Spore periodiske netværksproblemer
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-11-06 19:23

Hej,

Jeg har nogle periodiske problemer på et gigabit-netværk, hvor
samtlige computere på netværket (10 Mac'er med OS X og 5 Windows
XP-maskiner) i perioder går voldsomt ned i hastighed hvad angår
netværkstrafik. På Windows-maskinerne mærker man ikke det store
til det undtagen hvis man er i gang med noget, som foregår over
netværket selvfølgelig, men på Mac'erne går nærmest alt i stå
imens, og det er til at blive sindssyg af at glo på det roterende
tivolihjul.

Findes der mon et program som kan spore, hvad der er skyld i den
hastighedsnedgang på netværket?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Madsen58

Dato : 17-11-06 19:40

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> tivolihjul.
>
> Findes der mon et program som kan spore, hvad der er skyld i den

Med Ethereal kan du se al trafik der ankommer til dit netkort:
http://www.ethereal.com/
--
Hilsen Madsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-11-06 11:39

On Fri, 17 Nov 2006 19:40:03 +0100, "Madsen58" <madsen58@hotmail.com>
wrote:

> Med Ethereal kan du se al trafik der ankommer til dit netkort:
> http://www.ethereal.com/

Det var et godt bud, men Ethereal er i dag Wireshark:
http://www.wireshark.org/

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Henrik

Dato : 18-11-06 13:03

> [...]
> tivolihjul.
>
> Findes der mon et program som kan spore, hvad der er skyld i den

1. Trækker du data fra en fælles fil-server eller hur? Hvis ja, kunne det jo
være dér du har et problem (disk, nic, softwarebug eller....)

2. Hvor ofte oplever du fænomenet, og er der et mønster (brugere, tidspunkt,
process)?.

3. Broadcaststorm eller en defekt port i switchen som laver korupte data,
kunne få nettet til at opføre sig sådan.

4. Har du printservere på netværket?

/Henrik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-11-06 13:52

Henrik skrev:

> 1. Trækker du data fra en fælles fil-server eller hur? Hvis ja,
> kunne det jo være dér du har et problem (disk, nic, softwarebug
> eller....)

Jeg har en fælles filserver, som Mac'erne trækker på ja og den
kører også en Oracle- samt en Navision-database. Der tyder bare
ikke på at være særlig stor belastning på serverens netkort, når
hastighedsnedgangen sker.

> 2. Hvor ofte oplever du fænomenet, og er der et mønster
> (brugere, tidspunkt, process)?.

Det sker et par gange om ugen vil jeg tro. Nogle gange varer det
kun et par minutter og andre gange varer det længere tid, men det
stopper som oftest lige så pludseligt, som det opstår.

> 3. Broadcaststorm eller en defekt port i switchen som laver
> korupte data, kunne få nettet til at opføre sig sådan.

Jeg har en mistanke til switchene, som er et par HP Procurve 2824.
Den ene trækker computerene i stuen og den anden dem på 1 sal.
(De er "trunket" sammen via de fire aktive connectorer port 21,
22, 23 og 24).

Hvis jeg går ind i opsætning for den switch, som trækker stuen,
kan jeg under 'Status' se en del linjer med følgende melding:
'Excessive broadcasts detected on port x'. Det ser ud til kun at
være på port 1, 3 og 13 og så en enkelt 'Excessive CRC/Alignment
errors on port 9'.

Den anden switch har også en del 'Excessive broadcasts detected
on port x', men udelukkende på port 10.

Jeg er bare ikke helt klar over, om de 'Excessive broadcasts'-
meldinger kan have noget med sagen at gøre, men jeg vil prøve at
holde øje med, om swtichene kommer med meldingerne på nogenlunde
samme tid, som hastighedsnedgangen opleves.

Mange af meldingerne fra switchene er dog kommet om natten, kan
jeg se, men nogle af dem er kommet indenfor normal arbejdstid.

> 4. Har du printservere på netværket?

Nej.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-11-06 07:26

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> kører også en Oracle- samt en Navision-database. Der tyder bare
> ikke på at være særlig stor belastning på serverens netkort, når

Navision DB hmm.. se længere nede

> Det sker et par gange om ugen vil jeg tro. Nogle gange varer det
> kun et par minutter og andre gange varer det længere tid, men det
> stopper som oftest lige så pludseligt, som det opstår.

