MS Windows
briani 27239
XP - Tidssynkronisering
Fra : J W Nielsen

Dato : 24-10-06 16:04

Hej...
Vi har en helt ny PC med XP på - af en eller anden grund går uret i den for
hurtigt. Det drejer sig om 3-5 minutter om ugen.
Det er vigtigt for os, at uret er rimeligt nøjagtigt - det er det
naturligvis ikke lige inden den ugentlige tidssynkronisering som XP
automatisk kan foretage via en tidsserver.
Min ide var at få XP til at opdatere via tidsserveren f.eks. en gang
dagligt - kan man det?
Jeg kan ikke finde en indstilling som kan ændre dette forhold???

/Jørgen

Fra : John

Dato : 24-10-06 16:48

"J W Nielsen" <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har en helt ny PC med XP på - af en eller anden grund går
> uret i den for hurtigt. Det drejer sig om 3-5 minutter om ugen.
> Det er vigtigt for os, at uret er rimeligt nøjagtigt

Gratis Rocket.Time kan stille uret ved hver start:

http://www.rocketsoftware.com/portfolio/rockettime/free.htm

Mvh John

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-10-06 17:27

John skrev:

>Gratis Rocket.Time kan stille uret ved hver start:

det kan cmdtime (der skal scrolles) også http://www.softshape.com/download/
bare opret en genvej i "start" til
"programmets placering"\cmdtime3.exe /q sync

så bruges der minimale resourcer på det

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 24-10-06 16:49

> Min ide var at få XP til at opdatere via tidsserveren f.eks. en gang
> dagligt - kan man det?
> Jeg kan ikke finde en indstilling som kan ændre dette forhold???

XP kan vist kun opdatere een gang om ugen.
Hvis du i Google søger på "PC Clock Update" finder du forskellige
muligheder, bl. a. www.atomtime.com. Her kan du hente et program, som jeg
tidligere har anvendt. Så vidt jeg husker fra dengang , kan det hente en
tidsserver i Frankfurt, som fungerede fint for mig.
Mvh. Jørgen.

Fra : Carl Drud

Dato : 24-10-06 17:04

Jørgen Christensen wrote:

> XP kan vist kun opdatere een gang om ugen.

Men det kan ændres.

http://www.tunexp.com/tips/security_and_maintenance/changing_the_internet_time_update_synchronisation/

Carl

Fra : Karsten Jensen

Dato : 24-10-06 18:16

> [...]
> dagligt - kan man det?
> Jeg kan ikke finde en indstilling som kan ændre dette forhold???

Jeg bruger selv freeware programmet Dimension4. Det kan sættes op til at
synkronisere tiden, hver gang man tænder PCen. Derefter logger programmet
selv ud, så det slet ingen ressourcer bruger. Jeg har selv brugt det i nogle
år. Kører klippestabilt.

http://www.thinkman.com/dimension4/

Mvh.

Karsten

Fra : J W Nielsen

Dato : 24-10-06 20:05

Hej igen...
Tak for jeres bud på løsninger:
Arghhh, jeg glemte selvfølgelig at skrive, at PC'en kører H24 og vi kan
derfor ikke synkronisere ved opstart...
Ser lige på det med at ændre opdateringsfrekvensen.

Mvh Jørgen

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 24-10-06 21:23

On Tue, 24 Oct 2006 21:05:00 +0200, "J W Nielsen"
<jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>derfor ikke synkronisere ved opstart...
>Ser lige på det med at ændre opdateringsfrekvensen.

Programmet som Karsten forreslår, kan også justere med mellemrum som
man selv bestemmer.

Jeg vil i øvrigt give Karsten ret. Det fungerer stabilt.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-10-06 12:57

Hej J W Nielsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Arghhh, jeg glemte selvfølgelig at skrive, at PC'en kører H24 og
> vi kan derfor ikke synkronisere ved opstart...

Som Poul Erik skriver kan du jo prøve Karstens tip. (Jeg kender ikke
noget til det, da jeg kvalte XP's opdateringsgejl dag 1 via Tjenester
og Servicer [i Windows' Computeradministration]).

Selv har jeg brugt AboutTime (<http://www.arachnoid.com/abouttime/>)
siden jeg fik ADSL i sommeren 2000. Det er særdeles konfigurerbart.

Tip hvis du prøver det: Slet alle de fornemme timeservere, der (ment
som en service fra programmøren) er forudinstalleret default.
Find nogle tæt på og smid dem ind i stedet.

Selv har jeg TDC's som den første, CC's som den anden, Tiscalis som den
tredje og Tele2's som den fjerde. (Du kan smide flere end, hvis du har
lyst. Men kikser alle de fire, vil jeg hellere gøres opmærksom på, at
ingen kunne fanges

(Smider man flere ind end én, bruger AboutTime automagisk nummer to i
ens hierarki, hvis nummer et er nede. Hvis nummer to også er, bruger
AboutTime nummer tre etc.)

