Hvorledes kobles 2 netværk nemmest sammen
Fra : Benny Nissen

Dato : 24-11-06 16:42

Hej Alle

Har 2 netværks forbindelser fra forskellige ISP. Den ene er ADSL og den
anden er via. kabel modem.

De er begge koblet til hver sin router (Cybercity standard router og en
Linksys WRT54GP2)

Den ene kører på subnet 192.168.10.x og den anden køre på 192.168.1.x

Kan jeg koble dem samme således at jeg kan benytte begge netværk fra den
enkelte klient PC. Selvfølgelig skal kun den ene tildele IP vha. DHCP og
der skal nok laves en "static route" opsætning på begge!

Kan ikke lige få det til at spille - er der nogen der ude der kan
fortælle mig hvorledes dette skal sættes op?

Ved godt at jeg kan putte 2 netkort i en PC og på denne måde få hul
igennem - men det er ikke således jeg har tænkt mig det. Det skal kobles
sammen på router niveau.

Mvh
Benny

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-11-06 19:38

Benny Nissen presented the following explanation :
> Kan ikke lige få det til at spille - er der nogen der ude der kan fortælle
> mig hvorledes dette skal sættes op?

Du skal bruge en router der kan sende trafik mellem de to netværk.

Did you ever walk into a room and forget why you walked in? I think
that's how dogs spend their lives. - Sue Murphy

Fra : Benny Nissen

Dato : 24-11-06 21:58

Som for eksempel?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-11-06 00:56

Benny Nissen explained :
> Som for eksempel?

Du kan bruge en PC, du kan købe dyrt hos f.eks. Cisco eller du kan købe
billigere ved en butik du finder via edbpriser.dk. Der er masser af
muligheder og jeg kan ikke anbefale dig en specifik router til dit
brug.

"Tell them, what you’re going to tell them Then tell them And then tell
them, what you just told them" - Nancy Graham

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-11-06 03:10

Benny Nissen <news@beaREMOVEst.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan ikke lige få det til at spille - er der nogen der ude der kan
> fortælle mig hvorledes dette skal sættes op?

Har du prøvet med Net mask: 255.255.0.0 opsætningen på begge?

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-11-06 08:56

Axel Hammerschmidt skrev:

> Har du prøvet med Net mask: 255.255.0.0 opsætningen på begge?

Har nu fået hul igennem til ZyXEL router fra Linksys Router, hvis jeg på
PC'en sætter en statisk IP og en subnet mask på 255.255.0.0
Evt. ville det virke hvis jeg slog dynamisk ip til på PC og ændrede
subnet mask på Linksys router til 255.255.0.0 - men det kan man ikke kun
255.255.255.x er lovligt at vælge!

Min forsøgsopsætning er følgende i static routing:

Linksys WRT54GP2
Destination LAN IP: 192.168.1.0
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.10.1
Hop Count: 0
Interface: Local

ZyXEL P-660R-D1
Destination LAN IP: 192.168. 10. 0
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168. 1. 1

Nu mangler jeg bare at teste det fra ZyXEL siden!

Mvh
Benny

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-11-06 09:21

On Fri, 24 Nov 2006 16:41:34 +0100, Benny Nissen <news@beaREMOVEst.dk>
wrote:

> [...]
>
>Kan ikke lige få det til at spille - er der nogen der ude der kan
>fortælle mig hvorledes dette skal sættes op?
Hvad vil du opnå ?
Større båndbrede ?
Hvis ISP1 er væk, så benyttes ISP2 og omvendt ?
Downloade fra begge ISPer på sammen tid ?
Applikation A skal benytte ISP1, Applikation B skal benytte ISP2, osv.
?
PC1 benytter ISP1, PC2 benytter ISP2, PC3 benytter ISP1 ?

/Hans

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-11-06 09:29

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> ?
> PC1 benytter ISP1, PC2 benytter ISP2, PC3 benytter ISP1 ?

Næ..... Egentlig er det fordi der er tilkoblet en internet server til
hver sin router. Den ene tilhøre mit firma og den anden er privat.
Vil bare gerne kunne snakke på tværs af de 2 netværk uden at jeg skal
have 2 netkort i den enkelte PC.

/Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-06 10:07

Benny Nissen skrev:

> Vil bare gerne kunne snakke på tværs af de 2 netværk uden at jeg skal
> have 2 netkort i den enkelte PC.

Må du det for firmaet?

--
Bertel

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-11-06 10:45

Bertel Lund Hansen skrev:

> Må du det for firmaet?

