Vælge NAS-model?
Fra : John Smith

Dato : 27-11-06 10:39

Jeg står foran at skulle vælge en NAS, men er dog ikke så godt inde i
det tekniske (endnu). Mit øje er faldet på Synology's modeller.
De ser for mig spændende ud.

Det drejer sig om DS-106 og DS-106e (den sidste er anmeldt i
TomsNetworking:
http://www.tomsnetworking.com/2006/06/28/synology_ds106e_full_featured_nas/)

Men jeg har spørgsmål vedr. et par ting.

DS-106 understøtter Windows Active Directory, hvilket DS-106e IKKE gør.
Betyder det at jeg med fordel kan smide flere penge efter DS-106'eren
for at få WIN AD med? Hvornår er det en fordel med WIN AD?

Støj betyder en hel del for os. Hvor meget larmer modellerne? Der står
på TomsNetworkin af kølingen begynder ved 104 Fahrenheit (= 40 grader
Celcíus)og køling medfører jo støj
Hvilken harddisk ville I smide i, NAS'en? Har hørt flere omtale Samsungs
Spinpoint som meget lydløse, er der bedre alternativer? Har ligeledes
overvejet følgende Seagate Barracuda 7200.10 320 GB eller WD Caviar SE
WD3200JS 320 GB (26 decibel).

DS-106 understøtter SATA-diske, hvilket de tidligere modeller (DS-101)
fra Synology ikke gjorde. Er der ikke lidt mere godaw i SATA-diske som
kan forsvare dem? Og er fremtiden ikke til SATA fremfor PATA (ide)?

Mvh.
Allan

Fra : Michael Tinding

Dato : 27-11-06 11:56

"John Smith" <no@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Synology ikke gjorde. Er der ikke lidt mere godaw i SATA-diske som kan
> forsvare dem? Og er fremtiden ikke til SATA fremfor PATA (ide)?

Overvej også at købe en NSLU2 fra Linksys, den har et helt forum, hvor folk
fra hele verdenen arbejder på at finde nye muligheder til det lille
vidunder: http://www.nslu2-linux.org/ .
Jeg har selv en og den kan uden videre tilsluttes en windows-formateret
disk. Vælges der ydermere en maxtor-onetouch-disk til den, så kan den
automatisk lave powerdown ved længere tids tilstand.

Fra : John Smith

Dato : 27-11-06 22:49

Michael Tinding skrev:
> [...]
> disk. Vælges der ydermere en maxtor-onetouch-disk til den, så kan den
> automatisk lave powerdown ved længere tids tilstand.

Jeg satser nu alt i alt på Synology'en pga den ikke alt for tekniske
snilde og totalt manglende Linux-indsigt. Sandsynligvis bliver det
Synolgy DS-106e, idet AD nok er et overkill for vores lille husstand.
Men jeg er nu stadig lidt interesseret i lydniveau og valget af harddisk.

Mvh.
Allan

Fra : John Lund

Dato : 28-11-06 17:50

Jeg var i de samme overvejelser for et år siden.

Den gang endte jeg med en løsning fra maxtor. Shared Storage plus

Nu kender jeg ikke dine krav, men mine var at have en central enhed til
opbevaring af filer og mails, så jeg kunne nå dem uanset hvilken PC i huset
jeg logger ind på, hertil fungerer den som printserver for min usb printer,
så den fremstår som en netværksprinter.

Løsningen fungerer perfekt. Mails, dokumenter, foretrukne i explorer mv.
ligger alle på det delt netværksdrev, så sålænge du ikke eftersprøger
program-afvilkling, ftp mv. fra enheden så er den god og billig.

Mvh

John Lund

Fra : John Smith

Dato : 28-11-06 21:09

John Lund skrev:
> [...]
> ligger alle på det delt netværksdrev, så sålænge du ikke eftersprøger
> program-afvilkling, ftp mv. fra enheden så er den god og billig.

Hej John
Det kunne være jeg skulle overveje samme model i stedet. Har du et
indtryk eller fakta på lydniveauet fra Maxtor Shared Storage Plus. Jeg
vil i hvert fald se på den.
Tak for dit input.