Måske er US Navys et mikrosekund mere præcis end fx TDC's, men der går
altså adskillige tusinde gange længere tid om at få signalet derfra,
hvorfor den bliver samme adskillige tusinde gange mere upræcis, hvis
man sidder i Danmark.

ntp.inet.tele.dk
ntp.cybercity.dk
ntp.tiscali.dk
ntp.tele2.dk

--
Hygge fra Århus - Rudi
(som stadig kun sporadisk er på Usenet)

Fra : Lars Klintholm

Dato : 25-10-06 19:14

Den 25 okt 2006 skrev Rudi Stegen i dk.edb.system.ms-windows:

> ntp.tiscali.dk

Den kan jeg ikke få forbindelse til, tror ikke den virker mere?

Connecting to ntp.tiscali.dk using SNTP.
Resolved address for ntp.tiscali.dk (212.54.64.203).
timed out waiting for ntp.tiscali.dk.

Lars Klintholm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-10-06 20:36

Hej Lars Klintholm, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Den kan jeg ikke få forbindelse til, tror ikke den virker mere?

Du har ret, den svarer ikke.

Den er åbenbart blevet lukket på ét eller andet tidspunkt mellem
07.12.05 (indtil da havde jeg den som primær) og i dag.

Man (jeg) opdager det jo ikke, når den ligger og roder nede hvor både
TDC's og CC's timeservere skal kikse, før AboutTime automagisk prøver
den næste i ens hierarki (altså hér Tiscalis).

Den slags servere har det med yderst sjældent at svigte. TDC's har ikke
svigtet endnu siden 16.01.06, hvor jeg smed den ind som den første.
Det er ikke forunderligt. World Onlines (senere alias Tiscalis)
svigtede én gang i tidsrummet sommer 2000 og 7. dec. 2005.

Og det var iøvrigt ikke engang noget teknisk uheld/svigt e.l. En
sysadmin (jeg ved hvem fyren er ;) havde simpelthen blot glemt at give
kunderne adgang efter noget ombygning.

Tak fordi du var nysgerrig og prøvede den. Nu kan bl.a. jeg også nyde
godt af det og slette den, så der er det mindre slaggeri

Fra : Lars Klintholm

Dato : 25-10-06 21:56

Den 25 okt 2006 skrev Rudi Stegen i dk.edb.system.ms-windows:

> Tak fordi du var nysgerrig og prøvede den. Nu kan bl.a. jeg også
> nyde godt af det og slette den, så der er det mindre slaggeri

Jeg ved jo, at du foretrækker en minimalistisk PC, hvor der ikke er
installeret noget overflødigt.

Bare det at have liggende navnet på en server, der ikke svarer.......
flere bytes - til ingen verdens nytte

Lars Klintholm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-10-06 13:36

Hej Lars Klintholm, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Bare det at have liggende navnet på en server, der ikke svarer.......
> flere bytes - til ingen verdens nytte

En positiv sidegevinst

Men ja, det var trods alt - som du implicit formoder - det med at
fjerne formålsløst ragelse, som var primærformålet.

Hvilket minder mig om, at jeg måske skulle tage mig sammen til at muge
ud i mine websider (fx <http://stegen.dk/kontakt_old.htm> :)

Fra : J W Nielsen

Dato : 26-10-06 19:49

Hej igen...
Mange tak for jeres bud på løsninger.
Har på min egen PC afprøvet ændringen i reg.databasen (Carls løsning) og den
arbejder jeg nok videre med...

Mvh Jørgen

Fra : Dino

Dato : 29-10-06 14:55

Den 25-10 2006 skrev Rudi Stegen i dk.edb.system.ms-windows:

> Tip hvis du prøver det: Slet alle de fornemme timeservere, der (ment
> som en service fra programmøren) er forudinstalleret default.
> Find nogle tæt på og smid dem ind i stedet.

Min primære er "dk.pool.ntp.org" == 20 aktive servere
<http://www.pool.ntp.org/zone/dk>

--
Dino

<http://starcruiser.dk/conny>

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-10-06 01:21

Hej Dino, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Min primære er "dk.pool.ntp.org" == 20 aktive servere
> <http://www.pool.ntp.org/zone/dk>

Jeg *burde* selvfølgelig have kendt det i forvejen, da jeg allerede for
300 år siden (nå, så vel godt en 6 stykker da) kendte til ntp.org

Du har en enkelt irriterende vane med altid at levere en oplysning, der
både er værdifuld at bruge eller i hvert fald notere ned, og som man
bander over, man for fan%#% da burde have vidst

Fra : Dino

Dato : 30-10-06 12:00

Den 30-10 2006 skrev Rudi Stegen i dk.edb.system.ms-windows:

> Du har en enkelt irriterende vane

Undskyld men, ... kun en? ;0þ

Men du har glemt at fjerne:

Hamstersiden Henrik K. Hansen. Tilbehør til Hamster o.m.a.
Hamster - scripts, moduler og sprogfil Dino

fra din linkside...

FollowUp-To dk.test

--
Dino