Tja - det er mit eget firma, så det har jeg lige nu bestemt at jeg godt

Fra : Henrik Hartig

Dato : 25-11-06 09:53

Benny Nissen wrote:
> [...]
> hver sin router. Den ene tilhøre mit firma og den anden er privat.
> Vil bare gerne kunne snakke på tværs af de 2 netværk uden at jeg skal

Jeg vil tro du skal have en router med to WAN-indgange, men de er noget
pebrede i pris:
F.eks. ZyWall 35:
http://www.zyxel.dk/web/product_family_detail.php?PC1indexflag=20040908175941&CategoryGroupNo=53C4D3B9-98B3-4F1F-A7B2-BED2BBA2A7CA

/henrik

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-11-06 10:46

Henrik Hartig skrev:

> Jeg vil tro du skal have en router med to WAN-indgange, men de er noget
> [...]

Ved denne løsning er en mulighed, men det skulle også være muligt at
koble 2 routere sammen vha static route!

/Benny

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-11-06 10:50

Benny Nissen skrev:

> Ved denne løsning er en mulighed, men det skulle også være muligt at
> koble 2 routere sammen vha static route!
>
> /Benny

Se evt. tidligere indlæg hvor jeg næsten har fået det til at spille.

/Benny

Fra : Henrik Hartig

Dato : 25-11-06 12:56

Benny Nissen wrote:

> Se evt. tidligere indlæg hvor jeg næsten har fået det til at spille.
>
> /Benny
Ja, det ved jeg ikke noget om - men jeg stoler selvfølgelig på dig
/henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-06 10:22

On Sat, 25 Nov 2006 09:29:27 +0100, Benny Nissen <news@beaREMOVEst.dk>
wrote:

> [...]
> hver sin router. Den ene tilhøre mit firma og den anden er privat.
> Vil bare gerne kunne snakke på tværs af de 2 netværk uden at jeg skal

I stedet for at have dem i to net, kan du sætte dem i samme net, og
konfigurere dem med hver sin default gateway.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-11-06 10:44

Asbjorn Hojmark skrev:

> I stedet for at have dem i to net, kan du sætte dem i samme net, og
> konfigurere dem med hver sin default gateway.
>
> -A

Hvorledes vil du så bestemme hvor http trafik (port 80) skal gå hen -
kræver en anden mere avanceret router så vidt jeg ved!

/Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-06 12:20

On Sat, 25 Nov 2006 10:43:32 +0100, Benny Nissen <news@beaREMOVEst.dk>
wrote:

> Hvorledes vil du så bestemme hvor http trafik (port 80) skal gå hen -

Trafik mellem de to maskiner vil gå direkte. Trafik fra den ene
maskine til Internet (eller alt andet end det lokale net) vil gå via
dens default gateway, og trafik fra den anden maskine til Interent vil
gå via *dens* default gateway.

-A

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-11-06 20:52

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> maskine til Internet (eller alt andet end det lokale net) vil gå via
> dens default gateway, og trafik fra den anden maskine til Interent vil

Men hvad med trafik fra internet til en af serverne - hvorledes skal det
bestemmes? En enkelt internet forbindelse kan kun have en IP addresse og
hvorledes kan routeren bestemme at det ene eller andet domænenavn skal
til den ene eller anden server - det kan en alm. router da ikke!

/Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-06 22:30

On Sat, 25 Nov 2006 20:52:07 +0100, Benny Nissen <news@beaREMOVEst.dk>
wrote:

> Men hvad med trafik fra internet til en af serverne - hvorledes skal det
> bestemmes?

Ligesom det altid gør det. Trafik fra Internet kan ikke se nettet bag
de to routere.

> En enkelt internet forbindelse kan kun have en IP addresse

Man kan nu sagtens have flere, men det er ikke relevant for dette
setup.

> og hvorledes kan routeren bestemme at det ene eller andet domænenavn
> skal til den ene eller anden server - det kan en alm. router da ikke!

Det skal den heller ikke. Du skal i de to routere lave den samme port
forwarding, som du altid har skullet lave, men i stedet for at det er
til 192.168.1.x på den ene og 192.168.10.x på den anden, skal det blot
være 192.168.1.x på den ene og 192.168.1.y på den anden.

-A

Fra : Benny Nissen

Dato : 26-11-06 09:47

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> til 192.168.1.x på den ene og 192.168.10.x på den anden, skal det blot
> være 192.168.1.x på den ene og 192.168.1.y på den anden.

Men på en alm. router kan du kun sætte den enkelte port (f.eks. port 80)
til enten at gå til 192.168.1.x eller 192.168.1.y!

/Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-11-06 12:14

On Sun, 26 Nov 2006 09:47:26 +0100, Benny Nissen <news@beaREMOVEst.dk>
wrote:

> Men på en alm. router kan du kun sætte den enkelte port (f.eks. port 80)
> til enten at gå til 192.168.1.x eller 192.168.1.y!

Ja.

Men der skal være *to* routere, en på hver forbindelse. De deler bare
det interne LAN.

-A

Fra : Benny Nissen

Dato : 26-11-06 15:04

Asbjorn Hojmark skrev:

> Ja.
>
> Men der skal være *to* routere, en på hver forbindelse. De deler bare
> det interne LAN.
>
> -A

Vil forsøge det!

/Benny