/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Sende mail på port 25
Fra : Filip


Dato : 22-11-06 10:50

Min skole har lige lukket for port 25 så vi ikke kan sende mail ud fra
outlook eller lignende. Istedet skal man bruge en webmail, da
administratoren åbenbart kan se at der bliver sendt spam ud fra skolen.
Jeg syns det er en ret dårlig måde at løse problemet, men er det overhovedet
muligt for mig at sende mails ud på andre porte??? Jeg bruger gmail.

Filip



 
 
Carsten Keller (22-11-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Keller


Dato : 22-11-06 11:32

"Filip" <filipravn@SLETMIGgmail.com> wrote in message
news:45641d3f$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
> Min skole har lige lukket for port 25 så vi ikke kan sende mail ud fra
> outlook eller lignende. Istedet skal man bruge en webmail, da
> administratoren åbenbart kan se at der bliver sendt spam ud fra skolen.
> Jeg syns det er en ret dårlig måde at løse problemet, men er det
> overhovedet muligt for mig at sende mails ud på andre porte??? Jeg bruger
> gmail.

Det kan du sagtens, du skal bare også ringe til modtageren og bede ham ændre
hans mailserver til at modtage på en anden port

Hvis der er lukket for port 25 udgående må du leve med webmail og det er
Gmail da vist født med.

Keller


Niels Kristian Jense~ (22-11-2006)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 22-11-06 11:56

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in
news:ek18ue$54f$1@news.net.uni-c.dk:

> "Filip" <filipravn@SLETMIGgmail.com> wrote in message
> news:45641d3f$0$49197$14726298@news.sunsite.dk...
>> Min skole har lige lukket for port 25 så vi ikke kan sende mail ud
(klip)
>> Jeg bruger gmail.
>
(klip)

> Hvis der er lukket for port 25 udgående må du leve med webmail og det
> er Gmail da vist født med.

Prøv lige at kigge her:

http://mail.google.com/support/bin/answer.py?ctx=%67mail&hl=da&answer=12103

Gmail modtager helst mail via krypteret forbindelse... ikke på port 25.

Carsten Keller (22-11-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Keller


Dato : 22-11-06 13:01

"Niels Kristian Jensen" <nkj-2006@internetDYTgruppen.dk> wrote in message
news:45642cbf$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...
> Gmail modtager helst mail via krypteret forbindelse... ikke på port 25.

Selvfølgelig. Havde ikke lige tænkt på at man jo bare kunne bruge en SMTP
med auth på en anden port.

Keller


Filip (23-11-2006)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 23-11-06 07:06

> Selvfølgelig. Havde ikke lige tænkt på at man jo bare kunne bruge en SMTP
> med auth på en anden port.

Kan du lige forklare hvad du mener? Så vidt jeg husker kan man kun bruge 465
til SMTP, men som jeg skrev til Niels Kristian Jensen, så tror jeg at den er
koblet sammen med port 25. Jeg ved ikke hvad de forskellige porte står for,
men kan jeg benytte andet end 465?

Filip



Carsten Keller (23-11-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Keller


Dato : 23-11-06 10:11

"Filip" <filipravn@SLETMIGgmail.com> wrote in message
news:45653a5e$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
>> Selvfølgelig. Havde ikke lige tænkt på at man jo bare kunne bruge en SMTP
>> med auth på en anden port.
>
> Kan du lige forklare hvad du mener? Så vidt jeg husker kan man kun bruge
> 465 til SMTP, men som jeg skrev til Niels Kristian Jensen, så tror jeg at
> den er koblet sammen med port 25. Jeg ved ikke hvad de forskellige porte
> står for, men kan jeg benytte andet end 465?

De to porte er ikke på nogen måde koblet sammen, men admin på din skole har
nok også lukket for 465.

