specielt
godt på CRT skærme. Desuden er det vist et krav at skærmen skal køre i
sin naturlige opløsning (plejer at være den størst mulige skærmen
understøtter)

"Tell them, what you’re going to tell them Then tell them And then tell
them, what you just told them" - Nancy Graham

Fra : John

Dato : 29-10-06 20:17

"Palle Jensen" <palle.nospam@gmail.com> skrev i en meddelelse

> et faktum at Clear type er et flop?

Beregnet for fladskærme.

Mvh John

Fra : Palle Jensen

Dato : 29-10-06 22:11

On 29 okt 2006, John wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> Beregnet for fladskærme.

Nå gud

Er der overhovedet nogle der har CRT skærme mere?

Jo jo. Jeg har fladskærm. Både på min stationære og på min Dell
Laptop.

Jeg får udtørrede øjeæbler på begge skærme med ClearType enabled.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : John

Dato : 29-10-06 22:44

"Palle Jensen" <palle.nospam@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nå gud

Kald mig bare John (hvis ingen hører det).. :))

> Er der overhovedet nogle der har CRT skærme mere?

Ja.. mig og lillemor! :( (Men 17 gedigne tommer, så kom ikke
hér!)

> Jeg får udtørrede øjeæbler på begge skærme med ClearType
> enabled.

Drop glad ClearType! Kan jo da heldigvis slås fra! :)

Mvh John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-10-06 23:09

It happens that Palle Jensen formulated :
> Jeg får udtørrede øjeæbler på begge skærme med ClearType enabled.

Jeg tvivler på det er Clear Types fejl, det er nok nærmere fordi du
glemmer at blinke - måske fordi Clear Type er så nemt at læse at du
bliver helt opslugt af teksten ;)

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Palle Jensen

Dato : 30-10-06 16:54

On 29 okt 2006, Henrik Stidsen wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg tvivler på det er Clear Types fejl, det er nok nærmere fordi
> du glemmer at blinke - måske fordi Clear Type er så nemt at læse
> at du bliver helt opslugt af teksten ;)

He he... Det er da det!

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Per

Dato : 31-10-06 14:24

> Nå gud
>
> Er der overhovedet nogle der har CRT skærme mere?

JA da.!

Masser af unge mennesker - de har jo naturligt ikke råd til fladskærme (det
har man jo ikke i den alder) og mange forældre vil ikke betale for
fladskærme til dem. Hvilket iøvrigt er godt - de behøver ikke at have det
bedste af det bedste, har meget bedre af at vente til de bliver ældre.
Forventningens glæde osv...

Har iøvrigt også bemærket følgende på mange onlinespil. Mange unge mennesker
har ikke mere en 256 og max 512 mb ram = de gør at spillet lagger/hakker for
alle andre.

Grund:? forældrene vil ikke betale for mere ram.

Mvh. Per

Fra : Palle Jensen

Dato : 31-10-06 19:23

On 31 okt 2006, Per wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> - de behøver ikke at have det bedste af det bedste, har meget
> bedre af at vente til de bliver ældre. Forventningens glæde

Jeg deler ikke den opfattelse.

Jeg har selv en - hvad jeg da selv vil kalde - stor omgangskreds. Ser
sjældent de skærme. Og det der med ikke at have råd. Til de fleste
færdigpakkede PC'ere får man jo kastet en fladskærm i nakken. TFT fås
ned til en tudse... Hvor mange SMS'ere skal du sende for at have en
fladskærm

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Mogens

Dato : 31-10-06 21:55

Per wrote:

> [...]
> fladskærme til dem. Hvilket iøvrigt er godt - de behøver ikke at have det
> bedste af det bedste, har meget bedre af at vente til de bliver ældre.

Ja jeg har den stik modsatte opfattelse. Ingen forældre med respekt for
sig selv vil idag lade børnene nøjes med noget så usselt som en 19" CRT
- næh curlingpoderne skal da mindst have en 24" fladskærm. Alt andet må
regnes som børnemishandling og lige til Ekstrabladet ;)

Så kan vi gamle tosser sidde og rode med noget internet på børnenes
aflagte 386'er med windows 95 og en grøn skærm medens poderne curler
derud af.

