MS Windows
briani 27239
Forklaring søges på punkt i mappeinstillin~
Fra : Peg

Dato : 03-10-06 10:54

Hej
Når jeg i stifinder - funktioner - mappeindstillinger -vis henholdsvis
fjerner fluebenet ud for følgende punkt "miniaturer skal ikke cache lagres"
kan jeg ændre på en eller anden indstilling. Jeg har prøvet at bruge
spørgsmålstegnet overst i skærmbilledet og får derefter denne meddelelse.

Deaktiverer automatisk lagring af mappeminiaturer i en cachefil. Når du
gemmer miniaturer i en cachefil, kan Windows genbruge dem i stedet for at
oprette nye hver gang, du åbner en mappe. Når du deaktiverer denne
automatiske lagringsfunktion, tager det evt. længere tid at åbne mapper, som
indeholder miniaturer.

Er der en eller anden som på gansek alm. Dansk kan forklare mig hvad dette
betyder. Hvad er mappeminiaturer?
Giver det en forbedret ydeevne som kan mærkes?

hilsen
peg

Fra : Robert Eriksen

Dato : 03-10-06 11:22

Peg wrote:
> [...]
> betyder. Hvad er mappeminiaturer?
> Giver det en forbedret ydeevne som kan mærkes?

Det er når du vælger at se indholdet af en mappe som thumbnails
(miniaturer). Altså istedet for et standard billedikon ser du en
miniature udgave af selve billedet.

Disse miniaturer gemmes i en fil der hedder thumbs.db i hver enkelt mappe.
Det er den fil du kan slå til og fra.

Er den slået til skal den ikke læse hver enkelt fil og danne miniaturer
hver gang du åbner en mappe, men kan blot læse dem fra thumbs.db det
sparer tid men kræver en lille smule plads, som regel 100-300KB alt
efter antallet af billedfiler.

Er den slået fra skal alle filer, og mapper, læses igennem så nye
miniaturer kan dannes. Det tager naturligvis lidt tid, men der skal være
tale om rimelig store mængder billeder før det bliver mærkbart på en
nogenlunde up-to-date PC.

For mit vedkommende er største ulempe ved den cache, alle de thumbs.db
filer der ligger og flyder i alle de mapper man på et tidspunkt har set
som thumbnails.

Fra : Peg

Dato : 03-10-06 11:56

Hej