For lige at rydde lidt op i mine rodede bemærkninger i tidligere indlæg, så
kan du IKKE bare benytte en anden port til at sende mail på. Det Niels
skriver er at GMail modtager mail på port 465 (standard SSL-krypteret
SMTP-port). Hvis de skal modtage på denne port må du nødvendigvis sende på
den også, og hvis din admin har lukket for det hul ud gennem jeres firewall
er der ikke så meget du kan gøre ved det. Ud over at finde en åben port og
overbevise GMail om at de skal begynde at modtage på den også, men det er
nok ikke så realistisk

Har du prøvet at spørge din admin om en løsning? Her på institutionen har vi
også lukket for port 25/465 ud af huset, men de studerende kan i stedet
bruge vores mailservere til at sende mails med.

Keller


Filip (23-11-2006)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 23-11-06 07:04

>> Hvis der er lukket for port 25 udgående må du leve med webmail og det
>> er Gmail da vist født med.
>
> Prøv lige at kigge her:
>
> http://mail.google.com/support/bin/answer.py?ctx=%67mail&hl=da&answer=12103

Jeg kan se at jeg allerede har sat min konto op på præcis denne måde, men
det hjælper mig ikke. Port 465 har åbenbart noget at gøre med port 25 på en
eller anden måde tror jeg.


> Gmail modtager helst mail via krypteret forbindelse... ikke på port 25.

Det har aldrig været problemer med at modtage.

Filip



Niels Kristian Jense~ (23-11-2006)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 23-11-06 10:14

"Filip" <filipravn@SLETMIGgmail.com> wrote in
news:456539df$0$49209$14726298@news.sunsite.dk:

>>> Hvis der er lukket for port 25 udgående må du leve med webmail og
>>> det er Gmail da vist født med.
>>
>> Prøv lige at kigge her:
>>
>> http://mail.google.com/support/bin/answer.py?ctx=%67mail&hl=da&answer=
>> 12103
>
> Jeg kan se at jeg allerede har sat min konto op på præcis denne måde,
> men det hjælper mig ikke.

Så har jeres admin lukket for port 465 eller også har du ikke fået korrekt
user-id og password ind - og så "falder" outlook måske tilbage til at bruge
port 25 - det har hidtil virket, men nu er der lukket.

> Port 465 har åbenbart noget at gøre med port
> 25 på en eller anden måde tror jeg.

Nej, kun det at mail via internet udveksles på flere forskellige måder.

Port 25 er den gode gamle SMTP som ikke kræver nogen kryptering eller
passwords - derfor misbruger virus & trojaner den flittigt.

Jeres admin er fornuftig, hvis han lukker port 25, synes jeg.

Men det er underligt, hvis han har lukket for 465.

Mvh. NKJensen

Asbjorn Hojmark (23-11-2006)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 23-11-06 11:22

On 23 Nov 2006 09:13:56 GMT, Niels Kristian Jensen
<nkj-2006@internetDYTgruppen.dk> wrote:

> Jeres admin er fornuftig, hvis han lukker port 25, synes jeg.
> Men det er underligt, hvis han har lukket for 465.

Det er ikke ualmindeligt i lidt større setup, at man lukker for alt og
kun åbner for de ting, man *ved*, man har brug for. Det kan fx sagtens
være sådan, at kun mailservere kan sende mail, uanset hvilken protokol
der bliver brugt.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Niels Kristian Jense~ (23-11-2006)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 23-11-06 13:18

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in
news:0gtam254vn1fqo5ri77bc7g5vopk3cmppf@hojmark.net:

> On 23 Nov 2006 09:13:56 GMT, Niels Kristian Jensen
> <nkj-2006@internetDYTgruppen.dk> wrote:
>
>> Jeres admin er fornuftig, hvis han lukker port 25, synes jeg.
>> Men det er underligt, hvis han har lukket for 465.
>
> Det er ikke ualmindeligt i lidt større setup, at man lukker for alt og
> kun åbner for de ting, man *ved*, man har brug for. Det kan fx sagtens
> være sådan, at kun mailservere kan sende mail, uanset hvilken protokol
> der bliver brugt.

Helt enig - men jeg vil tro at admin's log viser mange afviste forbindelser
til gmail.

Hvis eleverne på den pågældende skole har bærbare PC'er, så virker det
noget "skrapt" at forlange at de skal skifte udgående mail relæ hver gang
de møder på skolen.

