Langsom overførsel på Gbit netværk
Fra : Vigand [2000]

Dato : 28-11-06 10:43

Hej gruppe

På mit arbejde har vi brug for at overføre store mængder data mellem to
servere i forbindelse med backup. Datamængden ligger i omegnen af 400 GB.
Begge servere har Gbit-netværkskort, de snakker sammen over en Gbit switch
og kører begge Windows2003 Server. Alligevel tog det, da jeg testede
hastigheden, 21 minutter at overføre én fil på 10GB, dvs ca. 8 MB/sek.
Bevares, det kan stadig nås at overføre de 400 GB på under 12 timer, men jeg
er bekymret for, når datamængden stiger (og det vil den gøre!).

Mens testen stod på, lavede de to servere ikke noget særligt
båndbreddekrævende, og jeg kunne i joblisten se, at netværksudnyttelsen
aldrig kom over 12-13%.

Hvad går der galt her? Hvad kan jeg gøre?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-11-06 10:54

Vigand [2000] wrote:
> [...]
> Bevares, det kan stadig nås at overføre de 400 GB på under 12 timer, men jeg
> er bekymret for, når datamængden stiger (og det vil den gøre!).

Du må starte med at finde ud af om det er netværket eller
maskinerne, der er flaskehalsen.

Prøv at finde programmet ttcp (næsten standard på UNIX/Linux maskiner,
men findes også til Windows) og se hvor meget du kan presse igennem nettet.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Martin

Dato : 28-11-06 17:27

Vigand [2000] wrote:
> [...]
> Bevares, det kan stadig nås at overføre de 400 GB på under 12 timer, men jeg
> er bekymret for, når datamængden stiger (og det vil den gøre!).

Det behøver ikke altid være netværket der er problemet.
Harddiske og processorer er også flaskehalse.

På et Gbit lan, kommer jeg sjældent over 10-11 mb/s med SATA2 diske og
Intel Core 2 Duo processorer

Fra : Vigand [2000]

Dato : 28-11-06 17:54

> Det behøver ikke altid være netværket der er problemet.
> Harddiske og processorer er også flaskehalse.
>
> På et Gbit lan, kommer jeg sjældent over 10-11 mb/s med SATA2 diske og
> Intel Core 2 Duo processorer

Det skal siges, at begge servere er med Xeon-CPU'er (hhv. 2,80 og 3,20 GHz),
3GB RAM og SCA320-diske i raid1. Jeg kan derfor ikke forestille mig, at det
er her, problemet ligger.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-11-06 18:16

On Tue, 28 Nov 2006 17:54:27 +0100, "Vigand [2000]"
<vigand@skraldtv.dk> wrote:

> Det skal siges, at begge servere er med Xeon-CPU'er (hhv. 2,80 og 3,20 GHz),
> 3GB RAM og SCA320-diske i raid1. Jeg kan derfor ikke forestille mig, at det
> er her, problemet ligger.

Er det én stor fil eller en masse små? Hvis det er mange små, får man
radikalt lavere performance.

Som Mogens skrev til dig: Start med at teste med noget andet, fx TTCP.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Vigand [2000]

Dato : 28-11-06 18:24

> Er det én stor fil eller en masse små? Hvis det er mange små, får man
> radikalt lavere performance.

Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg, så har jeg testet med én stor fil på
10GB. Den blev overført på 21 minutter, altså ca. 8MB/sek.

> Som Mogens skrev til dig: Start med at teste med noget andet, fx TTCP.

Det vil jeg gøre

Fra : Nicolai

Dato : 29-11-06 12:52

> Det behøver ikke altid være netværket der er problemet.
> Harddiske og processorer er også flaskehalse.
>
> På et Gbit lan, kommer jeg sjældent over 10-11 mb/s med SATA2 diske og
> Intel Core 2 Duo processorer

Du mener formentlig MB/s - og det er alt for lavt. Samme setup her giver
snildt 45MB/s

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-11-06 19:11

"Vigand [2000]" <vigand@skraldtv.dk> writes:

> [...]
> og kører begge Windows2003 Server. Alligevel tog det, da jeg testede
> hastigheden, 21 minutter at overføre én fil på 10GB, dvs ca. 8 MB/sek.

Det var godt nok ikke imponerende - jeg klarer ca 15MB/s mellem to
maskiner og GbE switch her på skrivebordet :-/

> Hvad går der galt her? Hvad kan jeg gøre?

Som andre har skrevet, så er der desværre mange muligheder for
problemer her. En mulighed du bør kigge på er Gbit switchen. Prøv at
koble de to servere op direkte mod hinanden og gentange forsøget - der
er nemlig nogle GbE switche som har rigtig fin performance i standard
testene (Smartbit AST2 m.fl.) men rigtig dårlig real-world performance

Kai

Fra : Michael Horn

Dato : 28-11-06 21:56

> [...]

> aldrig kom over 12-13%.
>
> Hvad går der galt her? Hvad kan jeg gøre?

Hej
Hvad med din MTU, den er normalt på 1500 MTU (Maximum Transfer Unit) Om
man sætter den til "Jumbo" måske de max 8000 kan det måske rykke noget !
Michael Horn

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-11-06 22:21

Vigand [2000] wrote:

> [...]
> aldrig kom over 12-13%.
>
> Hvad går der galt her? Hvad kan jeg gøre?

Hvis ttcp giver noget, så prøv at skifte protokol. FTP er nok det nemmeste
valg, når vi taler Windows. Men det lyder rimelig dårligt. Det er jo ikke
mere end man kan smide gennem et 100 mbit net.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 29-11-06 08:31

Lasse Jensen wrote:
> Hvis ttcp giver noget, så prøv at skifte protokol. FTP er nok det nemmeste
> valg, når vi taler Windows. Men det lyder rimelig dårligt. Det er jo ikke
> mere end man kan smide gennem et 100 mbit net.

Skal det gå rigtigt hurtigt kan man faktisk også bruge
ttcp til at overføre data.

Men sikkerheden er til at overse

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-11-06 23:50

Vigand [2000] <vigand@skraldtv.dk> wrote:

<snip>

> Hvad går der galt her? Hvad kan jeg gøre?

Check the cables, Woody.