Tilgå privat netværk fra internettet?
Fra : Tychsen

Dato : 26-11-06 11:38

Hej,

hvordan gør man, så jeg ude fra min skole kan logge på en PC der
står tændt derhjemme?

Min router er en NETGEAR WGR614 v6.

Hvis I ikke lige kender den specifikt, så prøv at forklar mig
generelt, hvad jeg skal gå efter... så vil jeg prøve at se, om jeg
kan hitte ud af det...

TAK :D

Fra : Kim S

Dato : 26-11-06 16:15

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>hvordan gør man, så jeg ude fra min skole kan logge på en PC der
>står tændt derhjemme?

www.tightvnc.com eller andet VNC-program er din løsning.

Mvh, Kim

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-11-06 10:38

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> wrote in message
[...]

Du skal lave noget i din router så en given port på ydersiden forwardes til
en given ip:port på dit interne netværk. Det hedder sikkert noget i retnig
af "Port forward" eller lignende. Hvilke porte der er tale om afhænger af
hvad du vil bruge til fjernstyringen, eventuelt VNC som Kim foreslår.

Keller

Fra : Tychsen

Dato : 28-11-06 16:10

Carsten Keller skrev:
> [...]
> af "Port forward" eller lignende. Hvilke porte der er tale om afhænger af
> hvad du vil bruge til fjernstyringen, eventuelt VNC som Kim foreslår.

Yeps yeps... er allerede lavet.

MEN jeg fatter ik, at routeren kan gendkende forespørgslen. Det eneste
jeg har fortalt den er, at på port 5900 skal der forwardes til IP
xxx.xxx.xxx.xxx på det interne net.

Vil jeg så også kunne mappe et hjemmedrev ude fra skolen? Altså,
"Tilføj netværksdrev" og så skrive "[off.IP]\[intern.IP]\C$" ??

Det kunne være lækkert...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-11-06 16:21

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> crashed Echelon writing

> MEN jeg fatter ik, at routeren kan gendkende forespørgslen. Det eneste
> jeg har fortalt den er, at på port 5900 skal der forwardes til IP
> xxx.xxx.xxx.xxx på det interne net.

Det hedder PAT og det kan du læse om på nettet

> Vil jeg så også kunne mappe et hjemmedrev ude fra skolen? Altså,
> "Tilføj netværksdrev" og så skrive "[off.IP]\[intern.IP]\C$" ??

Nej, VNC som du har åbnet port for er ikke fildeling. Det du spørger om nu
er Samba adgang (NetBIOS), og det vil jeg ikke anbefale medmindre du kører
VPN mod din maskine.

--
Bjarke Andersen

Fra : Carsten Keller

Dato : 29-11-06 13:45

> [...]
>
>Vil jeg så også kunne mappe et hjemmedrev ude fra skolen? Altså,
>"Tilføj netværksdrev" og så skrive "[off.IP]\[intern.IP]\C$" ??

Hvis du laver de rigtige forwards i routeren kan du godt, men det skal være
[off.IP]\C$. Det interne IP er kun noget du skal rode med internt i
routeren, det kan ikke bruges til noget andre steder. For alle i den store
verden vil det se ud som om "dimsen" på [off.IP] stiller en service til
rådighed på de forwards du har lavet, eksempelvis VNC og SMB. Hvis du altså
vil kunne tilgå 2 forskellige maskiner bag din router er du nødt til at
bruge forskellige porte eksternt. Men der er altså ikke noget i vejen for at
[off.IP]:5900 peger på [intern.IP1]:5900 og at
[off.IP]:5901 peger på [intern.IP2]:5900.

Angående dine overvejelser om at mappe drev denne vej vil jeg som Bjarke
anbefale dig at kigge på noget krypteret adgang.

Keller

Fra : brian

Dato : 29-11-06 06:13

Hejsa

Jeg vil anbefale at du kigger lidt på en VPN løsning og nej du behøver
ikke være datalog for at fixe den.

Prøv at kigge lidt på http:\\openvpn.net

Men vær opmærksom på at der skal installeres software både på clienten
og serveren. (så hvis du ikke har rettigheder til dette så glem det,
man skulle kunne få vpn server softwareder kan klare sig med at
clienten ikke har software )

Openvpn er en linux kode men den kommer med en windows installer.

personligt legede jeg med et par vpn server software af diverse
afarter men fik dem aldrig til at fungere. openvpn derimod tog 10
minuter til den kørte (dog uden nogen som helst optimering og
sikkerhed)

Senere bliver du så sikkert interesseret i at kigge på
http://www.depicus.com/ da dit næste spørgsmål med garanti bliver
hvordan booter jeg min private pc over internettet.

med venlig hilsen

Brian

Fra : jacobask@gmail.com

Dato : 30-11-06 08:14

Tychsen wrote:
> [...]
>
> Hvis I ikke lige kender den specifikt, så prøv at forklar mig
> generelt, hvad jeg skal gå efter... så vil jeg prøve at se, om jeg

En "let" udgave er vpn - hvis du bare skal have filadgang og benytte
eksempletvis remote desktop er at tage et kig på
http://www.hamachi.cc/
Jeg har brugt dette en del til "LAN"-spil over nettet og noget simpelt
fildeling når jeg har haft brug for det. Dette er væsentligt nemmere
end at rode med "rigtig" VPN - omend er det da heller ikke helt det
samme.

Mvh
Jacob Ask