Mogens

Fra : Peter T.

Dato : 30-10-06 10:57

John udviste en rettidig omhu og skrev:

> Beregnet for fladskærme.

Det var dog mildt sagt ikke perfekt på mine fladskærme indtil jeg fik
hentet cleartype tuneren og justeret det lidt. Og det står noget pænere
nu, men jeg regner med at forskellige skrifttyper er mere eller mindre
velegnet til cleartype.
Lucidia Console 10px (default type i notepad) er i hvert fald ikke
velegnet. Udråbstegn og m/M bliver feks. tynde og let utydelige. Arial
står praktisk talt til gengæld fint uanset skriftstørrelse.
Mac'erne, som også bruger en slags cleartypeteknologi står til gengæld
superflot og skarpt uanset skrifttype og størrelse.

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 9. oktober 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 183/61 (75%). Streaks: wins/losses/current 18/5/3 win

Fra : John

Dato : 29-10-06 17:49

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har installeret IE7 - men efter genstart ser texten helt
> tosset ud på de sider jeg besøger på nettet.

Tip: http://www.tech-recipes.com/rx/1166/ie7_turn_off_cleartype

Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 17:59

Tools, Internet Options, Advanced, Multimedia, uncheck "Always use
ClearType....".

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-10-06 22:38

> Tools, Internet Options, Advanced, Multimedia, uncheck "Always use
> ClearType....".
Hvilken checkbox er det oversat til dansk og IE6 ?

Smart billedesimulereing ?

Jeg har også en 19" fladskærm der kokser i det

hilsen
Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 23:00

"Dennis Pedersen" <DennisP@Bellaluna.dk> skrev i en meddelelse
> "Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> Hvilken checkbox er det oversat til dansk og IE6 ?
>
> Smart billedesimulereing ?
>
> Jeg har også en 19" fladskærm der kokser i det

Så vidt jeg ved er det ikke et problem med IE6 - i hvert fald ikke hos mig.

Hvis det kosker for din 19" - kunne det måske være fordi du ikke kører i den
rigtigt opløsning - der muligvis bør hedde 1280x1024

Hilsen Palle

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-10-06 23:00

"Dennis Pedersen" <DennisP@Bellaluna.dk> skrev :

>Hvilken checkbox er det oversat til dansk og IE6 ?

Findes ikke i IE 6, men højreklik på et tomt område på
slrivebordet => Egenskaber => Udseende => Effekter.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Henning

Dato : 30-10-06 12:20

On Sun, 29 Oct 2006 17:59:04 +0100, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

>Tools, Internet Options, Advanced, Multimedia, uncheck "Always use
>ClearType....".

Godt så - men løsning til hvad? (Hint - fortsæt i samme tråd som du
startede spørgsmålet i.)

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 14:06

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Godt så - men løsning til hvad? (Hint - fortsæt i samme tråd som du
> startede spørgsmålet i.)

Det ER faktisk osse samme tråd

mvh Ebbe

Fra : Henning

Dato : 30-10-06 14:16

On Mon, 30 Oct 2006 14:05:43 +0100, "Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk>
wrote:

>"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

>Det ER faktisk osse samme tråd

Ikke her - der er en ny overskrift "LØSNING".

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-06 16:42

> Ikke her - der er en ny overskrift "LØSNING".

Overskriften er ændret ja, men tråden er det samme. ( ihvertfald her, Oulook
express )

mvh Ebbe

Fra : David T. Metz

Dato : 31-10-06 13:56

Henning skrev:

> Ikke her - der er en ny overskrift "LØSNING".

Prøv at læse headers:

Du må kunne justere din klient til ikke at vise indlæg som en ny tråd
blot fordi emnelinjen skifter.

David

Fra : Jørgen E.

Dato : 31-10-06 18:11

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse news:4544ddd6$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tools, Internet Options, Advanced, Multimedia, uncheck "Always use
> ClearType....".

Til lykke ...

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 19:00

"Jørgen E." <offentlig@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
>
> Til lykke ...

Mange tak ! Du kan sætte pengene ind på min konto !