MS Windows
briani 27239
Mine ikoner på skrivebordet driller !!
Fra : Henrik

Dato : 18-09-06 15:57

Hejsa.

I aftes forsøgte jeg at gøre mine ikoner på skrivebordet
større end de normalt er som udgangspunkt , efter f.eks
en ny windows installation.

Før mit forsøg var der kun meget lidt luft mellem dem , men
nu hvor de har været gjort væsentlig større , blev luften
tilsvarende større - og undrede mig godt nok over hvorfor
min markering ud for ( store ikoner ) under -
( egenskaber for skærm / udseende / effekter ) , ikke
bliver ved med at være markeret !!
På en måde har jeg ikke mulighed for at gøre det omvendt , da
jeg ikke kan se noget der hedder ( små ikoner ) i vinduet.
Ikonerne er dog på mystisk vis tilbage igen i sin alm. størrelse.

Uanset hvad , så er mit usynlige "gitter" ALT for stort pt. !
Der er så meget luft mellem ikonerne , at der nu kun er plads
til 25 stk på hele skrivebordet
& opløsningen siger 1280 X 1024 !

Ikonerne er sat til at ( aranger automatisk ) nu som før
mit eksperiment , men nu er det egentlig bare den luft mellem
dem som skal genskabes.
Det er som om pc'en ser mine ikoner som værende 4 X
større end de faktisk er , for så villle det nemlig matche fint
nok med den "luft"

En der ved hvordan jeg skal takle det her !!

Mvh. Henrik.......

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 16:35

Henrik wrote:
> [...]
>
> Uanset hvad , så er mit usynlige "gitter" ALT for stort pt. !
> Der er så meget luft mellem ikonerne , at der nu kun er plads

Bare det så ikke er VARM luft alt sammen!

Under "Udseende" --> "Avanceret" er der 2 elementer du kan
prøve at lege med:
- Lodret mellemrum mellem ikoner
- Vandret mellemrum mellem ikoner

På min gode gamle og MEGET støvede CRT skærm, som kører
i en sølle opløsning på 1024 x 768 punkter, der har jeg 43 pixels i
lodret mellemrum og 73 pixels i vandret mellemrum.

-E.G.

Fra : Henrik

Dato : 18-09-06 17:24

Hej E.G !

Må dog lige indrømme at jeg havde efterprøvet dit tip
uden synlig foreskel !!
Jeg havde et tal i begge retninger der sagde - 150 ?
Det har så måske ændret sig i takt med mine eksperimenter !!
Dog forsøgte jeg kun i lodret retning med tallet 50 , men NEJ !
Det gjorde ikke en dyt ved skrivebordet.
Jeg var dog for lidt siden nede på 12 ikoner på skrivebordet +
dem jeg ikke kunne se ! ;o( øøøh
så det gik i den forkerte retning med mine talrige justeringer
rundt omkring.
Dine 2 tal var under alle omstændigheder dem jeg sikkert
selv havde tidligere , så dem skrev jeg så ned.
Havde ikke forsøgt mig med en genstart af pc'en dernæst !
Det var så det der skulle til , for at få det til at se rigtigt ud
igen.

Mange tak for hjælpen E.G - du er en knag !! 8)

Du fik mig ikke til at genstarte pc'en , men du sparede mig dog
fra at genstarte skidtet af flere omgange med de to velfungerende
43 & 73 pixels...

Mvh. Henrik...

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-06 18:32

Henrik wrote:
> Mange tak for hjælpen E.G - du er en knag !! 8)

Jeg sender en regning.

Må jeg være nysgerring og spørge hvad dit oprindelige forsøg
gik ud på?

Fladskærme kører som bekendt bedst i deres "native resolution",
der ofte er ret høj. Så bliver ikoner og alting meget småt. Og det
er ikke alle, der har det lige godt med det.

Jeg får tit til opgave at hjælpe én eller anden stakkel, der lige
har fået en sprit-ny fladskærm med meget høj opløsning, og som
simpelhen ikke kan se/læse ikonerne når de er så små. Hvis man
sætter opløsningen ned, bliver billedet grimt, uldent og uskarpt.

Den metode jeg selv bruger i den situation, det er at sætte
skærmens DPI indstilling op fra standard 96 DPI til 120 DPI.
Det er på Egenskaber for skærm -> Indstillinger -> Avanceret
-> Fanebladet Generelt.
Efter en reboot er alting forstørret en del, uden at det er gået
ud over billedets skarphed. Denne indstilling passer som regel
bedre til "gamle øjne". Det er ikke lige kønt alle vegne, især de
små ikoner på processlinien bliver lidt hakkede at se på, men
dog stadig mere synlige end før.

Er det ikke godt nok, så kan man også forstørre skrivebords
ikonerne yderligere, inde under Egenskaber for skærm ->
Udseende -> Avanceret, hvor man vælger elementet "ikon"
og sætter størrelsen op fra de standard 32 til f.eks. 48.
Så bliver ikonerne så store og fine, at selv den allermest
snævertsynede kan få øje på dem. Ikonerne bliver grimme
(hakkede) hvis man vælger en størrelse, der ikke kan deles
med 16.

Nu er teksten under ikonerne så til gengæld blevet en smule
tyndbenet i forhold til ikonerne, men det ordner man samme
sted, altså under elementet "ikon". Her kan så rette skrifttypen
fra standard "Tahoma" i 8 punkter til f.eks. "System" i 10 punkter.

Jo, der er mange indstillinger man kan "skrue på" og, som du
netop har erfaret, så kan det hurtigt bliver uoverskueligt.

-E.G.

Fra : Henrik

Dato : 20-09-06 15:13

Hej igen E.G

Kom til at tænke på , om ikke du havde været omkring
med en tekst , og den må jeg så lige tage hatten af for !!

Mit eksperiment havde udgangspunkt i at gøre ikonerne
større - kun for at være nysgerrig.
Størrelsen på dem var lige i overkanten , så det ville jeg så
forsøge at gøre godt igen.
Problemet var bare det , at jeg ikke kunne vælge modsat , da
jeg kun havde mulighed for at vinge af ud for ( store ikoner )
Spørgsmålet var så hvor der skulle klikkes , for at vælge
( små ikoner ) !
Min markering ( V ) ud for ( store ikoner ) havde ikke lyst til
at være permanent , så jeg klikkede bare igen selv samme sted.
Der skete ikke rigtig noget , eller dvs. det gjorde der efter en stund
sådan uden videre.
I takt med at ikonerne blev større i starten , var afstanden mellem
dem
tilsvarende forøget via et større ( gitter )
Ikonerne blev somsagt gjort mindre igen i sit naturlige look , men mit
( gitter ) fulgte ikke med , og det var her skoen trykkede !
Jeg forsøgte lidt igen med at gøre ikonerne større og tilbage igen ,
og
det gjorde bare det hele værre og værre for hver gang , da de masker
på det ( gitter ) blev forøget yderligere gang efter gang.

Man kan også formuler det sådan:
( Jeg kom ind i en blindgyde i min bil og kunne ikke finde bakgearet )

Dine 2 tal så jeg som 150 , 150 hvilket nu egentlig var en
underdrivelse
da der på et tidspunkt kun var plads til 4 ikoner lodret , og
opløsningen sagde 1024 pixels lodret på monitoren !

Kendte ikke til de oprindelige 2 tal , så det var fornemt at du lige
skrev dem ned til mig , for at jeg derved ikke skulle eksperimenter
alt for meget med det - navnlig nu hvor pc'en var nødsaget til at
skulle
genstartes hver gang for at kunne se resultatet.

Henrik.......