MS Windows
briani 27239
Slette $NtUninstall-filer i Windows?
Fra : KværnMaster

Dato : 24-09-06 15:08

Hej alle, jeg har et hurtigt spørgsmål: Er der noget til hinder for at
slette de mange foldere med Windows Update Uninstall filer, der ligger i
C:\Windows?

Jeg tænker på de foldere, der typisk starter med navnet
$NtUninstallKBxxxxxxx$

Jeg har næsten ikke mere plads på min disk, og kan spare 400 MB her...

Gode råd modtages meget gerne - på forhånd tak!

Mvh. Jan

Fra : Gamle

Dato : 24-09-06 15:17

"KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> C:\Windows?
>
> Jeg tænker på de foldere, der typisk starter med navnet

De forsvinder bare ikke inde i Tilføj/Fjern ved at du sletter mapperne
inde i Windows-mappen. For at fjerne dem inde i Tilføj/Fjern, skal du
også have fjernet henvisningerne til dem i registreringsdatabasen.
De ligger inde i
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall.

Mvh.
Torben

Fra : KværnMaster

Dato : 24-09-06 15:55

Hej Torben (og andre), betyder det, at jeg kan gøre som du angiver, dvs.
slette dem via Tilføj/Fjern og Reg.dabatabasen, så vil det fremover ikke
give problemer (-naturligvis forudsat, at jeg ikke ønsker at afinstallere
opdateringerne ??

Det er meget vigtigt for mig jeg ikke kommer til at gøre noget, der
"ødelægger" systemet, da jeg er ved at skrive hovedopgave, og ikke har tid
til at genindstallere hele pivtøjet.

Bør jeg flytte mapperne over på en anden harddisk, evt. som zippet, for
senere at kunne finde dem igen, hvis Windows beder herom?

???

På forhånd tak!

Mvh. Jan

Fra : Gamle

Dato : 24-09-06 16:15

"KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bør jeg flytte mapperne over på en anden harddisk, evt. som zippet, for
> senere at kunne finde dem igen, hvis Windows beder herom?

Hvis du kun sletter uninstall-filerne i regedit og derefter i windows, sker
der intet. Men du må naturligvis kun slette dem der er opført i windows som
uninstall med et KB-nummer
Jeg gør det hver gang der har været en større opdatering og kontrolleret, at
windows kører som den skal.
Hvis du følger vejledningen, sker der intet.
Har lige nu selv slettet dem jeg havde liggende.
Hvis du ikke føler dig sikker, kan du eksportere reg-databasen, som kan
importeres igen.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 24-09-06 16:18

> [...]
> give problemer (-naturligvis forudsat, at jeg ikke ønsker at afinstallere

Hvis du sletter dem i regedit, kan du bare slette dem manuelt i f.eks. Total
Commander. Du behøver ikke at gå igennem tilføj/fjern. De forsvinder af sig
selv.

Mvh.
Torben

Fra : KværnMaster

Dato : 24-09-06 16:48

Hej igen Torben, er det ved simpelthen at vælge "slet" på selve nøglen
(f.eks. ved navn KB896424) eller er det ved i højre side at vinduet at vælge
de 15 "filer" der ligger der, og slette dem? Bare så jeg er 112% sikker...

På forhånd tak!

Mvh. Jan

Fra : Gamle

Dato : 24-09-06 17:06

> [...]
> vælge
> de 15 "filer" der ligger der, og slette dem? Bare så jeg er 112% sikker...

Hej.

Du sletter bare nøglen i venstre side.

Mvh.
Torben

Fra : Leif Neland

Dato : 24-09-06 19:54

KværnMaster wrote:

> Det er meget vigtigt for mig jeg ikke kommer til at gøre noget, der
> "ødelægger" systemet, da jeg er ved at skrive hovedopgave, og ikke
> har tid til at genindstallere hele pivtøjet.

BACKUP BACKUP BACKUP!!!

På en ekstern harddisk, en CD-rom, eller mail det til dig selv på en google
gmail-account.
Køb et webhotel, og upload det dertil. Gør et eller andet, og gerne flere
ting.

De, der skriver hovedopgave, er nogle af dem, der mindst har råd til at tabe
data.

De fleste andre gemmer ikke noget af særlig værdi på deres PC, ihvertfald
ikke noget, der ikke kan genanskaffes. Men en hovedopgave er måneder, hvis
ikke års arbejde (jeg hører det trækker længere og længere ud med at blive
færdigt), der ikke findes noget andet sted i verden.

Ikke tid, siger du. Tænk på den tid, du risikerer at have spildt, hvis der
går noget galt.

Og ikke bare fordi du piller. Nogen kunne stjæle din pc, eller batteriet
kunne eksplodere...

Så brug den tid, der skal til til at lave en ordentlig backup; det er din
fremtid du gambler med, kunne man sige.

Det er jo ikke blot dit highscore på WoW, der kan gå tabt.

Det er lige før jeg vil tilbyde dig et ftp-password, så du kan backup'e dine
data til min maskine...

Leif

Fra : Pico

Dato : 24-09-06 23:12

Gamle wrote:
> [...]
> De ligger inde i
> HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall.

Jeg er forviret over jeres måde at "ryde op" på Hvorfor sletter I
dem ikke bare i Tilføj Fjern, de kommer jo frem når man sætter hak i
"Vis opdateringer".
Pico

Fra : Gamle

Dato : 24-09-06 23:49

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er forviret over jeres måde at "ryde op" på Hvorfor sletter I dem
> ikke bare i Tilføj Fjern, de kommer jo frem når man sætter hak i "Vis
> opdateringer".