Hvis du med Navision DB mener MS SQLServer, skal du være opmærksom op, at
Navision /virkelig/ kan lægge en MS SQLServer ned.

Nu skriver du godt nok netværlsproblemer, men er det i virkeligheden langsom
adgang til shared filer du mener?

Hvis det er det der sker, er årsagen højst sandsynlig diskbelastning på
serveren, der er flaskehalsen som følge af en bruger aktion i Navision.

Stig Johansen

Fra : Henrik

Dato : 23-11-06 22:25

--------snip---------------
> [...]
>
> Mange af meldingerne fra switchene er dog kommet om natten, kan
> jeg se, men nogle af dem er kommet indenfor normal arbejdstid.

--------------unsnip--------------
Er der ikke et klogt switch-hoved der kan hjælpe med at klarlægge dette for
Thomas?
/Henrik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-11-06 14:33

Stig Johansen skrev:

> Hvis du med Navision DB mener MS SQLServer, skal du være
> opmærksom op, at Navision /virkelig/ kan lægge en MS SQLServer
> ned.

Hmm, det er muligt at den er årsagen til problemerne, men burde jeg
så ikke se fuld belastning på CPU'erne på serveren når det sløve
netværk står på? Der er kun en enkelt Navision-bruger.

> Nu skriver du godt nok netværlsproblemer, men er det i
> virkeligheden langsom adgang til shared filer du mener?

Det er meget muligt at det er serverens shares, som OS X-maskinerne
venter på. Det har jeg hidtil ikke kunnet spore mig frem til heller,
men det lyder sandsynligt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-11-06 06:12

Thomas G. Madsen wrote:

> Hmm, det er muligt at den er årsagen til problemerne, men burde jeg
> så ikke se fuld belastning på CPU'erne på serveren når det sløve
> netværk står på?

Nej, du vil ikke se fuld CPU belastning, for den vil stå og vente på
disk-io. Jeg vil snarere tro, at du vil opleve et fald i CPU forbruget.

> Der er kun en enkelt Navision-bruger.

Det er også rigeligt til at lægge serveren ned i kortere perioder. Prøv at
spørge til brug af sumrapporter/opdateringer o. lign.
Der er en stor sandsynlighed for, at brugeren oplever de funktioner, der evt
lægger serveren ned, som langsomme.

> Det er meget muligt at det er serverens shares, som OS X-maskinerne
> venter på. Det har jeg hidtil ikke kunnet spore mig frem til heller,
> men det lyder sandsynligt.

En gang for længe siden lavede jeg en performance analyse af en Navision
installation, netop på serveren.
Det var kundens data, og jeg kan ikke huske detaljer, men overordnet gik det
på at logge diverse pperformance counters i en fil , og behandle dem i et
regneark til grafisk præsentation.
De relevante counters var (overordnet):
- CPU forbrug
- Memory usage
- Antal SQL's/sek
- Diverse disk-io info (incl queue length)
- Network traffic

Du kunne evt. lave et tilsvarende setup med en fil pr. dag, og se om der
dukker en sammenhæng op.
Med hensyn til logning af disk-io, skal du være opmærksom på, at performance
counterne ikke er enablet pr. default, da det i sig selv kan degradere
performance. Man skal derfor enable dem, og huske at disable dem efter
logning.

Stig Johansen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-11-06 18:32

Stig Johansen skrev:

> Nej, du vil ikke se fuld CPU belastning, for den vil stå og
> vente på disk-io. Jeg vil snarere tro, at du vil opleve et fald
> i CPU forbruget.

Jeg har haft fat i det firma, som leverede og installerede
Navison-delen på serveren. Det viser sig, at den ikke kører på
en SQL-server. Der kører blot en Navision database-server som en
tjeneste og firmaet nægter at tro på, at den skulle have noget
med hastighedsnedgangen at gøre og det tyder heller ikke på det,
for vi har haft problemer med det sidst på dagen i går og det
meste af formiddagen i dag trods det at den WinXP-maskine, som
Navision-klienten kører på, ikke var startet.

[Performance Countere]
> Du kunne evt. lave et tilsvarende setup med en fil pr. dag, og
> se om der dukker en sammenhæng op.

God idé. Det vil jeg prøve.

--
Hilsen