Give adgang til hele PC'en?
Fra : Johs

Dato : 18-11-06 12:10

Jeg har 2 PC'er som er forbundet i et lille lan. Yderligere kan begge disse
PC'er også være forbundet til internettet samtidig.

Jeg vil gerne give begge PC'er fuld adgang til alle hinandens filer men
ingen andre skal kunne få adgang til dem. Er det muligt på en PC at vælge at
alle filer og mapper skal deles men kun hvis det er min anden PC som ønsker
at forbinde?

Mvh
Johs

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-06 13:55

"Johs" <adqwe@asd.com> wrote:

> [...]
>alle filer og mapper skal deles men kun hvis det er min anden PC som ønsker

Hvis du gemmer dit lokalnet på lokale ip-adresser bag en bredbåndsrouter
er der ingen problemer med windows fil- og printerdeling. Dine maskiner
er 'usynlige' ude fra internettet så vi andre ikke kan kigge med...

Kører du uden router og med offentlige ip-adresser har du et problem,
for vi andre kan 'kigge med'

Det kan du løse med en passende firewall opsætning på maskinerne, eller
ved at lade fildelingen køre over en alternativ netværksprotokol som
NetBEUI. Men det kræver at du har en solid viden om netværk...

Jeg vil stærkt anbefale en bredbåndsrouter inden du åbner for
fildelingen !!

<mlr>

Fra : Johs

Dato : 18-11-06 14:09

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> NetBEUI. Men det kræver at du har en solid viden om netværk...
>
> Jeg vil stærkt anbefale en bredbåndsrouter inden du åbner for

Jeg har købt en linksys GL router. Men problemet er at kobler mine 2
computere på et allerede eksisterende LAN. De andre computere på dette LAN
skal ikke have adgang til mine filer. Det er kun mine egen 2 PC'er som jeg
forbinder der skal have fuld adgang til hinandens filer.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-06 14:48

"Johs" <adqwe@asd.com> wrote:

> [...]
>skal ikke have adgang til mine filer. Det er kun mine egen 2 PC'er som jeg
>forbinder der skal have fuld adgang til hinandens filer.

Du stoler åbenbart ikke på de andre personer på lokalnettet

Men så må jeg anbefale du køber endnu en router som kan isolere dine to
maskiner fra resten af netværket. På den måde er dine maskiner godt
beskyttet, og du kan stadig 'se' de øvrige maskiner på netværket..

Husk i denne sammenhæng at de to routere skal uddele ip-adresse i
separate netværk: Hvis den nuværende router uddeler i 192.168.1.0 kan
den nye f.eks uddele i 192.168.2.0

<mlr>

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 18-11-06 15:24

Johs tastede følgende:
> [...]
> skal ikke have adgang til mine filer. Det er kun mine egen 2 PC'er som jeg
> forbinder der skal have fuld adgang til hinandens filer.

Nu skriver du ikke hvilken Windows du bruger, men du kan lade dine
PC'er være i separat arbejdsgruppe, og oprette identiske brugerkonti på
dem. I fildeling nægter du alle andre adgang, og lader altså kun disse
konti have adgang til delt data
...::JMJ::..

Fra : Johs

Dato : 18-11-06 15:33

"..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fildeling nægter du alle andre adgang, og lader altså kun disse konti have

Jeg bruger winXP Pro sp2. Hvordan nægter jeg alle andre adgang under
fildeling? Det eneste jeg kan vælge når jeg høreklikker på en mappe og
vælger deling er "Del denne mappe på netværket".

Fra : MRN

Dato : 18-11-06 17:29

> Jeg bruger winXP Pro sp2. Hvordan nægter jeg alle andre adgang under
> fildeling? Det eneste jeg kan vælge når jeg høreklikker på en mappe og vælger
> deling er "Del denne mappe på netværket".

Er du sikker på det ikke kun er Home du bruger så?

Mvh
MRN

--
"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"

Bilbo Baggins

Fra : Johs

Dato : 18-11-06 19:11

"MRN" <haha@hvadtrorduselv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
> than half of you half as well as you deserve!"

Det er jeg 100% sikker på. Foruden "Del denne mappe på netværket" kan jeg
også vælge "Tillad netværksbrugere at ændre mine filer" men det har jo ikke
meget med at nægte adgang til mappen at gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-06 21:47

"Johs" <adqwe@asd.com> skrev
> Det er jeg 100% sikker på. Foruden "Del denne mappe på netværket" kan jeg
> også vælge "Tillad netværksbrugere at ændre mine filer" men det har jo
> ikke meget med at nægte adgang til mappen at gøre.
Prøv at slå simpel fildeling fra...
Bjarne

Fra : Johs

Dato : 18-11-06 22:21

"bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk> skrev i en meddelelse

> "Johs" <adqwe@asd.com> skrev
> Prøv at slå simpel fildeling fra...
> Bjarne

Det gav nogle flere muligheder. Jeg forsøger nu at give begrænset adgang til
min stationære PC (og har derfor genaktiveret "Simpel fildeling").

I "Adminstration" i kontrolpanelet har jeg tilføjet et password for brugeren
"Gæst". Når jeg med min laptop forsøger at tilgå en mappe jeg har delt beder
den om et password. Men selvom jeg indtaster det password som jeg definerede
for brugeren "Gæst" på min stationære PC kan jeg ikke få adgang til mappen.
Hvorfor virker det password jeg definerede for "Gæst" ikke?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-11-06 00:13

Nu skriver du ikke noget om, hvorfor andre ikke må se filerne, eller om der
evt. er risiko for at de vil.
Hvis ikke de har forstand på det eller der er grund til at tro, at de vil
prøve at få adgang, så skal de bare have et andet arbejdsgruppenavn.
Kun de pc.er som har samme arbejdsgruppenavn, kan umiddelbart se hinanden.

Kurt

Fra : MRN

Dato : 19-11-06 12:08

> Hvis ikke de har forstand på det eller der er grund til at tro, at de vil
> prøve at få adgang, så skal de bare have et andet arbejdsgruppenavn.
> Kun de pc.er som har samme arbejdsgruppenavn, kan umiddelbart se hinanden.

Evt. kan du sætte en ftp-server op på begge dine computere. Det er
forholdsvis simpelt, og her kan de andre ihvertfald ikke komme ind
(medmindre de er rimelig meget 'nørder' )...

Jeg bruger selv Cerberus FTP ( http://www.tucows.com/preview/195559 )

Mvh
MRN