Hvis du gør som jeg har foreslået, kommer der intet frem i Tilføj/Fjern, når
du sætter hak i vis opdateringer.
Hvis du kører en regcleaner, finder den ugyldige henvisninger i
reg.databasen og de kan så fjernes.
Hvis ikke, bliver din reg.database bare større og det koster opstartstid, da
mapperne ikke findes mere og XP søger efter dem.

Mvh.
Torben

Fra : Pico

Dato : 25-09-06 21:08

Gamle wrote:
> [...]
> Hvis ikke, bliver din reg.database bare større og det koster
> opstartstid, da mapperne ikke findes mere og XP søger efter dem.

OK, jeg må have været træt Man ønsker selvfølgelig ikke at fjerne
virkningen af opdateeringerne, hvilket man gør på den måde jeg skrev :_(
Pico

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-09-06 18:37

> [...]
>
> Jeg har næsten ikke mere plads på min disk, og kan spare 400 MB her...
>
> Gode råd modtages meget gerne - på forhånd tak!

Der er noget med at mappen der hedder "$hf_mig$" må du ikke slette, der
ligger vidst nogle filer i som Windows kan få brug for. (har jeg læst, på et
tidspunkt her i gruppen)

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Gamle

Dato : 24-09-06 18:41

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Der er noget med at mappen der hedder "$hf_mig$" må du ikke slette, der
> ligger vidst nogle filer i som Windows kan få brug for. (har jeg læst, på
> et tidspunkt her i gruppen)

Det har jeg gjort flere gange uden der er sket noget. Men alligevel.
Derfor har jeg også pointeret, at det var uninstall filerne med et KB tal,
der skulle/kunne slettes.

Mvh.
Torben

Fra : jda

Dato : 29-09-06 10:37

Sun, 24 Sep 2006 19:40:50 +0200 hamrede Gamle i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>>

> Det har jeg gjort flere gange uden der er sket noget. Men alligevel.
> Derfor har jeg også pointeret, at det var uninstall filerne med et KB tal,

Hvis man kigger på http://support.microsoft.com/kb/824994 så kan man se at
det ikke er en særlig god idé. I $hf_mig$ er der versioneringer af de .dll
filer man har opdateret og hvis mappen er slettet og man kommer med en
anden opdatering der har en tidligere version af bestemte filer kan man
risikere at tilbagedatere igen
--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : Ole C

Dato : 24-09-06 19:34

Jørgen Nielsen skrev blandt andet:

> Der er noget med at mappen der hedder "$hf_mig$" må du ikke slette,
> der ligger vidst nogle filer i som Windows kan få brug for. (har jeg
> læst, på et tidspunkt her i gruppen)

Det har jeg også læst - men hvis man lader "slanke-programmet" XPlite fjerne
mapperne, så tager den $hf_mig$ med ved samme lejlighed.
Det har jeg ladet den gøre flere gange - uden at få problemer.
XPlite kan hentes her i en trial-udgave: http://www.litepc.com/
- men fjerner desværre ikke henvisningerne under Tilføj/fjern.

--
vh
Ole C

Fra : Gamle

Dato : 24-09-06 19:39

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> - men fjerner desværre ikke henvisningerne under Tilføj/fjern.

Det bliver de, hvis man sletter dem i reg.databasen.

Mvh.
Torben

Fra : Knud S.

Dato : 24-09-06 21:34

> [...]
>
> Jeg har næsten ikke mere plads på min disk, og kan spare 400 MB her...
>
> Gode råd modtages meget gerne - på forhånd tak!

Du markerer bare mapperne og sletter dem. Derved får du så ikke
mulighed for at fjerne en opdatering, men hvornår har du også
lige gjort det. Du behøver ikke tænke på eller ændre noget i
registreringsdatabasen nødvendigvis. Der vil muligvis ligge
nogle uninstall henvisniger som ikke virker men som heller
ikke gør nogen skade. Jeg har bare slettet alle mine mapper
uden problemer.

Fra : Gamle

Dato : 24-09-06 22:20

"Knud S." <news@post-cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle uninstall henvisniger som ikke virker men som heller
> ikke gør nogen skade. Jeg har bare slettet alle mine mapper

Ja bare lad reg.databasen vokse, det skal nok hjælpe på hastigheden.

Torben

Fra : Robert Eriksen

Dato : 25-09-06 13:10

KværnMaster wrote:
> [...]
> C:\Windows?
>
> Jeg tænker på de foldere, der typisk starter med navnet

Jeps.. ud med dem når opdateringerne er installeret og virker som de skal.

Du behøver ikke rode rundt i registreringsdatabasen bagefter.
Bare slet filerne, gå i Tilføj/Fjern Programmer og prøv at afinstallere
opdateringerne. Du vil så få en fejl om at filerne ikke kan findes , og
du kan så sige OK til at fjerne dem fra Tilføj/Fjern oversigten.
Så får du ryddet op i registreringsdatabasen uden du selv behøver
bekymre dig om hvorvidt du nu får fjernet de rette nøgler, og kun de
rette nøgler.

> Jeg har næsten ikke mere plads på min disk, og kan spare 400 MB her...
>
> Gode råd modtages meget gerne - på forhånd tak!

Mens du er igang så tag C:\Windows\SoftwareDistribution ved samme
lejlighed. Der kan også snildt ligge et par hundrede MB og kede sig.

Læs evt lidt på http://aumha.org/win5/a/sp2faq.php#after

/Robert