PS jeg ved det lyder mærkeligt i denne hardware-verden at spørge om
noget så soft som lyd. Men det er en stor gene producenter først for
nyligt er begyndt at få øjenene op for. Mange producenter af andre
produkter designer som ligefrem lyd. IT-prod. burde derfor designe NUL-lyd.

Mvh.
Allan

Fra : John Lund

Dato : 29-11-06 16:51

Mht. lyd så har jeg ingen problemer med den.

2 små blæsere i nakken på dyret til at køle disken, og med ekstern
strømforsyning.

Sådan en enhed behøver jo ikke lige stå på skrivebordet. Så jeg har valgt at
placere min i bunden af et skab

Ydermere er den lagt på en filtmåtte, så den ikke send vibrationer ned i
gulvet.

Så den er stort set lydløs.

Mvh

John

Ps. jeg er helt enig med dig at der burde være mere fokus på lydniveauet.
Specielt nu hvor tingene mere og mere bliver en del af TV'et og
stereoanlægget.

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 27-11-06 14:12

> [...]
> automatisk lave powerdown ved længere tids tilstand.- Skjul tekst i anførselstegn -- Vis tekst i anførselstegn -

DS-106(e) kan benytte samme software som NSLU2, fordelen er dog at
deres disk er indbygget og ikke ekstern USB.

Fra : Michael Tinding

Dato : 29-11-06 15:57

"Kasper S Nielsen" <kaspersnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

DS-106(e) kan benytte samme software som NSLU2, fordelen er dog at
deres disk er indbygget og ikke ekstern USB.

Jeg mener nu 2 eksterne diske er at foretrække

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 29-11-06 23:57

> [...]
> Synology ikke gjorde. Er der ikke lidt mere godaw i SATA-diske som kan
> forsvare dem? Og er fremtiden ikke til SATA fremfor PATA (ide)?

Køb en Synology. Det virker bare. Jeg har haft en DS-101g i ca. 1 år nu og
den kører bare uden problemer.

De fleste andre billige NAS skal have et klient program installeret på PCen
der skal tilgå NAS. Synologyen virker med alm. netværksrettigheder.

Hilsen

Jacob

Fra : jacobask@gmail.com

Dato : 30-11-06 08:28

John Smith wrote:
> [...]
> nyligt er begyndt at få øjenene op for. Mange producenter af andre
> produkter designer som ligefrem lyd. IT-prod. burde derfor designe NUL-lyd.

Jeg har også en Maxtor stående - og lyden har ikke generet mig.

Hvis man vil lidt mere end ren fil og print deling så er det værd at
tage et kig på http://www.openmss.org/Firmware/OpenMSS
Så kan du få de en del flere funktionaliteter.

Mvh
JAcob Ask

Fra : John Lund

Dato : 03-12-06 20:34

Hej Allan,

du må gerne komme over og se/høre min maxtor

Jeg hører du bor i nærheden :)

Mvh
John

Fra : John Smith

Dato : 09-12-06 11:16

John Lund skrev:
> Hej Allan,
>
> du må gerne komme over og se/høre min maxtor
>
> Jeg hører du bor i nærheden :)
>
> Mvh
> John

Hej John
Ja, hvor verden alligevel er lille. Selv når man spørger ude i det store
intetnet. Det kunne være hyggeligt at se dig lidt over skuldrene en dag.
Det kunne jo være at man kunne lære lidt og det er jo ikke så ringe endda.

Men det blev alligevel en synology. Prisen var lidt mere end Maxtoren,
da jeg valgte at installere en pæn stor HD. Maxtoren var nu ikke så
langt nede i pris som jeg havde forventet. Men sådan er det altid når
jeg skal have muldvarpeskindet op i dagslys.

Nu skal jeg bare have den bærebare til at finde vores netværk. Det
forsvandt forleden. Uvist at hvilken grund.

Synologyen er fundet som netværksdrev. Så skal jeg bare lige have lavet
brugere og sat mig ind i alle de finesser der er muligt med den.

Maxtoren kan nu også opgraderes med div. firmware så der ligeledes
kommer man muligheder på den, udover blot at være filserver.

Mvh.
Allan