Er min netværk sikkert?
Fra : ofbk

Dato : 24-11-06 23:44

Har ikke meget forstand på netværk, men det er dog lykkdes mig at få
et lile trådløst op og køre , men er det sikkert? Jeg har 3 comp.
tilsluttet en trådløs D-link router. Maskinerne har alle hver især
egen adgang til internettet (via samme router). Jeg har slået
fildeling til og mit netværk er beskyttet vha. adgangskode og
kryptering. Ligeledes kører jeg zonealarm på alle 3 comp. Er det en
ok opsætning eller skal jeg evt. kun lade en maskine have adgang til
nettet og de andre kobles op via denne (Win XP meddelte nemlig ved
opsætning af netværk, at der var en risiko, når alle 3 maskiner hver
havde egen adgang til nettet, er det korrekt eller?

Med venlig hilsen
Ole

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-06 00:40

ofbk skrev:

> [...]

> Jeg har 3 comp. tilsluttet en trådløs D-link router.
> Maskinerne har alle hver især egen adgang til internettet (via

Naturligvis. Hvis Windows antyder noget andet, er det pjat.

> Jeg har slået fildeling til

Så vær opmærksom på at hvis du sætter en af pc'erne direkte på
nettet, så deler du dine drev med hele verden. Bag en router der
NAT'er (hvilket de fleste gør), er risikoen ved fildeling dog til
at overse.

> og mit netværk er beskyttet vha. adgangskode og kryptering.

Hvilken kryptering. Hvis det ikke er WPA, hjælper det ikke ret
meget.

> Ligeledes kører jeg zonealarm på alle 3 comp.

Jeg anbefaler at man sikrer Windows i stedet for at bruge en
firewall. En firewall er blot endnu et program med
sikkerhedshuller.

Hvis din router har indbygget firewall, (det har mange), så lad
den om det, og fjern de 'personlige' firewalls fra dine maskiner.

Her er opskriften på sikring af Windows:

   http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

> Er det en ok opsætning eller skal jeg evt. kun lade en maskine
> have adgang til nettet og de andre kobles op via denne

Nej, det er stenalderteknik.

> (Win XP meddelte nemlig ved opsætning af netværk, at der var
> en risiko, når alle 3 maskiner hver havde egen adgang til
> nettet, er det korrekt eller?

Det korte svar er nej.

--
Bertel

Fra : ofbk

Dato : 03-12-06 00:09

Tak for dit svar, det var en god hjælp og unskyld den lange svartid
fra min side. <jeg har haft ferie, kangt væk fra computeren

Med venlig hilsen
Ole