MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
firewire
Fra : thomas t

Dato : 23-09-06 20:11

-veninden er ved at købe ny maskine.

Hun har kogt det ned til en Acer eller en Toshiba i den lokale butik.
De koster begge godt 5 k.
Der er nogle småforskelle, bl.a. har Aceren ikke firewire.

-Er firewire ligemeget? Bare en halvgammel standard på vej ud?

Hun skal mest bruge den til

mail
surf
dvd-film
lidt tekst
lidt musik lytning

-ikke spil eller andet tungt.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-09-06 20:25

thomas t wrote:

> -Er firewire ligemeget?

Ja

> Bare en halvgammel standard på vej ud?

Nej, men til det brug du lister, er firewire ikke et must.
Hvis du har et digitalt videocamera er sagen en anden.

mvh
Henning

Fra : thomas t

Dato : 23-09-06 20:56

Henning Præstegaard at onkelhenning@not.valid ha scritto:

> til det brug du lister, er firewire ikke et must.
> Hvis du har et digitalt videocamera er sagen en anden.

Gud ja, det snakkede hun faktisk om at anskaffe ... NETOP til at optage
dans, når de har opvisning fx.

Dvs, hun BØR købe maskinen med Firewire?

(Hun kigger på valg mellem

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210048
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=184523
)

Fra : Kim S

Dato : 23-09-06 22:47

"thomas t" <spam.tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Henning Præstegaard at onkelhenning@not.valid ha scritto:
>
> Dvs, hun BØR købe maskinen med Firewire?

Hvis digital video er på tale, er Firewire et MUST...

Mvh, Kim

Fra : thomas t

Dato : 24-09-06 00:19

Kim S at JohnDoe@Falskmail.dk ha scritto:

> Hvis digital video er på tale, er Firewire et MUST...

Okay, tak til dig og Henning.

Jeg siger det videre, tak :)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-09-06 12:30

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message
> "thomas t" <spam.tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis digital video er på tale, er Firewire et MUST...

Men man kan jo så spørge om det kan bruges til særligt meget.. Det kræver jo
hurtig processer, ram og harddisk osv for at kunne gøre noget ved de
datamængder der kommer ind via Wirewire´n fra et digitalt videokamere

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-09-06 19:35

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> kræver jo hurtig processer, ram og harddisk osv for at kunne gøre
> noget ved de datamængder der kommer ind via Wirewire´n fra et

Almindelig DV er i omegnen af 10-12GB for en times film. Overføres det
realtime, som det normalt gør, kræver det små 200 MB/min og altså ca.
3.5 MB/sek. Der skal en temmelig sløv harddisk til, hvis der skal opstå
problemer. Mht. processorkraft er det kun et problem, hvis man vil køre
bearbejdning eller komprimering i realtid.

Der er intet i vejen for at sidde og fifle med film på en lille bærbar,
hvis man kan leve med at tingene tager lidt længere tid og at man skal
have fat i en ekstern harddisk, så snart der er mere end et par bånd.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : thomas t

Dato : 29-09-06 10:16

Toke Eskildsen at darkwing@daimi.au.dk ha scritto:

> Der er intet i vejen for at sidde og fifle med film på en lille bærbar,
> hvis man kan leve med at tingene tager lidt længere tid og at man skal
> have fat i en ekstern harddisk, så snart der er mere end et par bånd.

Okay, fint at høre .

Fra : spam.tomcat@pc.dk

Dato : 25-09-06 20:25

Bjarke Hansen skrev:

> Men man kan jo så spørge om det kan bruges til særligt meget.. Det kræver jo
> hurtig processer, ram og harddisk osv for at kunne gøre noget ved de
> datamængder der kommer ind via firewire´n fra et digitalt videokamere

Okay, undskyld jeg spørger igen ...nu er jeg forvirret:

Damen vil anskaffe et kamera til at optage dansetræning på video.
Meningen er at kunne sende det over i computeren (så hun kan checke
fejl og øve sig målrettet m.m.)

ER FIREWIRE NØDVENDIGT for at kunne få videooptagelsen over i
computeren? ?
Hvis hun køber Acer'en, som IKKE har firewire, kan hun så IKKE
overføre video fra kamera til pc ?? (er usb for sløvt eller på anden
måde udueligt?)

Fra : Bc

Dato : 26-09-06 09:26

[...]

Du er altså først nødt til at vide hvad kamera hun vil købe, har det USB og
/ eller Firewire udgang? Er det med DV bånd, Harddisk, DVD Disk? Nogen
kameraer kan også sættes direkte til fjernsynet, og videooptagelser der skal
være til at holde ud at se på, fylder altså en hel del på en harddisk.

mvh Bjarne

Fra : spam.tomcat@pc.dk

Dato : 27-09-06 17:09

Bc skrev:

> [...]
> være til at holde ud at se på, fylder altså en hel del på en harddisk.

Yes, nu forstår jeg det. Jeg beklager min spørgen. Nu fik jeg det
forklaret af en klogere kammerat. Han sagde som du: At man ikke kan
besvare mit spørgsmål direkte; jeg skal først vide hvilket kamera,
hvilket program billedbehandlingen skal foregå i, o.s.v.

- Så der skal undersøges en del.

Tak for svaret, igen.

[bla-bla-advarsel:]
-- Kæresten vil nu helst ha Acer'en pga lidt mindre dimensioner og
vægt (samt at hun fattede den med, at Centrino-systemet er bedre end
Toshiba'ens "alm" processortype).

- så kommer smarte Thomas hér og siger "HALLÅ, usenet-skribenter
hævder at du bør ha firewire til video-behandling"... så blev hun jo
i tvivl og gider næsten ikke købe en bærbar, når det er så
besværligt og man skal sætte sig ind i alt muligt...

Men så kiggede hun efter nogle DV-kameraer på nettet, og når man
kommer op over 2k, havde flere modeller usb. Desuden kan man jo for
måske 300,- kr anskaffe et pcmcia kort, så eens bærbare pludselig
HAR firewire. (selvfølgelig irriterende, at det stikker ud, men alting
har en konsekvens)

Endvidere var der en mand på vores balboa-hold, der fortalte, at
fordelen ved firewire er, at når man overfører en optagelse til
pc'en, så kan man stoppe midt i streamingen, når der kommer noget af
optagelsen, man ikke vil gemme.

Hvorimod ved usb skal man overføre hele filen, før man kan begynde at
cutte og delete i den.

Klogere bliver jeg...

Jeg tror jeg vil anbefale hende at tage Aceren, når hun nu bedst kan
lide den, sådan fysisk. Det er heller ikke til at vide, hvor meget
video, hun kommer til at lave. Så den lavere vægt vil vel gøre hende
mere glad til daglig - så må hun jo æde at ikke have
redigeringsfordelen ved firewire, når hun laver video...

Fra : Bjarne Chr

Dato : 27-09-06 18:14

> [...]

mere glad til daglig - så må hun jo æde at ikke have
redigeringsfordelen ved firewire, når hun laver video...

Det er altid problemmet med kvinder hvordan ser det ud det er også
derfor man aldrig kan få en vild og voldsom forstærker og nogen fornuftige
højtalere der kan sparke røv

--
Venlig Hilsen
Bjarne