Jeg sender selv mail via asmtp.mail.dk port 587 (username og TLS) og det
har hidtil virket alle steder.

Det ville ærge mig hvis skoler mm. begynder at være alt for strikse med
udgående trafik så man igen skal til at justere udgående mailer i et væk.

Mvh. NKJensen

Gustaf Hyllested Ser~ (23-11-2006)
Kommentar
Fra : Gustaf Hyllested Ser~


Dato : 23-11-06 19:36

Niels Kristian Jensen wrote:

>Det ville ærge mig hvis skoler mm. begynder at være alt for strikse med
>udgående trafik så man igen skal til at justere udgående mailer i et væk.

Har du nogen idé om hvad der kan genereres af trafik i et sådan
netværk?

Det er helt normalt, at man lukker for TCP/25 ud af campus. Tilgengæld
kan man vælge at stille en ASMTP server til rådighed for brugerne, som
disse også kan nå udefra.

Desuden kan du nemt sætte flere forskellige konti op i fx. Outlook
Express, en konto for hvert netværk du befinder dig på (med samme
afsender information naturligvis).

--
Gustaf Hyllested Serve

Niels Kristian Jense~ (24-11-2006)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 24-11-06 11:10

Gustaf Hyllested Serve <nospam@serve.dk> wrote in
news:g1qbm2hbbu8r38qk6igl108slbfh023dje@4ax.com:

> Niels Kristian Jensen wrote:
>
>>Det ville ærge mig hvis skoler mm. begynder at være alt for strikse med
>>udgående trafik så man igen skal til at justere udgående mailer i et væk.

> Har du nogen idé om hvad der kan genereres af trafik i et sådan
> netværk?

Ja. Selv vores lille ADSL line lavede *mange* spam mails før det blev
opdaget...

> Det er helt normalt, at man lukker for TCP/25 ud af campus.

Det har jeg også skrevet at jeg synes er en fin ide.

> Tilgengæld
> kan man vælge at stille en ASMTP server til rådighed for brugerne, som
> disse også kan nå udefra.

Det er bare besværligt for folk med bærbare, selv på trods af nedenstående:

> Desuden kan du nemt sætte flere forskellige konti op i fx. Outlook
> Express, en konto for hvert netværk du befinder dig på (med samme
> afsender information naturligvis).

Det er en sikker kilde til fejl og brugere i support-røret, synes jeg. Og
en unødvendigt striks holdning:

Hvor mange har hørt om misbrug af ASMTP forbindelser til spam?

Jeg vil mene at man indtil videre godt kan tillade "bærbar brugere" at
forbinde til asmtp servere udenfor eget net.

Eksempelvis port 465 til asmtp.mail.dk hvor alle som bekendt kan registre
sig og lave et 12-cifret brugernummer.

Mvh. NKJensen

N_B_DK (23-11-2006)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 23-11-06 17:40

In news:45656654$0$49199$14726298@news.sunsite.dk,
Niels Kristian Jensen <nkj-2006@internetDYTgruppen.dk> typed:
> "Filip" <filipravn@SLETMIGgmail.com> wrote in
> news:456539df$0$49209$14726298@news.sunsite.dk:

> Port 25 er den gode gamle SMTP som ikke kræver nogen kryptering eller
> passwords - derfor misbruger virus & trojaner den flittigt.

Man kan nu sagtens køre SMTPA på port 25, ens informationer er bare ikke
beskyttet, derfor benyttes oftest SSL udgaven

--
MVH.
N_B_DK
Købes display print til en Panasonic NV-HS1000
Min mail add er gyldig.



Sune Storgaard (22-11-2006)
Kommentar
Fra : Sune Storgaard


Dato : 22-11-06 12:00

Carsten Keller skrev:

> Hvis der er lukket for port 25 udgående må du leve med webmail og det
> er Gmail da vist født med.

Eller bruge gmails smtp server på port 465 ,kræver naturligvis auth som
gmail adressen+pass giver.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]



René O. Nielsen [363~ (23-11-2006)
Kommentar
Fra : René O. Nielsen [363~


Dato : 23-11-06 21:28
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste